סטרוברי ג'מה

במקום שקללת נערות הבונד תרבוץ גם על ג'מה ארטרטון, תפקידה בתור סטרוברי פילדס ב"קוונטום של נחמה" דווקא שימש מנוף אדיר לקריירה שלה

דניאל קרייג, ג'מה ארטרטון ב"קוונטום של נחמה"
דניאל קרייג, ג'מה ארטרטון ב"קוונטום של נחמה" | צילום: מתוך "קוונטום של נחמה"

להיות נערת בונד זה ללא ספק חלומן של אינספור שחקניות, דוגמניות וכוכבניות, שכמהות לדחוף אקדח לביריות, ללבוש שמלות צמודות ולצאת מהמים עם בגד ים נוטף טיפות חושניות - בקיצור, לעשות הכל כמו אורסולה אנדרוז ויורשותיה. אבל למרות הזוהר של התפקיד, כמה נערות בונד אנחנו באמת זוכרים? מלבד אנדרוז המיתולוגית, שהפכה לנערת הבונד הארכיטיפית, מעטות השחקניות שהפכו לכוכבות על בעקבות התפקיד. למעשה, קים בייסינג'ר, ששיחקה ב"לעולם על תאמר לעולם לא", היא היחידה שהתחמקה מקללת נערת בונד ויצאה לקריירה מצליחה, אם ניקח בחשבון שהאלי בארי הייתה כבר כוכבת גדולה כשהיא לוהקה לתפקיד. אלא מה - אנטר ג'מה ארטרטון.

ארטרטון, שחקנית בריטית מצליחה למדי אך אנונימית כמעט לחלוטין מחוץ לגבולות הממלכה המאוחדת, נבחרה לתפקיד הסוכנת סטרוברי פילדס (כן, כן) בסרט "קוונטום של נחמה" מתוך 1500 מתמודדות, ומרגע שהיא הופיעה בסרט היא פשוט מסרבת להעלם. ברגע זה מוקרנים על מסכי תל אביב שלושה סרטים בהשתתפותה: "התנגשות הטיטנים", "הנסיך הפרסי" וסרטה החדש "איפה אליס?", הישג לא מבוטל בכלל, בעיקר כשמדובר בשתיים מההפקות ההוליוודיות המתוקצבות ביותר כרגע, לצד מותחן אינדי בועט ומתוחכם.

 

הברונטית בת ה 24 הצהירה כשיצא "קוונטום של נחמה" כי היא רואה בתפקידה מחווה לנערות הבונד החביבות עליה, דיאנה ריג (טרייסי בונד מ "בשירות הוד מלכותה") והונור בלקמן (פוסי גאלור מ "גולדפינגר"). מיד כשלוהקה לתפקיד החלו ביקורות והרמות גבות מכיוון שארטרטון לא היתה דוגמנית או פצצת מין מוכרת, אלא שחקנית יחסית אנונימית, שלא נתפסה כסקסית מספיק בשביל התפקיד.

נראית טוב עם חרב

אבל ארטרטון החלה די מהר לקבל יותר ויותר הצעות עבודה, כשחלקן מכיוון הוליווד. בשנה האחרונה מיצבה עצמה ארטרטון בטייפקאסט פנטסטי משהו בצמד סרטים, כאשר בשניהם היא מככבת לצד כוכבי ענק - סם וורת'ינגטון ב"התנגשות הטיטנים", וג'ייק ג'ילנהול ב"הנסיך הפרסי", וחולקת זמן מסך עם אושיות כמו אלפרד מולינה, בן קינגסלי, ליאם ניסן ורלף פיינס.

 

לנוכח הפרופיל הגבוה שלה בעולם סרטי ההרפתקאות, מפתיע לגלות כי בזמן שהיא היתה עסוקה בלהינצל על ידי גיבורים שריריים, היא מצאה זמן להשתתף בסרט חטיפה אלים, בו היא לא מהססת גם להופיע בעירום. ב"איפה אליס" מגלמת ארטרטון בת עשירים שנחטפת על ידי שני אסירים משוחררים המגולמים על מרטין קומפסטון ואדי מרסן ("חופשיה ומאושרת"), שמחזיקים אותה קשורה בזמן שהם מחכים לכופר. המינימליזם והדיוק של הסרט, כמו גם האלימות, כבר הובילו מבקרים להשוות אותו ל"כלבי אשמורת".

בשלשלאות

הסצנות החושפניות של ארטרטון ב"איפה אליס" מפתיעות במיוחד בגלל האופי הלא מחמיא שלהן. לא מדובר בעירום מעוצב ומלטף של סצנת מין מאופקת, אלא בסצנה כמעט ברוטאלית בה היא מופשטת באור מלא על ידי חוטפיה, מסיבות פונקציונליות לחלוטין. אפילו ארטרטון, בעלת הנתונים הפיזיים המחמיאים, נראית לא משהו כשהיא קשורה למיטה, בוכיה, ומנהלת משא ומתן עם חוטפיה בענייני טואלט למיניהם.

 

אחרי שכבשה את הוליווד ואת האינדי הבריטי עומדת ארטרטון לרשום לזכותה הישג נוסף, ולגלם את התפקיד הראשי בסרטו החדש של סטיבן פרירס הותיק ("המלכה"). הסרט נקרא "תמרה דרו", ומבוסס על קומיקס, שבתורו מבוסס על הרומן "הרחק מההמון הסוער" של תומס הרדי.

 

ארטרטון היתה בין המועמדות גם לתפקיד הבלאק ווידו ב "אירון-מן 2", אליו לוהקה סקרלט ג'והנסון, והתחרתה גם בבר רפאלי על התפקיד ב "רובוטריקים 3", שהלך בסופו של דבר לרוזי האנטינגטון ווייטלי, וגם קארי מאליגן ("לחנך את ג'ני"), המתחרה שלה על תפקיד הבריטית התורנית, כבר הספיקה לגנוב לה תפקיד ברימייק "גבירתי הנאווה" המתוכנן. אבל למרות זאת, העובדה היא שכרגע מי שרוצה מוזמן לארגן לעצמו טריפל פיצ'ר של ג'מה ארטרטון על מסכי תל אביב, ומעטים השחקנים שאי פעם זכו לכבוד הזה. נראה שאפשר לומר בביטחון שקללת נערת בונד פסחה על אחת הקורבנות, וכי ארטרטון פה כדי להישאר.