שרידות הג'יהאד האיסלאמי תכתיב את מועד סיום הלחימה

עד לרגע זה, בארגון שספג פגיעות קשות לא מצליחים לגייס למערכה את חמאס, שאינו מוכן למערכה רחבה מול ישראל. בג'יהאד האיסלאמי מעוניינים לרצות את פטרונו האיראני, אך בשטח אין מי שייתן את ההוראות. ומה יגרום לחמאס להיכנס ללחימה? • פרשנות

זמן צפייה: 02:20

הג'יהאד האיסלאמי נלחם מול צה"ל והוכה בתדהמה. איחוד השורות קשה לו וחוליות השיגור שלו פועלות לבד, אבל אין מפקד לאחר חיסולו של ראש החטיבה הצפונית תייסיר אל-ג'עברי, ראש מערך הנ"ט נפצע קשה וזו בעיה חמורה מבחינתם לתפקד ואין להם מי שייתן להם הוראות.

מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה נמצא בטהרן ומנסה להכווין כמה שיותר אש. הוא הורה לכל החוליות כדי לנסות ולפגוע בישראל. האיראנים דוחפים אותו משום שהם שילמו כסף ואומרים לו: "קדימה". כרגע, הג'יהאד האיסלאמי לא מצליח ושגרת הלחימה שלו היא בעוטף עזה ובדרום וינסה לשגר גם טילים לתל אביב בשעות הערב או מחר.

נשיא איראן אבראהים ראיסי ומזכ''ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה בטהרן
נשיא איראן ראיסי ומזכ''ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נח'אלה בטהרן

חמאס לא נמצא בסיפור ומסתכל מהצד. דוברי חמאס מדברים בתקשורת ואומרים שעומדים לצד הג'יהאד האיסלאמי ובמאבקו נגד ישראל, אך אין לו כוונה בשלב הזה להשתתף. ההערכה בעזה היא שאם יהיו פגיעות בבלתי מעורבים יותר ויותר ואם יידלק הר הבית בירושלים והשטחים, זה יוביל את חמאס בלית ברירה להיכנס למערכה.

משלחת של הג'יהאד האיסלאמי נוסעת לקהיר להיפגש עם המודיעין המצרי במקביל להגעת משלחת מצרית לישראל וגם לעזה כדי ליצור מנגנון שיוביל להפסקת אש. בניגוד לחמאס, שיש למצרים עם מי לדבר, עם הג'יהאד האיסלאמי אין עם מי לדבר שייתן הוראה ויאכוף אותה על כולם. בתוך ארגון הג'יהאד האיסלאמי יש חוליות סוררות שאינן סרות למרות הארגון הקיצוני הזה. הוא לא שולט בעזה כמו שחמאס שולט, אין לו אג'נדה לדאוג לרווחת תושבים והוא מוכוון מאג'נדה איראנית קיצונית ושטוף שנאה לישראל.

אנשי הזרוע הצבאית של חמאס
אנשי הזרוע הצבאית של חמאס (ארכיון) | צילום: ויסאם נאסר, פלאש 90

כרגע, ההבנה בג'יהאד האיסלאמי היא שהוא לא יוכל להמשיך לאורך זמן - או שהארגון יצליח לרתום את חמאס או שיבקש הפסקת אש בלית ברירה. אם חמאס לא יצטרף, תוך ימים ספורים, האירוע ייגמר. מצרים, קטאר והאו"ם מתווכים בין חמאס לישראל ומעבירים מסרים. בשורה התחתונה, הג'יהאד האיסלאמי נוטל אחריות על כל השיגורים לעבר ישראל ומתכוון לעמוד או לשרוד את הסבב הזה כדי להראות שהוא שרד את הסבב הזה מול ישראל כי זה חשוב לדעת הקהל ומול פטרוניו בטהרן. שרידות הג'יהאד האיסלאמי היא זו שתכתיב לו את הזמן עד לסיום הלחימה.

חמאס לא אוהב ישראל ולא שוחר שלום, אך הזרוע הצבאית של חמאס לא מוכנה למערכה מול ישראל. היא צריכה להתחמש ולקחת עוד נכסים כלכליים ולייצב את מעמדה בתודעה מול הרשות הפלסטינית משום שחמאס מעוניין להחליף את אבו מאזן. יכול להיות שלא תהיה ברירה.