8 דברים שלא ידעתם על הסיינטולוגיה

דת הסיינטולוגיה נמצאת עכשיו שוב בכותרות, בעקבות הגירושין של טום קרוז וקייטי הולמס. אבל מה אנחנו באמת יודעים עליה? האם מדובר בדת לגיטימית או כת, איך היא הצליחה לגייס לשורותיה סלבס כגון ג'ון טרבולטה וליסה מארי פרסלי ואיך קשורים החייזרים לכל זה?

טום קרוז
טום קרוז | צילום: אימג' בנק / Getty Images

פתיח

השמועות טוענות בתוקף כי הסיבה לגירושין המתוקשרים של טום קרוז וקייטי הולמס היא דת הסיינטולוגיה אליה משתייך קרוז. על פי אותן השמועות, קרוז רצה לשלוח את בתו הקטנה סורי לקייטנה סיינטולוגית, הידועה במשטר הצבאי הקפדני שלה ומשמשת מכשיר לשטיפת המוחות הצעירים המגיעים אליה.

 

כאמור, הכל בגדר שמועות, אבל ישנם דברים שכן ידועים על הדת הסיינטולוגית ועל המעורבות של קרוז בה. בחרנו את 8 הדברים הכי חשובים שאתם חייבים לדעת.

1

1. מוסד דתי מוכר או כת מסוכנת? הסיינטולוגיה היא תורה מודרנית, המבוססת על כתביו של הסופר והפילוסוף ל. רון האברד. התורה הסיינטולוגית מציעה שיטות שלטענתה מובילות את המאמין באופן מוכח ומדעי לחיים בריאים, טובים ועשירים יותר. על מנת להתפתח רוחנית, על המאמין סיינטולוגי לעבור קורסים רבים שמטרתם להעלות אותו בדרגות האמונה. הדרגה הגבוהה ביותר מאפשרת למאמין הבראה ממחלות שונות, שרידות במקרה של שואה גרעינית ויכולת לנוע בזמן. כל קורס הינו בתשלום וכל עליית דרגה עולה כסף. הארגון הסיינטולוגי אמנם נחשב מוסד דתי רשמי במדינות מסויימות כמו ארה"ב, גרמניה, רוסיה, איטליה, הודו ואוסטרליה, אך בארץ, בדומה לנעשה בצרפת ויוון, הסיינטולוגיה הוגדרה ככת מסוכנת והרסנית.

 

שלט של הכנסייה הסיינטולוגית
שלט של הכנסייה הסיינטולוגית | צילום: אימג`בנק / Getty Images

2

2. שימוש בזרמים חשמליים: בתהליך הלימוד נעזרים הסיינטולוגים במכשיר הנקרא אי-מיטר. המכשיר מסייע, לטענתם, לאתר שינויים במצב רוחו של האדם ולאפשר למדריך הרוחני לזהות מצוקה רגשית ולטפל במאמין.

 

על מנת למדוד מהו המצב הרגשי שלו, אוחז הסיינטולוג הנבדק באלקטרודות ומאפשר לזרם חשמלי לזרום אל גופו ובחזרה אל המכשיר. הזרם החשמלי גורם למחט לזוז ומראה מהו מצבו המנטלי של הנבדק.

3

3. מזוהה עם סלבס רבים: הכנסייה הסיינטולוגית מאמינה שאמנים הם האנשים החשובים והמשפיעים ביותר בחברה המודרנית. היא הקימה ארגונים הנקראים "מרכזי סלבריטאים" שמטרתם לטפח את האמנים מבחינה רוחנית. לא רק טום קרוז טוען שהסיינטולוגיה הצילה את חייו וקידמה את הקריירה שלו, גם ג'ון טרבולטה, קירסטי אלי, ג'נה אלפמן, ליסה מארי פרסלי (בתו של אלביס) וג'ולייט לואיס שייכים לארגון הסיינטולוגי ותורמים לו לא מעט כסף. הטענות כלפי הסיינטולוגיה הם שבנוסף להון העצום שהיא גורפת ממאמיניה, הסלבריטאים המפורסמים מעניקים לו פרסום אדיר שלא ניתן למדוד בכסף. אגב, היום נודע כי בעקבות הגירושין המתוקשרים של קרוז, הוא צפוי להיבדק מחדש על ידי הסיינטולוגים על מנת לוודא שהוא עדיין נאמן לדרכם. 

 

צילום: אימג`בנק / Getty Images

4

4. מיהו ל. רון האברד? מייסד תורת הסיינטולוגיה היה סופר מוערך של ספרי מערבונים, מדע בדיוני ופנטזיה. בשנת 1950 פירסם את הספר "דיאנטיקה: המדע המודרני של בריאות הנפש", העוסק בשיטות שנועדו לפתור רגשות לא רצויים, חרדות ומחלות הקשורות בנפש. הספר הפך לרב מכר והאברד פיתח את השיטה לכדי תורה שלמה. לאורך השנים פיברק האברד מסמכים וטען כי הוא דוקטור לפילוסופיה ובשנים האחרונות לחייו הוא פשוט נעלם. יש שטוענים כי הוא איבד את שפיותו, אחרים אומרים שברח והסתתר מפני השלטונות. בשנת 1985 הוא נפטר, ככל הנראה משבץ ובגופו נמצאו, בנתיחה לאחר המוות, שרידים לתרופות פסיכיאטריות.

