להעביר את הטיפול בפרשת הסרסור בסוהרות לשב"כ | דעה

החוק קובע כי מניעת פשיעה לאומנית נמצאת באחריות השב"כ. סמכות הטיפול בפרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע צריכים לעבור מיידית מאחריות שירות בתי הסוהר

כלא גלבוע
כלא גלבוע | צילום: משה שי, פלאש 90

פרשת האונס בכלא גלבוע היא לא עוד "פרשת אונס מזעזעת והטרדה מינית חמורה" אלא אירוע טרור לאומני לכל דבר ועניין, ועל כן החקירה וקל וחומר הדברור שלה, צריכים לצאת מחסות השב"ס ישירות לטיפול השב"כ.

בלקסיקון הפיגועים של מדינת ישראל קיימים מונחים כגון פיגוע אבנים או סכינים מוגדרים כלאומניים, אך בשם הפוליטיקלי קורקט, אף אחד לא מדבר על אונס והטרדה מינית כפיגועי טרור, גם כאשר המניע הוא לאומני.

נתונים רשמיים של משטרת ישראל והשב"כ, שהוצגו במסגרת דיון בוועדה למעמד האישה ושוויון מגדרי בכנסת בנושא "ההטרדות והתקיפות המיניות בישובים מעורבים" ביוזמת ח"כ יוליה מלינובסקי, העלו כי בשנים 2014-2006 בוצעו 800 תקיפות מיניות בתשע שנים בעיר ירושלים בלבד, מתוכן 70 מקרי אונס.

בעקבות פרשת האונס המזעזע נגד שני בני הזוג הצעירים שארעה בחניון גן העיר בתל אביב במאי 2012, התקיימה חקירה משותפת של גורמי האכיפה השונים שארכה כמה חודשים. בדצמבר 2015 הוכרה על פי החלטת בית המשפט העליון כפעולת איבה כשהנאנסת הוכרה על ידי משרד הביטחון כנפגעת פעולת איבה ולפיכך כזכאית סיוע מהביטוח הלאומי.

בנימוקו בגזר הדין ציין ראש הרכב השופטים השופט יורם דנציגר כי בפני חבר השופטים עמדו שלושה מרכיבים עיקריים עליהם הסתמך: הרקע הביטחוני של הנאשם, חומרת המעשה וחריגותו וכן אמירות הנאשם.

פרשת האונס הגיעה באופן רשמי לידיעת השב"ס עוד בנובמבר 2017, כשהתלונה הוגשה לראשונה על ידי סוהרת שהתלוננה על הטרדה מינית שביצע בה אסיר עולם ביטחוני, אולם בשב"ס גנזו את התלונה. הודות לפרשת הבריחה של ששת המחבלים מכלא גלבוע השנה, עלה שוב הסיפור מהאוב וכולנו נחשפנו לקמצוץ מהרע והזוועה שהיו שם.

כאישה, כאם, וכאזרחית המדינה וכמובן מתוקף תפקידי, הזדעזעתי עת פרסומה של הפרשה הקשה. השבוע צדה את עיני כתבה נוספת מידי רבות שציינה כי הסוהרת מכלא גלבוע מגיעה לעימות עם האסיר הביטחוני שטוען להגנתו כי מדובר ביחסים בהסכמה מיוזמתה של אותה חיילת. כאן עצרתי, ולא הצלחתי להמשיך לקרוא עוד.

אושרית סטבון
אושרית סטבון | צילום: ששון טירם

ואני תוהה, באיזו עזות מצח משתמש השב"ס בדברור הרשמי של הארגון ונותן במה למחבל המתועב במטרה לקעקע את אמינות המתלוננת ולהמעיט בחומרת אחריותו בפרשה וחדלונו על שלא הצליח לשמור על שלום הסוהרות?

סעיף 7 (א') לחוק שירות הביטחון הכללי קובע שמניעת פשיעה לאומנית מצויה בסמכות השב"כ. לפיכך, השב"כ הוא הגורם המוסמך הבלעדי לחקירת הפרשה. על ממשלת ישראל המופקדת על תקצוב השב"כ להקצות משאבים כדי לחקור את התופעה לעומקה, בסיפור הנוכחי להקים מיידית ועדת חקירה ממלכתית שתהפוך כל אבן ותחתור לחקר האמת בסיפור הסוהרות בכלא גלבוע, תמצא את הדין במקרה זה ובמקרים נוספים אחרים ותפעל למגר את התופעה כליל.

אושרית סטבון היא יו"ר מועצת ארגוני הנשים בישראל

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com