להפיל את ועדת ההפלות • דעה

שינויים של עילות הבקשות להפסקת הריון כפי שמתכנן שר הבריאות הם לא יותר משינויים קוסמטיים. החקיקה המיושנת שחוסה תחת חוק העונשין חייבת לעבור הפלה יזומה והריון בריא וחדש במקומה כי זכותה של האישה על הגוף שלה

אישה בהריון בבית החולים
אילוסטרציה | צילום: אימג' בנק / Getty Images

חוק ההפלות במדינת ישראל חייב לעבור הפלה יזומה ויצירה מחדש של עובר בריא ורצוי – רק כך יצליח שר הבריאות ניצן הורוביץ בחזונו לקידום מעמד האישה – בטח ובטח לא כפי שהוא מנסה בימים אלו לשנות את השאלות הפוגעניות בטופסי הוועדה להפסקת הריון.

בשבועות האחרונים מתקיימים דיונים קדחתניים בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת, על רקע ניסיונו של שר הבריאות לקדם רפורמה בשאלות המובנות המופיעות בטופס הוועדה להפסקת הריון שאישה צריכה למלא.

"לא האמנתי שדברים כאלו כתובים בטפסים רשמיים של מדינת ישראל", אמר שר הבריאות הורוביץ בשבוע שעבר והוסיף כי השאלות הפוגעניות הן שמשפילות את האישה מתוך מחשבה שהפלה זה דבר רע – וכתוצאה משאלות אלו האישה נאלצת לשקר. בחזונו, שינוי השאלות הפוגעניות והחלפתן בשאלות פוגעניות כאלו ואחרות יחזק את מעמד האישה ויחזיר לה את השליטה בחייה ובגופה. האמנם?

נתחיל בעובדה הפשוטה שהעילות להפסקת הריונה של האישה מצאו את מקומן תחת האכסניה המכובדת של חוק העונשין. מלכתחילה המדינה אומרת לאישה - אין לך שליטה על גופך ו/או על בריאותך הפיזית והנפשית וראייה לכך שהחלטה על הפסקת הריון ככל שתהיה כפופה לחוק העונשין ועבירה על עבירה זו דינה מאסר של חמש שנים.

זאת ועוד, העילות הראשונות להפסקת הריון קשורות בטבורן למצבה החברתי של האישה – למטה מגיל הנישואין או מחוץ לגיל הנישואין. רק לאחר מכן מופיעות עילות בריאותיות הקשורות לעובר. סכנת מוות לאישה ורצונה להפיל את עוברה בשל סכנת חיים – יכול שלא תתקבל אך אם היא אינה נשואה או שניהלה רומן ונכנסה להריון הרי שבקשתה תתקבל.

נעבור לכך שהמימון להפסקת הריון על ידי המדינה מוגבל לנשים עד גיל 33 בלבד או אם ההיריון נובע מיחסים אסורים ושוב, רק בסיום נמצא מימון הפסקת הריון כשיש סכנה לחיי העובר ולבסוף לחיי האישה.

על מנת לכנס את הוועדה, נדרשת האישה לשלם 463 שקלים – זו עלות הפנייה לקבל אישור על גופה. בהמשך ולאחר שייקבע כי היא זכאית למימון היא תיאלץ לבחור בין הפסקת הריון תרופתית בעלות של 2,341 שקל לבין הפסקת הריון כירורגית בעלות של 3,251 שקלים וזה רק במוסדות הבריאות הציבוריים.

המוסדות הפרטיים אינם כפופים למחירון שקבע משרד הבריאות. אם אושר המימון לפי הנסיבות המיוחדות, הרי שמדובר בהחזר חלקי. בדו"ח שפרסם מבקר המדינה בשנת 2016 רק 50% מהנשים שפנו לוועדות להפסקת הריון היו זכאיות להחזר התשלום ששילמו.

עו''ד סופי תהל אביטן
עו''ד סופי תהל אביטן | צילום: אורטל בן יוסף

קצרה היריעה מלהכיל את כל הרעות החולות בחוק להפסקת הריון. נוסיף לכך את העובדה של זמנים ארוכים מרגע הגשת הבקשה ועד לביצוע ההליך בפועל כשהאישה נדרשת להסתובב עם תזכורת חיה לאמת הפשוטה שאין לה כל יכולת שליטה בחייה וזה בהנחה שקיבלה את האישור המיוחל להפסקת הריון.

לכן, אם חזונו של שר הבריאות הורוביץ הוא לחזק את מעמד האישה, טוב יעשה אם יפיל את החוק להפסקת הריון ויתחיל הליך חקיקה חדש והולם שיחזיר באמת את שליטתה של האישה תחילה בגופה ולאחר מכן בחייה. הצעד הראשון הוא להעביר את החקיקה מהאכסניה המכובדת של חוק העונשין. בשלב זה, רצונו בתיקונים קוסמטיים בלבד – הרי שהם בטלים בשישים אל מול כל אותן חולות רעות שהיריעה כאמור קצרה מלהכילן.

עו"ד סופי תהל אביטן היא ממשרד SBA, בנון אביטן ושות'.

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com