שוקי הדיור בעולם מתאוששים: מחירי הבתים בישראל עלו בשיעור החד בעולם

מחירי הבתים בישראל עלו ב-8.4% ברבעון השני. בשבע מדינות שבהן נפלו מחירי הבתים ב-2008 נרשמו עליות מחירים ברבעון השני, לפי גלובל פרופרטי גייד

שוקי הדיור בעולם מתחילים להראות סימני התאוששות, ובשבע מדינות שוקי הדיור אף יצאו מהמיתון ורשמו עלייה ברבעון השני של 2009, כך עולה ממדד מחירי העולמי של חברת המחקר גלובל פרופרטי גייד. מבין שוקי הנדל"ן בעולם, רשם שוק הדיור בישראל את הביצועים הטובים ביותר, במונחים נומינליים.

לפי המדד, בשבע מדינות שבהן נפלו מחירי הבתים ב-2008 – סין, פורטוגל, אוסטרליה, ניו זילנד, צרפת, שוודיה והונג קונג – נרשמו עליות במחירים ברבעון השני של 2009. עם זאת, ברוב המדינות נרשמו גם ברבעון האחרון נפילות במחירי הבתים, לעומת הרבעון המקביל שנה קודם לכן, סימן לכך שמשבר הנדל"ן העולמי עדיין לא הסתיים.

בשנחאי שבסין עלו מחירי הבתים ב-1.96% במונחים נומינליים במהלך הרבעון השני של 2009, לעומת הרבעון המקביל שנה קודם לכן. ברבעון המקביל ב-2008, לעומת זאת, צנחו מחירי הבתים בעיר ב-29.4%. מחירי הבתים הנומינליים בפורטוגל עלו גם הם ב-1.01% במהלך הרבעון השני, לעומת הרבעון הראשון, וירדו ב-0.4% בלבד לעומת הרבעון המקביל ב-2008.

באוסטרליה ובניו זילנד זינקו מחירי הבתים ביותר מ-3% במהלך הרבעון השני של 2009, לעומת הרבעון הראשון, כאשר בכל ערי הבירה של מדינות אוסטרליה נרשמו עליות מחירים של 2%-5%. עם זאת, לעומת הרבעון השני של 2008 רשמו מחירי הבתים באוסטרליה ירידה של 2.8%. מחירי הבתים בצרפת, שנפלו בחמישה הרבעונים האחרונים, עלו ב-3.3% ברבעון השני של 2009, הודות לתוכנית התמריצים הממשלתיות. בשוודיה עלו מחירי הבתים ב-3.2% ברבעון השני, ובהונג קונג זינקו המחירים ב-8.9%. מבין שוקי הדיור שנחלצו ממשבר הנדל"ן העולמי ללא פגע, זינקו מחירי הבתים בישראלי ב-8.4% ברבעון השני של 2009, לעומת הרבעון המקביל ב-2008. עם זאת, לעומת הרבעון הראשון עלו מחירי הבתים בישראל ב-1% ברבעון השני, ירידה לעומת עלייה רבעונית של 5.52% ברבעון הקודם.

לפי גלובל פרופרטי גייד, שוקי הדיור בתשע מדינות שיפרו את ביצועיהם ברבעון השני של 2009, לעומת הרבעון המקביל, זאת בהשוואה לשש מדינות ששיפרו את ביצועיהן ברבעון הקודם. עם זאת, שוקי הדיור במדינות כמו בולגריה, סינגפור, יפאן, בריטניה, דנמרק ואיסלנד המשיכו לרשום ירידות דו-ספרתיות ברבעון השני.