"נולד לרקוד זה לא מחול"

אוהד נהרין לא משתגע על המסחור הטלוויזיוני של המחול וממשיך למשוך את ההמונים להופעות מיוחדות במדבר

"קשה לי לדבר על תהליך היצירה שלי, כי זה בא יותר מהרגש ופחות מהמילים. אבל מבחינתי, אם היו יכולים לפורר אהבה על הבמה, אלה היו הפירורים שלה." כך מתארת שרון אייל, רקדנית וכוראוגרפית בלהקת בת שבע, את יצירתה "ברתולינה", שהוצגה בסוף השבוע האחרון בפרק תמנע, במסגרת אירועי "פאזה מורגנה", שמתרחשים זו השנה השישית ברציפות, בשיתוף בין להקת בת שבע לרשת מלונות ישרוטל.

קשה להאמין, אבל מדי שנה בסתו, יורדים לאילת כ-3000 איש, רק כדי לצפות בלהקת בת שבע מחוללת במדבר למרגלות עמודי שלמה בפארק תמנע. ושלא תטעו, לא מדובר בחווייה זולה, מסובסדת, או בחופשת וועד עובדים, אלא בכזו שמחיריה נעים בין אלף ל-3000 ₪ לאדם.

נכון, זה יקר, ואוהד נהרין, מנהל האמנותי של להקת "בת שבע", והכוריאוגרף של היצירה הוותיקה והמוערכת "אנאפאזה", אומר שהוא בהחלט ישמח למצוא ספונסר שיקנה כרטיסים למופעי הלהקה, ויחלק אותם לקהל הרחב. ככה זה כשמנהלים להקה של 20 רקדנים, פלוס אנסמבל של 20 נוספים, שהם הלהקה הצעירה. בסוף היום, כולם צריכים לאכול איכשהו. בינתיים, העבודה של האנסמבל מוקדשת ברובה לתכניות חינוכיות ייחודיות שבמסגרתן מופיעים רקדניו מדי שנה בכ-150 מופעים בכל רחבי הארץ באולמות, במתנ"סים ובבתי ספר, מול ילדים ובני נוער מכל שכבות האוכלוסייה. נהרין מספר שדרך חלק מהתכניות הללו אף הצטרפו רקדנים חדשים לאנסמבל.

לדעתו של נהרין, יושבים בבית עוד המון אנשים שישמחו להחשף ליצירה של "בת שבע", אבל עצם היציאה מהבית היא הפקה עבורם, ולכן הם מוותרים לרוב. כן, הוא בהחלט חושב שזה חבל, מה גם שהתחליף הטלוויזיוני המוכר – "נולד לרקוד", מלעיט את הקהל בדברים הלא נכונים. "התכנית הזו נותנת לקהל מושגים שגויים לגבי עולם המחול, שפחות קשור במי יכול להרים את הרגל יותר גבוה, והרבה יותר מלא בחמלה, רוך, וגם הרבה שגעון. העיקר בתכנית הזו היא התחרות, והמחול הוא רק תירוץ, עובדה שיש תכנית כזו גם על זמרים, שמנים, ושמעתי שבקרוב הולכים לעשות כזו גם על שקרנים" הוא אומר.

אבל עם כל הרצון הטוב, אם לשפוט לפי רקדני בת שבע, גמישות וחוזק גופני הם בהחלט מרכיבים נדרשים כדי לפתח קריירת ריקוד. מצד שני, אם נדמה לכם שכל מה שהאנשים האלה עושים זה לפזז על הבמות, לאחוז בגוף שמייקל לואיס יכול רק לייחל לו, ולעשות חיים ברחבי העולם, אתם טועים. שרון אייל מתארת את סדר היום הכמעט בלתי אפשרי של רקדני להקת בת שבע: "ב-10 בבוקר היום מתחיל בשיעור גאגא אינטנסיבי מאוד של שעה ורבע, שבדרך כלל אחריו מאוד מתחשק ללכת לישון. אחר כך יש חזרות על המופעים הנוכחיים של הלהקה, עד 14:00, שלאחריהן יש הפסקת צהריים של שעה. מ-15:00 עד 17:30 חוזרים לשיעורים וחזרות. ומ-17:30 עד 22:00, הרקדנים עובדים על היצירות הפרטיות שלהם, שמועלות מדי שבוע במרכז סוזן דלל בתל אביב, במסגרת ערב קבוע של רקדנים יוצרים."

