פרסום פערי השכר בין גברים לנשים: הדרך לשוויון עוד ארוכה

הנתונים שחייבו חברות בחוק לפרסם מעידים על צמצום פערים, אבל הבעיות עדיין קיימות בשפע. הנקודה "המעודדת" – המשבר החמור בשוק התעסוקה הוביל מעסיקים רבים להתאים משרות לעובדים | דעה

זמן צפייה: 12:39

בשבוע האחרון נחשפנו לראשונה לנתונים מדויקים של פערי השכר בין גברים לנשים סביב החוק המחייב חברות פרטיות וציבוריות גדולות לחשוף את נתוניהן. לשמחתי, הנתונים מעידים על צמצום פערים במקומות עבודה רבים. אולם, הבעיות המהותיות שקיימות בבסיס שוק העבודה עדיין כאן.

פעמים רבות הפערים בשכר נובעים מהתפיסה הרווחת בשוק התעסוקה כי נשים הן אימהות, המחפשות משרות גמישות מבחינת שעות כדי שיוכלו להיות נגישות יותר לילדיהן. הפער מתחיל דווקא מהמשרות הראשוניות של נשים צעירות בשנות העשרים לחייהן, ונמשך עד לתפקידים הבכירים ביותר ולשולחנות מקבלי ההחלטות.

נשים רבות עובדות מלכתחילה עבור שכר נמוך יותר ולכן גם כאשר הן עומדות בפני קידום, הוא יחסי לנקודת הפתיחה שלהן ונמוך ביחס לעמיתיהן הגברים. עם זאת, אני דווקא מאמינה כי אנו בדרך הנכונה לצמצום הפערים. המשבר החמור בשוק התעסוקה מוביל מעסיקים רבים להתאים את המשרות עבור העובדים. מי שלא היו מוכנים להתגמש בעבר נאלצים לעשות זאת כיום, בין אם זה בשילוב עבודה מרחוק, עלייה במספר ימי החופש ועד קיצור שעות העבודה. ראייה לכך היא כי בשנים האחרונות, כאשר מעסיקים שונים פונים אליי בבקשה למציאת והשמת עובדים, הם לא מציינים את המגדר המבוקש, אלא מציינים טווח שכר. כך המעסיקים פונים לכל מחפשי העבודה המתאימים, ללא הבדל בין מגדרים.

כמו כן, אני מאמינה שגם כנשים ואימהות אנחנו מובילות את השיח למקום טוב יותר. אנו דורשות יותר מהמעסיקים וממקום העבודה, אנו מעלות את המודעות לשיח הציבורי ומנרמלות אותו. גם תוצאות והשלכות משבר הקורונה נתנו אותותיהן והשפיעו על התנהלות השוק. תפקידים שניתן לבצע מהבית, לצד ניהול חיי המשפחה מאפשרים לנשים רבות לשלב את העבודה בסדר היום העמוס בדיוק כמו הגברים.

אני זוכרת את עצמי לפני 20 שנה עומדת בפני הצומת הזו של קבלת ההחלטות, וחווה את הדילמה בין בחירת עבודה ושכר, לבין חיי המשפחה והרצון להיות אמא במשרה מלאה. אך בניגוד לעבר, שם בעיקר לאישה היה חשוב האיזון בין זמן העבודה לזמן המשפחה, כיום אנו רואים עלייה מתמדת מצד גברים המבקשים ממעסיקיהם לשלב יותר זמן בית וחיי משפחה לצד העבודה. המודעות גוברת, הפערים מצטמצמים.

שגית ביתן
שגית ביתן | צילום: יח''צ

אין ספק, שוק התעסוקה עוד רחוק מלהיות בעל תנאים מושלמים והשיח הציבורי סביב הנושא חייב להמשיך. עלינו כחברה, גם נשים וגם גברים, לא לפחד לדרוש מהמעסיקים לגלות יותר הבנה לחיי המשפחה. לא לפחד, לדרוש לבצע התאמות שיאפשרו לנו לעבוד ולהיות הורים במקביל. אסור לוותר על אף צד במשוואה הזו. כאשר זה יקרה, גם החברות שטרם התקדמו להבין זאת, ייאלצו לשנות את כללי המשחק ולפעול לצמצום הפערים בשכר ולשפר את תנאי העובדים. הדרך ארוכה עוד לפנינו, בדרך אל השוויון המוחלט בין גברים ונשים בשוק התעסוקה.

שגית ביתן היא מומחית בשוק התעסוקה וסמנכ"לית גיוס והשמה בחברת מעוף

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com