האסטרטגיה של אבו מאזן: פנייה לדעת הקהל הישראלית • פרשנות

יו"ר הרשות הבין שלא יוכל לבצע מפגן כוחני במועצת הביטחון - ולכן נאומו היה מפויס. אחרי שכשלו ההפגנות ברחוב נגד תוכנית המאה והפיגועים פסקו - אבו מאזן החליט שעליו לפנות לאזרחי ישראל

זמן צפייה: 04:06

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הציג היום (שלישי) נאום מרוכך ומפויס במועצת הביטחון של האו"ם. הוא הבין שאין לו ברירה - הוא רצה שתתקיים במועצת הביטחון הצבעה נגד תוכנית המאה, אך הבין שלא יוכל לממש הפגנת כוח כזו - הישג עצום לארצות הברית. הטון המרוכך של אבו מאזן בא לידי ביטוי בחלקים שבהם דיבר על כך שהוא מכיר בישראל ועל אנטישמיות.

אחרי שכשלו ההפגנות נגד תוכנית המאה, והפיגועים פסקו לעת עתה, אבו מאזן הבין שהוא לא ירוויח מלהילחם מול טראמפ - ושעליו לפנות בנאומו לדעת הקהל הישראלית. היות שכך, הוא נקט בגישה לא לוחמנית - אך ספק אם המהלך הזה יצליח.

עוד בחדשות 13:

אבו מאזן לאולמרט: "מוכן לחדש את המו"מ מהנקודה שהופסקה איתך"

אבו מאזן במועצת הביטחון: עסקת המאה לא תהיה נקודת מוצא למו"מ

אבו מאזן במועצת האו''ם
אבו מאזן במועצת האו''ם | צילום: חדשות 13

כאמור, בנאומו במועצת הביטחון אמר אבו מאזן: "תוכנית השלום היא עסקה אמריקנית-ישראלית שמטרתה לחסל את הסוגיה הפלסטינית. באתי לכאן היום כדי לדרוש צדק בשם הפלסטינים, ולומר ששלום בין ישראל לפלסטינים עדיין אפשרי וניתן להשיג אותו".

"כל מי שטוען שהמדינה שלנו היא מושחתת - צריך לבוא ולראות את זה בעצמו", הצהיר אבו מאזן. "אנחנו תמיד קוראים לשלום, אנחנו דוחים את הטרור ואת האלימות, אנחנו נלחמים בו גם ברחבי העולם. הממשלה הישראלית וההתנחלויות ההישראליות דחו כל ניסיון לשלום, הן רק קידמו את התוכניות להמשך בניית ההתנחלויות, הם המשיכו עם הפעולות שלהם נגד הפלסטינים, ולצערי אלו נתמכו ע"י ארה"ב".

נתניהו ואבו מאזן
נתניהו ואבו מאזן | צילום: רויטרס (ארכיון)

יו"ר הרשות אמר כי "אם יהיה שלום בין ישראל לפלסטין זה יהיה הסכם השלום היפה ביותר, אבל תנו לנו הזדמנות להשיג אותו. השגנו שלום באוסלו ללא עזרה של אף מדינה, אבל הם התנקשו ברבין - למה הם עשו את זה?". עוד הוסיף: "אנחנו לא יכולים להסכים שארה"ב תהיה המתווכת היחידה. אנחנו קוראים לקהילה הבין-לאומית להפעיל לחץ על ממשלת ישראל כדי לעצור בעדם לכבוש את האדמות שלנו, כל מי שמאמין בשלום בישראל מוזמן להצטרף אלינו כדי ליצור שלום אמיתי בין ישראל לפלסטין".

עוד הוסיף: "אני פונה לעם בישראל ואומר כי המשך הכיבוש וההתנחלויות לא ישיגו לכם ביטחון. אין לנו בעיה עם הדת היהודית. אנו מוסלמים, איננו נגד היהודים. אנו נגד מי שכובש את אדמותינו. נמשיך את מאבקנו, שבמהלכו הקרבנו אלפי שהידים ואסירים". בסיום דבריו, אמר: "אני קורא לעולם - תיזהרו לא לקחת את תקוותם של העם הפלסטיני".

מאוחר יותר, ערך יו"ר הרשות מסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בניו יורק. במהלך מסיבת העיתונאים הצהיר יו"ר הרשות בפני אולמרט: "אני מוכן לחדש את המשא ומתן עם ישראל מאותה נקודה שבה הוא הופסק איתך". עוד ציין אבו מאזן כי הוא שמח להיפגש עם אולמרט, שהוא לדבריו "אדם שמאמין בשלום".

"שלום יוכל להיות מושג דרך שיחות בין שני הצדדים, כדי שיוכלו לחיות ביחד", המשיך אבו מאזן. "השלום לא יכול להתרחש בסיפוח או בקביעת דעתך על מישהו אחר. צריך שלשני הצדדים יהיה רצון לחיות ביחד".