החלת ריבונות בבקעה בממשלת מעבר - ככל הנראה לא מעשית • פרשנות

נתניהו כבר השתמש בספין הסיפוח בקמפיין הקודם. אז, הבהיר היועמ"ש כי מהלך כזה, שהוא שינוי מציאות משמעותי, יתאפשר משפטית בתקופת בחירות רק אם תוכח דחיפותו - דבר שרה"מ יתקשה מאוד לעשות

זמן צפייה: 01:05

בחירות 2020ראש הממשלה בנימין נתניהו אומנם מכריז שהוא מעוניין לספח את בקעת הירדן וצפון ים המלח, אך עמדת מנדלבליט מהבחירות הקודמות מראה שהמהלך ככל הנראה לא יתאפשר מבחינה משפטית, שכן נתניהו יצטרך להוכיח את דחיפותו.

כזכור, עמדת מנדלבליט היא שלא ניתן לשנות מציאות באופן דרסטי בתקופת מערכת בחירות, בין אם בהחלטות ממשלה או בחקיקה. כבר במערכת הבחירות הקודמת אמר היועץ כי רק אם יש דחיפות מיוחדת, ניתן יהיה ללהתחיל ביוזמת הסיפוח. אולם, נראה שראש הממשלה יתקשה להוכיח שמדובר במצב כזה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בכירים בבית הלבן: "נתנגד לסיפוח הבקעה טרם הצגת תוכנית השלום"

נתניהו התנצל על שחיקה את גנץ מגמגם: "מצטער אם יש מי שנפגע"

גורם בקרמלין: פוטין ייפגש מחר עם אמה של נעמה יששכר

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום אמרו בכירים בבית הלבן לחדשות 13 כי ממשל האמריקני מתנגד לביצוע מהלכים חד-צדדיים מצד ישראל, בהם סיפוח בקעת הירדן, לפני הצגת תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. לדבריהם, "ארצות הברית הבהירה את התנהגותה, וממשלת ישראל מודעת לכך לחלוטין".

דברי הבכירים בבית הלבן מגיעים אחרי שאתמול הודיע נתניהו כי ברצונו לקדם הצבעה בכנסת בנוגע לסיפוח הבקעה. הצבעה כזו עשויה להתקיים כבר בשבוע הבא. בתוך כך, ח"כ בצלאל סמוטריץ' מעוניין לקדם מהלך שבו הממשלה תתכנס ביום ראשון ותאשר צו לסיפוח בקעת הירדן שיאושר בהצבעה במליאה שתתכנס ביום שלישי, כדי לדון בהקמת ועדת הכנסת לצורך סוגיית החסינות של נתניהו.

טראמפ ונתניהו בהצהרה משותפת במעון ראש הממשלה
טראמפ ונתניהו בהצהרה משותפת במעון ראש הממשלה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום גינה שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, את ההצהרות של ראש הממשלה ושל יו"ר כחול לבן בני גנץ בדבר החלת הריבונות בבקעת הירדן: "סיפוח של חלק או כל אזור C בגדה המערבית, אם ייושם, יביא למכה הרסנית לפוטנציאל לקדם את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, לקידום השלום האזורי ולפתרון שתי המדינות".

אתמול, כאמור, גנץ סייר עם בכירי מפלגתו בבקעת הירדן והבטיח לקדם את הליך הסיפוח: "בקעת הירדן היא חומת המגן המזרחית של ישראל בכל תרחיש. ממשלות שרצו בעבר להחזיר אותה טעו. אחרי הבחירות נפעל להחלת הריבונות על בקעת הירדן במהלך לאומי מוסכם ובתיאום עם הקהילה הבינלאומית".

בתגובה, נתניהו כתב בטוויטר: "למה לחכות לאחרי הבחירות אם אפשר להחיל ריבונות על בקעת הירדן כבר עכשיו בהסכמה רחבה בכנסת? בני גנץ, אני מצפה לתשובתך עוד הערב, אלא אם אחמד טיבי שם לך וטו". אחר כך, גנץ כתב גם הוא תגובה: "ביבי. קודם נדון בחסינות ואחר כך ננהל את החלת הריבונות".