קואליציית השינוי OUT – קואליציית "תחזיקו אותי" IN

קשה לספור כמה פעמים הקואליציה הנוכחית הפסידה בהצבעות כי כל מפלגה בה מושכת לכיוון שלה. מה שלא ברור הוא על מי במרצ, ביש עתיד וגם ברע"מ מאיימים שלא לתמוך בהצעות חוק. הם מעוניינים באלטרנטיבת נתניהו אחרי שנים באופוזיציה ולא סיפרו לנו? וכמה מילים על לפיד ש"פחות מצוי" במשבר הדיור • דעה

זמן צפייה: 00:48

עוד יום במליאת הכנסת. עוד יום שבו הקואליציה מפשלת. שלוש הצעות חוק של האופוזיציה אושרו אתמול במליאה. אמנם מדובר רק בקריאה טרומית, אבל מה שהתרחש אתמול במליאה כבר קורה כמעט מתחילת כהונת הממשלה אי שם לפני 8 חודשים.

הכישלון הקואליציוני אתמול – על ראשה של מפלגת רע"מ ומנסור עבאס. ברע"מ כועסים שבוועדת השרים לחקיקה דחו בכמה חודשים הצעת חוק של חברת הכנסת אימאן חטיב יאסין ביום ראשון האחרון. בנוסף, יש כעס במפלגה על כך שתוכנית החומש במגזר הבדואי שהובטחה בתקציב לא מיושמת והממשלה לא דואגת ליישם אותה.

יעקב מרגי הצעת חוק אישור מליאת הכנסת כנסת
ח''כ מרגי חוגג את אישור החוק שלו בקריאה טרומית אתמול בכנסת | צילום: צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אבל רע"מ לא הראשונה ולא היחידה. גם במרצ עושים שרירים (זה קרה עם חוק האזרחות). אפילו ביש עתיד, המפלגה שממנה אמור להגיע ראש הממשלה הבא אחרי בנט ברוטציה יאיר לפיד, מאיימים בתקופה האחרונה לא לקדם תוכניות והצעות חוק כי הם רוצים שדברים נוספים יקודמו.

באמת שלא ברורה השיטה החדשה שהקואליציה נוקטה בה – שיטת "תחזיקו אותי". על מי בדיוק מאיימים כמה מאנשי הקואליציה? הם מעוניינים באלטרנטיבת נתניהו או שלא סיפרו לנו? אחרי שנים של שיממון במדבר האופוזיציוני, הוקמה קואליציה – אבל העיקר האיומים.

מנסור עבאס רע''מ מליאת הכנסת
מנסור עבאס מחייך, אך המשבר בין רע''מ לקואליציה בשיאו | צילום: צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

קחו למשל את ח"כ ולדימיר בליאק ממפלגת יש עתיד. בליאק משמש כמרכז הקואליציה בוועדת הכספים. אתמול הוא אמר כך: "נתקשה לתמוך במהלכי האוצר בוועדת הכספים כל עוד לא יוצג מתווה הסיוע לעצמאים". נושא העצמאים בדמו של הח"כ מיש עתיד והוא מנסה לקדם את הנושא בגלל קרבתו לתחום. אחלה. אבל מה זה האיום הזה? אז בינתיים התוכנית הכלכלית לא תקודם ויישבו ויחכו עד שבליאק יקבל את מבוקשו? אחרת מה? הוא יצביע נגד במליאה? ברור שמדובר באיום סרק.

קחו גם את ח"כ מוסי רז ממרצ. לא מפסיק להתבטא נגד התנהלות הממשלה. ח"כ רז, מדוע אתה ממשיך לשבת בקואליציה אם אתה כל כך מתנגד לה? או שפשוט תגיד שאתה לא מעוניין לחזור לאופוזיציה ולהתייבש שם.

רע"מ של מנסור עבאס הייתה ונותרה המוקש הרציני ביותר עבור הקואליציה. לרע"מ אין מה להפסיד – היא המפלגה המוסלמית הראשונה שלוקחת חלק בקואליציה, נתניהו (למרות כל הכחשותיו) יעשה הכול כדי לקבל גב ממנסור עבאס ושלא יספרו לכם אחרת. כשעבאס מאיים, הוא עוד עשוי ללכת עד הסוף עם זה. אבל אולי כדאי שכל המפלגות האחרות (שכולן מגיעות מהאגף המרכזי-שמאלי בקואליציה) יזנחו את האיומים.

מילה אחרונה לשר החוץ, ראש הממשלה החליפי וראש הממשלה העתידי יאיר לפיד. אתמול בריאיון לעמיתנו בכאן 11 אמר לפיד כי הוא "פחות מצוי" בסוגיית מחירי הדיור, שהשבוע פורסם כי מחירי הדיור בישראל בשנת 2021 זינקו ביותר מ-11 אחוזים.

יאיר לפיד
''פחות מצוי'' בענייני מחירי הדיור. לפיד | צילום: רויטרס

האיש שנכנס בסערה לפוליטיקה כשהוא רוכב על גל המחאה החברתית שהחלה ב-2011 בגלל מחירי הדיור "פחות מצוי" בסוגיית מחירי הדיור. אז מי שמגן עליו ימהר לומר: הוא שר החוץ. הוא לא מתעסק בעניינים כלכליים. אותו לפיד אמר באותו ריאיון אמש כי הוא אחד מיוזמי התוכנית הכלכלית שהוצגה בשבוע שעבר על ידי ראש הממשלה בנט, שר האוצר ליברמן ושרת הכלכלה ברביבאי. אז הוא מצוי בענייני כלכלה או לא? מחירי הדיור זה לא כלכלה? אפשר לקרוא לזה במילה אחת – ניתוק.

רון נוטקין הוא העורך הראשי של אתר חדשות 13