5

5. הסיינטולוגים מסתכסכים עם ברוק שילדס: למרות הממצאים שנמצאו תרופות בגופו של האברד, ארגון הסיינטולוגיה מתנגד לטיפולים רפואיים, במיוחד בתחום הנפש והפסיכיאטריה. ברוק שילדס נאלצה להילחם בארגון לאחר שבשנת 2005 פרסמה ספר שעסק בדיכאון שחוותה לאחר לידת בתה הבכורה. שילדס חשפה בספר שאת שפיותה היא חייבת לטיפול פסיכיאטרי שעברה ולתרופות נוגדות דיכאון. הסיינטולוגים הזדעזעו ויצאו למלחמת חורמה נגד שילדס. אפילו טום קרוז התערב והתייחס לתרופות נגד הדיכאון כאל "סמים מסוכנים", הוא הכריז שהמסר של שילדס "לא אחראי" וקרא לה לוותר על הכדורים וליטול ויטמינים במקום. שילדס מנגד טענה שהסייטולוגיה מכחישה את המושג דיכאון ובסירובה להכיר בו במחלה, מזלזלת בנשים ופוגעת בהן. ברוק שילדס לא ויתרה, היא נחשבת לדוברת בולטת בנושא דיכאון לאחר לידה ואפילו הצליחה לגרום לטום קרוז להתנצל בפניה.

6

6. פריצות לבתים, מעקבים ואמצעי הפחדה: ההתייחסות לארגון הסיינטולוגיה ככת מסוכנת נובעת, בין היתר, מהיחס שמפגינים בכירי הארגון למתנגדיה ולמאמינים שבוחרים לעזוב אותה. קייטי הולמס טענה שעם בקשתה להתגרש מטום קרוז החלו לעקוב אחריה משגיחים מטעם הכנסייה. מאמינים-לשעבר נוספים סיפרו גם הם כי כשעזבו את הארגון נשלחו אחריהם אותם משגיחים שעקבו אחר פעילותם וניסו לשכנע, לעיתים בכח, לחזור לארגון. אחד הסיפורים המפורסמים הוא הסיפור של העיתונאית היהודיה פולט קופר. קופר פרסמה ספר שלא ממש החמיא לכנסייה הסיינטולוגית וכתוצאה היא נרדפה על ידי משגיחי הכנסייה. בעקבות התלונות פשטה הבולשת הפדרלית על משרדי הארגון וחשפה מסמכים רבים שהעידו על פריצות לבתים, גניבות ומבצעי השמצה נגד קופר, אנשים פרטיים וארגונים ציבוריים נוספים שלא מצאו חן בעיני הארגון.

7

7. הכל התחיל עם חייזרים: מכיוון שלימודי הסיינטולוגיה הינם בתשלום, מעטים מצליחים להגיע לשלבים הגבוהים, ללמוד את השיטות הסודיות שמאפשרות למאמינים להפוך לבעלי יכולות בלתי מוגבלות ולהכיר את עיקרי האמונה הסיינטולוגית. הדרגה הגבוהה אליה ניתן להגיע היא 3OT ובה נחשף בסיס האמונה הסיינטולוגית הטוענת כי לפני 75 מליוני שנה, חייזר מרושע בשם זנו שיתק המוני אנשים, הטיס אותם לכדור הארץ לתוך הרי געש והרג אותם על ידי פצצות מימן. את נשמות המתים גרר זינו למתקנים בהם הציג סרטים שנועדו לשטוף את מוחם ולגרום להם להאמין במציאות מעוותת, זו שאנו רואים ומאמינים בה היום. הנשמות המבולבלות הללו הושתלו בגופם של בני האדם שנותרו בחיים והם קיימות בכל בני האדם. הנשמות האלו שולטות באדם וגורמות למצוקות הנפשיות המוכרות לנו כגון פחדים וחרדות.

סיפור הגיוני אם מתחשבים בעובדה כי מייסד האמונה הסיינטולוגית הוא סופר מדע בדיוני. בסדרה "סאות' פארק" לא פחדו מההשלכות והציגו את האמונה הזאת בפרק שהוקדש כולו לארגון הסיינטולוגי:

 

8. האם הסיינטולוגיה יכולה לרפא הומוסקסואליות שנחשבת לאסורה מבחינתה? כשמייקל ג'קסון עוד היה בין החיים, נטען כי הכנסייה הסיינטולוגית היא זו שעמדה מאחורי נישואי הביזאר שלו לליסה מארי פרסטלי, חברת הכנסייה, רק כי נחשד בהומוסקסואליות. גם שחקנים כמו טום קרוז וג'ון טרבולטה נאלצו במשך שנים להתמודד עם השמועות שהם הומוסקסואלים, אך השתייכותם לארגון הסיינטולוגי שטוען כי ביכולתו לרפא הומוסקסואליות, רק חיזקה את השמועות הללו. על פי הפרסומים האחרונים, טרבולטה עצמו מוכיח כי לארגון בו הוא חבר אין באמת את היכולת הזו, כשסיפורים רבים בנוגע ליחסיו עם גבריו לאורך השנים נחשפים כעת. אבל לא רק כלפי מאמיניה הסיינטולוגיה כשלה, גם לבנו של מייסד התורה עצמו, ל. רון האברד הכנסייה לא הצליחה לעזור. במשך שנים האברד התכחש לבנו שהיה הומוסקסואל וכשבנו התאבד, סירב האברד להתייחס לכך וטען כי בנו נרצח.

 

לינקים

טום קרוז וקייטי הולמס מתגרשים: סיקור מיוחד

צפו: ילד בן 3 שוקל 63 ק"ג

 

בחזרה לערוץ לייף סטייל»