גליפיניאקיס סופרסטאר • מלך הקומדיה החדש

"בדרך לחתונה עוצרים בוגאס" הזניקה אותו מעמדת האאוטסיידר לזו של אחד הכוכבים האהובים באמריקה. זאק גליפיניאקיס חוזר בסרט החדש, אבל שונא להיות מפורסם

זאק גליפיאנקיס
זאק גליפיאנקיס | צילום: אימג'בנק / Getty Images

לפני כשנתיים הפך "ההנגאובר", או בשמו העברי המתיש "בדרך לחתונה עוצרים בווגאס", ללהיט ענק ומפתיע שהגיע משום מקום. בלי כוכבי על בתפקידים הראשיים ועם עלילה הזויה משהו שכללה תינוק, נמר וגם את מייק טייסון - הצליח הסרט להתחבב על הקהל והמבקרים גם יחד, לנתץ קופות ולשדרג פלאים את הקריירות של משתתפיו. ובעוד בראדלי קופר החתיכי הפך לאחד הגברים המובילים של הוליווד, היה זה זאק גליפיאנקיס, לא צעיר, לא מאוד רזה או חתיך ודי אאוטסיידר לעולם הזה, שהפך בגיל 40 לאיט-בוי של הקומדיה ההוליוודית ולאיש שכולם בתעשייה חפצים ביקרו. הבעיה העיקרית היא שהוא ממש, אבל ממש לא נהנה מכל הצומי.

על פי שמו ניתן להבין מאיזה מוצא הגיע גליפיאנקיס שסבו וסבתו היגרו לארה"ב מכרתים. הוא נולד וגדל בצפון קרוליינה למשפחה יוונית אורתודוקסית ולמד תקשורת באוניברסיטה. הוא נשר מלימודיו כשהבין שייעודו בחיים הוא קומדיה ובמשך שנים הופיע על במות כסטנדאפיסט. הפריצה שלו הגיעה ב-96' כשלוהק לסיטקום "Boston Common" ששרד רק עונה אחת. זמן לא רק לאחר מכן הוא קיבל את ג'וב החלומות של כל קומיקאי צעיר - תסריטאי ב"סאטרדיי נייט לייב". מסיבות שטרם הובהרו עד היום, הוא שרד בתפקיד רק שבועיים. גליפיאנקיס חזר לעשות את מה שהוא עושה הכי טוב - סטנד אפ - וב-2001 קיבל ספיישל בקומדי סנטרל שחשף אותו לקהל גדול יותר. הוא המשיך להופיע במרץ לאורך העשור גם על הבמות, גם בתפקידי אורח קטנים בקולנוע וגם בטלוויזיה. אחד התפקידים הפחות צפויים שלו היה בסדרה "מירוץ לאתמול" לצדה של אלייזה דושקו, שם שיחק את דיוויס, שעובר עם דמותה של דושקו בחדר המתים בו מבקשים ברי מינן את עזרתה.

 

נזהר שלא יעלה לו לראש

גליפיאנקיס נחשב תמיד לקומיקאי אנדרגראונד בעל הומור סרקסטי מאוד, כזה שעובר לפעמים מתחת לרדאר (או מעל הראש). הוא מעולם לא היה מזן הקומיקאים שעומדים ומספקים פאנצ' אחרי פאנצ' לקהל שלו, וגם לא מהזן שמחפש בנרות שמישהו ייתן לו חוזה לפיתוח סיטקום. ההצלחה שלו נבנתה באיטיות מזהירה ועדיין, רק עם ליהוקו ל"בדרך לחתונה" הוא הפך לשם מוכר בכל בית (אם כי בלתי אפשרי להגייה). ההצלחה המטורפת של הסרט הפכה את גליפיאנקיס לאחד הקומיקאים המבוקשים ביותר בביזנס ומתפקידים בסרטי שוליים נשכחים הוא עבר עד מהרה לשוברי קופות כמו "כוח ג'י" ו"תלוי באוויר" ולקומדיות בעלות פרופיל גבוה כמו "אידיוט מושלם" ו"אל תלחצי, אני בדרך". הוא גם מככב בסדרה המוערכת והמעולה "משועמם" ומי שלא שרד יותר משבועיים ככותב ב-SNL הוזמן כבר פעמיים להנחות את התוכנית המיתולוגית ואף גילח את זקנו ואת ראשו לרגל המערכונים בהם השתתף.

אז מה בכל זאת פרובלמטי? מדוע נדמה שגליפיאנקיס לוקח קשה את התהילה שנחתה עליו? בראיון למגזין "טיים" אמר גליפיאנקיס שהוא מרחם על אנשים שבאים לראות אותו עושה סטנד-אפ מפני ש"הם לא מצליחים לחשוב על דברים מצחיקים אז הם נאלצים לבוא לראות אותי". באותו ראיון אמר "להיות פופולרי זה רעיל. אבא ואימא שלי אומרים לי 'אתה לא יודע ליהנות מהתהילה' ואני עונה להם 'זו אשמתכם שלא גידלתם אותי להיות שטחי'". אכן, גליפיאנקיס לא מסתיר את סלידתו הקשה מהפרסום שנלווה לכל צעד שהוא עושה בשנתיים האחרונות והוא טוען שחוץ מלקבל שולחן טוב במסעדה האהובה עליו ובזבז קצת כסף על ההורים ויקירים אחרים, חייו לא השתנו בהרבה כי הוא משגיח ששום דבר לא יעלה לו לראש. טוד פיליפס, במאי שני סרטי "ההנגאובר" וחבר טוב של גליפיאנקיס מסכם היטב את חוסר הנוחות של אחד הכוכבים הקומיים האהובים באמריקה כרגע: "יש לו יחסי שנאה-שנאה עם הקהל שלו. קומדיה מבוססת על הלא צפוי, ומה הכי לא צפוי שיכול להיות? לשנוא להיות נאהב".