משרד הביטחון עצר הזמנות ממפעלים המייצרים רכיבים לטנק מרכבה

ההזמנות הופסקו באוקטובר בעקבות הקיצוץ בתקציב הביטחון, אך טרם התקבלה החלטה בדבר סגירת הפרוייקט. בהתאחדות התעשיינים מזהירים שסגירה תוביל לפיטוריהם של בין 1,500 ל-2,000 עובדים

משרד הביטחון עצר מחודש אוקטובר הזמנות הרכיבים ממפעלים המייצרים רכיבים לטנק מרכבה. גורמים בהתאחדות התעשיינים אמרו ל"כלכליסט" כי בימים האחרונים עודכנו התעשיינים כי תקציבו של פרויקט המרכבה לשנת 2012, העומד על כמיליארד שקל, טרם אושר.

על פי נתוני התאחדות התעשיינים פרויקט טנק המרכבה מספק עבודה לכ-100 מפעלים באופן ישיר ולכמאה נוספים באופן עקיף. כ-50% מהמפעלים הללו נמצאים בפריפריה ומעסיקים כ-10,000 עובדים. להערכת הגורמים, סגירת הפרויקט תוביל לסגירת עשרות מפעלים ולפיטורים של בין 1,500 ל-2,000 עובדים.

יהודה היימן, סמנכ"ל התאחדות התעשיינים ומנכ"ל איגוד המתכת והחשמל, אמר ל"כלכליסט" כי "אין ספק שהקיצוץ בתקציב משרד הביטחון פגע ישירות בתקציב הרכש השקלי של המשרד, שהוא התקציב היחידי שמעודד צמיחה, והוא יביא לתוצאות הרסניות בתעשייה". היימן הוסיף כי "פרויקט המרכבה הוא בעל ערך מוסף לתעשייה המקומית, הוא מעניק שכר גבוה לעובדים בו ובזכות הפעילות בו יש גם כמיליארד דולר יצוא של מערכות הטנק להרבה צבאות בעולם. עם ביטול הפרויקט, כל הידע הרב שנצבר ירד לטימיון".

צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר כי "ההצעה שמונחת על השולחן היום משמעה חיסול פרויקט המרכבה, סגירת עשרות מפעלים, פיטורי אלפי עובדים, רובם בפריפריה, ואובדן של ידע וטכנולוגיה שנצברו לאורך עשרות שנים בעמל רב ובתקציבים גדולים. הטכנולוגיה הקיימת נדרשת להמשך אחזקת הטנקים הפעילים במערך. אני מקווה כי הגורמים הנוגעים בדבר ישקלו שוב את עמדתם ויציגו תוכנית חדשה שתמנע את סגירת הפרויקט ובעצם תציל את המפעלים מסגירה ואת העובדים מפיטורין".

משרד הביטחון מסר בתגובה כי הוא מתמודד בימים אלה עם מציאות תקציבית מורכבת - חוסר מיידי של 4 מיליארד שקל, קיצוץ עתידי שנתי של 3 מיליארד שקל בתקציב הביטחון החל מ-2013, ובסה"כ קיצוץ של יותר מ-15 מיליארד שקל במהלך 5 שנים.

המצוקה התקציבית מחייבת קבלת החלטות כואבות, לרבות עצירה זמנית של הזמנות עד להתבהרות התמונה. במסגרת זו בוחנת מערכת הביטחון גם את עתידם של כמה פרויקטים, לרבות פרויקט טנק המרכבה.

משרד הביטחון מדגיש כי הבחינה בנושא טרם הושלמה וטרם התקבלו החלטות. עם סיומה יוצגו הממצאים והמשמעויות הנגזרות מכך לראש הממשלה. משרד הביטחון מקיים קשר רציף עם התעשיות הביטחוניות, ופועל למזעור הפגיעה שעלולה להיגרם לתעשיות, לעובדים ולישובי הפריפריה.