טור מענה על משבר הדיור: תתחילו ללחוץ על המדינה

העורך הראשי רון נוטקין קרא לזוגות צעירים לקחת את עצמם בידיים ולא לבנות על פרויקטים מלאכותיים כדי להגיע לדירה המיוחלת. איש מחלקת הדיגיטל שגיא בן שבת עונה לו: "אנחנו משלמים אלפי שקלים בחודש למדינה והיא זו שאמורה לתת לנו את הכלים להצליח" • דעה

דירות באילת, שם מחירי הדיור עלו

שתי בעיות יש בטור הדעה של רון נוטקין. הראשונה היא שזה הפך לדבר לגיטימי שממשלות ישראל לא עושות דבר, כלומר זאת רק הבעיה של האזרחים ולא של הממשלה. והדבר השני הוא שאם צעירים יעתיקו את חייהם לפריפריה יהיה להם יותר קל כלכלית, קצת חוטא לנתונים שעולים מהפריפריה המוחלשת כלכלית.

המרוץ לדירה: צעירים יקרים, תפסיקו לסמוך על המדינה

זה נכון שממשלות ישראל כמעט לא עשו דבר כדי להתמודד עם המחירים המטורפים בשוק הדיור, ובאמת לצעירים יש אחריות. יש להם אחריות להגיד למדינה - אנחנו הכוח העובד שסוחב את הכלכלה, אז תתחילי לדאוג לנו.

צעירים גרים בתל אביב כי הם רוצים לבלות? גם. אבל הם גם רוצים לגור קרוב למרכז התעסוקה של ישראל, היכן שהמשכורות גבוהות מהממוצע. אם הייתה פה תחבורה ציבורית נורמלית או יכולת להגיע לגוש דן בלי לעמוד שעות בפקקים, הייתי מסכים עם הטענה שאפשר פשוט לעבור לפריפריה והכול יהיה מושלם.

אם תעשו חישוב פשוט, זוג צעיר שהחליט לגור רחוק מהמרכז, לדוגמה באשדוד או גדרה, ועדיין רוצה להתפרנס במרכז התעסוקתי של ישראל, צריך להיות כל יום בערך 3 שעות על הכביש (ובואו, גם "רחוק מהמרכז", מחירי הדיור עדיין מוגזמים מאוד).

אם מחשבים את הדלק שהוא מוציא - לא בטוח שהוא משלם פחות ממגורים בתל אביב, ואם כבר לשלם את אותו הסכום - אז עדיף להעביר את השעתיים היומיות ביציאה לבילוי או בכל דבר אחר שתבחרו, אבל לא בפקקים מורטי שערות.

ממשלות ישראל היקרות, רוצות לעזור לאזרחים עם הדיור? תתחילו להשקיע בתחבורה ציבורית. פרויקטים מגוחכים של הגרלות סטייל לוטו יותר מתאימות למדינות עולם שלישי. בכל העולם משלמים יותר על מגורים במרכזי ערים, אבל בכל העולם יש גם תחבורה נורמלית, שתביא אתכם למרכזי הערים בלי לשרוף שעות חיוניות בישיבה בפקק כשאף אחד לא משלם לכם על הזמן הזה, ואתם שורפים מאות שקלים על דלק.

זוגות צעירים, זאת החובה שלכם לגלגל את האחריות על המדינה, גוף שלו אתם משלמים אלפי שקלים בחודש בשביל הזכות לחיים במקום מסודר ומאורגן שדואג לביטחונכם ואמור לתת לכם את הכלים להצליח. אז אם המדינה לא עומדת בחלק שלה - למה אתם ממשיכים לעמוד בחלק שלכם?

שגיא בן שבת הוא עורך סושיאל בדיגיטל חדשות 13

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com