צ'רלטון הסטון מת

שחקן הקולנוע הוותיק, ששיחק את משה "בעשרת הדיברות" ואת בן-חור, הלך הלילה לעולמו

השחקן זוכה האוסקר צ'רלטון הסטון מת אמש (שבת) בביתו ממחלת האלצהיימר והוא בן 84. לדברי דובר המשפחה, רעייתו לידיה היתה לצידו בעת האירוע.

במהלך קריירת הקולנוע הארוכה שלו שיחק הסטון במגוון תפקידים הירואיים בסרטים עתירי תקציב וגדושי ניצבים, כמו משה ב"עשרת הדיברות", יהודה בן חור בסרט "בן חור" - תפקיד עליו זכה באוסקר, וקולונל ג'ורג' טיילור ב"כוכב הקופים".

בתחילת דרכו הקולנועית היה פעיל בעמותות למען זכויות אדם ונגד גזענות. ואילו בסוף הקריירה שלו, בין השנים 1998 ל-2003, התמנה לנשיא "איחוד הרובאים הלאומי" האמריקאי, ואף חטף על כך ביקורות קשות - חלקן הונצחו בסרטו של מייקל מור "באולינג לקולומביין". עם זאת, ב-2003 הוא קיבל מדלייה מהנשיא ג'ורג' בוש בשל פעילותו החברתית.

הסטון נולד במדינת אילינוי שבארצות-הברית. הוריו התגרשו כשהיה צעיר ואמו נישאה מחדש לגבר בשם צ'סטר הסטון, ששם משפחתו עבר גם לבנה. הוא למד בבית ספר לדרמה וזכה במלגה למחלקת הדרמה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן מטעם תיאטרון בו התנדב. תפקידו הקולנועי הראשון היה בסרט אילם וקצר בשם "פיר גינט". כמה שנים לאחר מכן, עבד צוות הסרט הזה על סרט ארוך להוליווד בשם "יוליוס קיסר" והסטון זכה לככב בו בתפקיד מארק אנטוני.

בשנת 1944 עזב הסטון את האקדמיה והתגייס לחיל האוויר האמריקאי, שם שירת כמפציץ וקשר במטוס B52. באותה שנה גם התחתן עם לידיה שנשארה איתו עד יום מותו. בתום מלחמת העולם השניה גרו השניים בניו-יורק ועבדו בדוגמנות. לאחר שניסו את מזלם גם כבעלי תיאטרון בצפון קרוליינה, שבו לניו-יורק, שם קיבל הסטון הצעה לשחק בברודוויי במחזה של שייקספיר "אנטוני וקלאופטרה". באותם שנים גם זכה לכמה תפקידי משחק בטלוויזיה.
תפקידו האחרון של הסטון בקולנוע היה בסרט "שרק 2", שיצא למסכים בשנת 2004, בו דיבב את אחת הדמויות.

בשנת 1998 מעט לאחר שנבחר לנשיא איחוד הרובאים בארצות הברית, עבר הסטון ניתוח בירך. באותה שנה אובחן אצלו סרטן הערמונית, עליו גבר לאחר טיפולים. ב-2002 פורסם שאובחנה אצלו מחלת אלצהיימר, שהחמירה עד למצב שאינו יכול היה לקום יותר מהמיטה.

הסטון הותיר אחריו אשה, בן בשם פרייז'ר קלארק הסטון ובת מאומצת בשם הולי אן הסטון.