בנט נסע לרוסיה – והפוזיציה והצביעות זעקו לשמיים

נסיעת ראש הממשלה לפגישה עם פוטין יכולה להיות הצלחה מסחררת או כישלון חרוץ. אבל מה שקרה אחרי שנודע על הנסיעה הפך לשיח של פוזיציה משני צידי המתרס עם מתקפת ציוצים שממחישה עד כמה לחלק מהמצייצים אין באמת מושג מה קורה בחדרי חדרים. כן, גם בנוגע להתנגדות הישראלית להסכם הגרעין עם איראן • דעה

ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

הידיעה על נסיעת ראש הממשלה נפתלי בנט לרוסיה כדי להיפגש עם הנשיא ולדימיר פוטין, האדם הכי שנוא במערב ב-11 הימים האחרונים, העסיקה את כל המדינה אמש. אני לא פרשן מדיני, אבל נסיעת בנט יכולה להיות בגדר הצלחה מסחררת או כישלון חרוץ. הסיכונים ידועים ובנט לקח סיכון. סיכון גדול.

בשבוע האחרון כתבתי בחשבון הטוויטר שלי שישראל לא צריכה להכניס את האף שלה בכוח למלחמת רוסיה-אוקראינה. ישראל נמצאת בין הפטיש לסדן – מול ארה"ב שמובילה קו תקיף נגד רוסיה ושצריך לזכור שארצות הברית היא בת הברית הכי גדולה של ישראל. מהצד השני, רוסיה שמחזיקה באופן מעשי בסוריה והנוכחות האווירית של ישראל בסוריה (לפי פרסומים זרים) תלויה רבות ברצונותיו של פוטין.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-2203061300' autoplay='0' credit='' desc='רביב דרוקר על נסיעת בנט לרוסיה' poster='' kid='1_umftl08c' duration='90']

כמעט ואין פרטים על הנסיעה של בנט לרוסיה. מה שכן ידוע הוא שלא פורסמו תמונות, מעט מאוד מידע ובלי מסע יח"צ. לפחות בזה הוא לא העתיק מנתניהו כפי שהוא נוהג לרוב מתחילת הקדנציה, אבל הרשתות החברתיות אתמול לא שקטו.

מתקפת ציוצים מימין ומשמאל (או כמו שאוהבים להגיד אצלנו בשלוש השנים האחרונות – הביביסטים נגד הרל"ביסטים) – בעד ונגד נסיעת בנט לרוסיה. המתנגדים לבנט, כמובן, הגדירו את הנסיעה כמסוכנת, מטורללת ומה לא. ספרתי 12 ציוצים בשעתיים של אחד הצייצנים הבולטים. הוא לא היחיד כמובן, אבל גם בצד השני לא נחו על זרי הדפנה. גם בקרב מחנה "רק לא ביבי" נרשמה מתקפת ציוצים "מפוארת" ששיבחה את תעוזתו של בנט.

אז לא הצד הזה וגם לא הצד השני לא באמת יודעים לפרשן האם נסיעת בנט היא צל"ש או טר"ש. רק מבחן הזמן יגיד. אבל פרשנויות? יש בשפע. בשורה התחתונה – הפוזיציה והצביעות זעקו לשמיים.

אז גם אני פרשן בשקל. לא יודע לומר האם נסיעת בנט תנגוס לישראל בישבן או תביא להצלחה גדולה. אני עדיין חושב שאסור אקטיבית לישראל להתערב בנעשה במלחמת רוסיה-אוקראינה. נסיעת בנט כאמור תיבחן במבחן הזמן אם יהיו לכך השפעות הרסניות או חיוביות. ובאשר לטענה שבנט נדחף לקרמלין, אתה לא מגיע למשכנו של פוטין מבלי שקיבלת הזמנה.

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
שיחות הגרעין בין איראן למעצמות | צילום: רויטרס

עוד שתי נקודות: הראשונה היא של מתנגדי בנט שטוענים כי הוא מתעלם באופן גס מהבעיה המרכזית עבור ישראל בתקופה האחרונה – הסכם הגרעין המתהווה בין איראן למעצמות. בתדרוך שפורסם אתמול, הסכם הגרעין עלה בשיחתם של בנט ופוטין. מאמין שהנושא עלה גם בשיחה בין בנט לקנצלר גרמניה אמש.

מישהו שכח שהקנצלר הגיע לישראל בשבוע שעבר ושהה כאן יומיים? מישהו תוהה לעצמו שהגרעין האיראני לא היה במוקד העניין? כמה פעמים היה צריך ראש ממשלת ישראל להגיד בחצי השנה האחרונה שהסכם הגרעין המתהווה הוא רע לישראל וש"אנחנו נגן על עצמנו בכוחות עצמנו"? בנט אמר את זה. שוב ושוב ושוב. אבל לפוזיציונרים נוח להגיד שבנט זונח את העניין. הם ועובדות.

נקודה אחרונה: המלחמה במזרח אירופה הביאה לקריאות מקצה לקצה לעלות כמה שיותר יהודים לישראל. מעניין כמה זמן יחלוף מהרגע שהמלחמה תסתיים עד שיתחילו להישמע הקריאות מהצד השמרני במדינת ישראל שיכללו את המילים "גוועלאד", "גויים", "ליברמן דוחף להעלאתם כדי שיצביעו לו בבחירות" וכ"ו. צביעות כבר אמרנו?

רון נוטקין הוא העורך הראשי של אתר חדשות 13