אייל: "אני בדכאון רוב הזמן"

אם הגעתם למילה "גאגא" וחשבתם שזו טעות הגהה, שוב שגיתם. מדובר בטכניקת לימוד מחול שהמציא אוהד נהרין, שמכנה אותה "התשלום שלי לעולם על מה שקיבלתי ממנו". הוא מסביר: "זו שפה תנועתית שפותחה במשך השנים, והפכה לשפת המחול בה מתאמנים רקדני להקת בת שבע". שרון אייל מכנה את השיטה "פילינג לנשמה", ואומרת שאם עובר יום בו היא אינה מתאמנת בשיטה, קשה לה. היא מסבירה שרוב שיעורי הלהקה הם ב"גאגא" מלבד שיעור אחד בשבוע שמוקדש לבלט. השיטה אגב, מחולקת לשניים- גאגא לרקדנים, וגאגא לאנשים. בשניהם מועברים מדי יום שיעורים במרכז סוזן דלל, ובאחרונה כולם מוזמנים לקחת חלק.

שרון אייל כבר בת 36, לעומתה אוהד נהרין בן 58. בהחלט לא גילאים שגרתיים לרקדנים. עם זאת, נהרין עדיין מופיע יחד עם הלהקה בכמה ממופעיה, אם כי לרוב בתפקיד הזמר. ואילו אייל עדיין רוקדת במסגרת הלהקה, גם ב"ברתולינה" שהיא עצמה יצרה, ובהחלט מדובר בריקוד מאתגר ותובעני, שיכול להפיל אפילו בת 15 ספורטיבית מהרגליים.

על השאלה איך היא עומדת בזה, עונה אייל: " אני בדכאון רוב הזמן. זה באמת מאוד קשה, בעיקר כי אני בן אדם מאוד טוטאלי, וקשה לי להיות כאן שם ובכל מקום. אני מנסה שדברים יפרו אותי. זה שאני רוקדת בעבודה נותן לי את היכולת להעביר לרקדנים רעיונות שעולים מתוכי. נראה לי שאם לא הייתי רוקדת היה לי קשה. אני מרגישה שאני נאמנה לעצמי במקום הזה, אבל זה ממש לא קל לי."

השותפות בין נהרין לאייל החלה כשאייל הצטרפה לבת שבע לפני 17 שנה, כרקדנית צעירה. מאז הפך נהרין למנהל האמנותי של הלהקה, ושרון אייל יצרה ככוריאוגרפית את המופע "ברתולינה", כאמור, ובקרוב מתחילה לעבוד עם הלהקה על מופע חדש, שצפוי לעלות במרץ 2008.

למרות הנסיון, אייל עדיין מתרגשת לפני כל מופע. היא אומרת: "תמיד מתרגשים. אני כבר 17 שנה בתחום ובכל פעם מתרגשת מחדש. ביומיים שעברו (לפני ההופעה בתמנע נ.א) למשל לא יכולתי לאכול, לא ישנתי טוב, והרגשתי רע בבטן. זה קצת כמו בכל פעם ללדת מחדש. עשיתי את זה פעם אחת, וזה לא פחות חזק."

להקת בת שבע מופיעה בימים אלה ברחבי העולם, וב-1 לנובמבר תעלה את מופע המחול "ברתולינה" בהיכל תרבות בנתניה.

לאתר הבית של להקת בת שבע >>