שוטי שוטי תודעתי

"להציל דגים מטביעה" הוא ספר שאפתני אך הקריאה בו זורמת בפלגי איכות

"אני יכולתי לראות את פרטי העולם שבתוכו עברו. עתה, משזכיתי בסגולותיו של הבודהה, יכולתי לזרום בבטחה וללא חשש, וצורות החיים הנסתרות חשפו את עצמן: נחש לא ארסי מעוטר בפסים ססגוניים, סוגי פטריות רבים, טפילים פורחים בצבעים ובצורות המרמזים על שחצנות מינית – עושרן של ממלכת הצמחים החלקלקה ושל ממלכת החי הלחה, עושר החבוי במקומות מסתור על פני האדמה וטרם התגלה בידי האדם, או לפחות בידי מי שמחליטים על סיווג. אז הבנתי שאנחנו מפסידים הרבה כל כך מהחיים בעודנו חלק מהם." עמ' 228

"להציל דגים מטביעה", הוא אחד הפרויקטים הספרותיים העדכניים המרשימים יותר שתיתקלו בהם – אמי טאן מפרטת בתחילת ספרה כיצד נוצר הרעיון לספר, מתוך כניסה מקרית לחלוטין לבניין "החברה האמריקנית למחקר רוחני", אליו נכנסה כדי להימלט ממטר גשם פתאומי.

בבניין המחקר הרוחני התוודעה טאן לכתיבה אוטומטית – מעין הכתבה ספיריטואלית אשר רוח רפאים מכתיבה לאדם המשמש אותה כמדיום. הגילויים המרתקים בדבר כתיבה אוטומטית חשפו דיסוננסים כמו אנשים שהחלו לכתוב בשפות שלא הכירו, מידע שלא היו חשופים אליו, ובסגנונות שונים לחלוטים משלהם. טאן הסתקרנה בעיקר מרשומות שהועברו על ידי רוח בשם ביבי צ'ן – אוצרת אמנות אמריקנית ממוצא סיני אשר נהרגה בנסיבות מסתוריות, ואותה הכירה טאן במעומעם בחייה.

טאן המסוקרנת השתמשה בכתבים שהוכתבו על ידי צ'ן, ובשילוב עם סיפור מקרה אמיתי על תיירים אמריקניים שנעלמו עקבותיהם בבורמה – רקמה מהם סיפור שמתבסס על המציאות, אך אינו מוגבל לה. מלאכת הכתיבה, כפי שמציינת טאן לא היתה פשוטה יותר בגלל הסתמכותה על "כתבי ביבי", ואולי אפילו מסובכת הרבה יותר.

"להציל דגים מטביעה", מסופר מנקודת מבטה הכל יודעת (גם אם לא אובייקטיבית), של רוח הרפאים ביבי, אשר זוכה לאחר מותה ללוות את חבריה אותם היתה אמורה להדריך במסע מאורגן לסין ובורמה (היום קוראים לה מיאנמר). המסע מתארגן בלעדיה, לאחר מותה, ושניים עשר תיירים אמריקאים נלהבים ונאיבים משהו יוצאים לחקור את היבשת האסייתית. מתודלקים בתחושת עליונות מוסרית, בורות תרבותית וסקרנות שמטשטשת את זהירותם הטבעית, הם מוצאים עצמם מסובכים מעל לראש בהרפתקאה מסוכנת.

טאן משוטטת בקלילות בין תודעותיהן השונות מאוד של דמויותיה, מעניקה לכל אחת מהם גוף וקול עוצמתיים וסינגולריים, תוך כדי שמירה על קול המספר האירוני, המשעשע והמתנשא מעט של ביבי צ'ן.

"להציל דגים מטביעה" הוא פרויקט שאפתני של יצירת ספר מתח/סיפור רוחות/ספר מסע, בעל איכויות ספרותיות מעודנות. הקושי העיקרי בכתיבת ספר בעל כל כך הרבה תודעות שונות בתוך סיפור מסע מסועף ומורכב, הוא שהתפרים יהיו גסים מדי. בולטים לעין. החלוקה בין הדמויות תהיה לא מאוזנת. אך אמי טאן ששומרת על זרימה מעוררת השתאות ברומן, פורשת את סיפור המסע, מתעכבת על פרטים מרתקים וקושרת את כל הקצוות באופן מרהיב.

קריאה ברומן של טאן, מעניק תחושה של זכייה במתנה – האינפורמציה המעניינת והלא שכיחה שהיא משבצת בה את סיפור המסע, יכולתה ליצור דמויות עגולות ומושכות וסיפור המתח המרתק, כל אלו הופכים את "להציל דגים מטביעה", לחווית קריאה מענגת, עשירה וסוחפת.

להציל דגים מטביעה/ אמי טאן, 2007, מחברות לספרות, בתרגום יעל גרינפטר, 412 עמ'. 89 ש"ח