מלחמת עולם שלישית

רות בורא מציאות בדיונית מבריקה על רקע מלחה"ע ה-2 ב"הקנוניה נגד אמריקה"

"'יהודי גטו,' אמר לי סנדי, 'יהודי גטו מפוחדים ופרנואידים.' בבית היה בז לכל דבר שהם אמרו, בכל נושא שהוא, ואחר כך בז לי כשנראיתי מפקפק בתלונותיו. [...]
'מה זה פרנואיד?' שאלתי אותו.
'מי שמפחד מהצל של עצמו. מי שחושב שהעולם כולו נגדו. מי שחושב שקנטאקי היא בגרמניה ושנשיא ארצות הברית הוא איש האס-אס. [...]'" ("הקנוניה נגד אמריקה", עמ' 244).

ב"הקנוניה נגד אמריקה" יוצר פיליפ רות מציאות אפשרית מקבילה לזו אשר התרחשה בשנות מלחמת העולם השנייה בארה"ב. רות מסתמך על נתונים היסטוריים ועל דמויות בשר ודם, ומסיט את מסלול ההיסטוריה בכמה מעלות, לזווית אחרת, ומשם ממשיך לתיאוריה אפשרית ומצמררת, בה צ'רלס א' לינדברג, הטייס המוכר והמהולל שהחזיק בחיבה לא מוסתרת לפועלו של היטלר, מביס את פרנקלין רוזוולט בבחירות לנשיאות האמריקאית לשנת 1940, ומקבל לידיו את ההנהגה האמריקאית, אותה הוא מנתב לתמוך בפועלו של הממשל הנאצי.

מנקודת מוצא זו, בונה רות מציאות מדינית ומשפחתית, אשר סוגרת על יהודי ארצות הברית, שמאזרחי המדינה הנאורה והדמוקרטית בעולם, הופכים להיות "יהודונים' סוג ב'".

אני מודה שנקודת המוצא העקרונית של הספר, לפני שהגיע לידי, לא מצאה חן בעיני – תיאוריות בדיוניות שמזינות פראנויה, הן סוג של מניפולציה נמוכה במיוחד, ובדרך כלל מנוצלות למטרות סנסציה ורייטינג. עם זאת, רות יוצר בספר זה מהלך מבריק במיוחד, מחושב וזהיר. הוא אינו מפגיז את הקורא בכל המידע הזוועתי שאנו יודעים על הנעשה בימי שלטון הנאצים, אינו יוצר האחדה בין גרמניה ההיטלריאית לבין ארצות הברית, ונמנע מאובר-דרמטיזציה על חשבון הקורא.

המשכנע והמתוחכם אצל רות הוא, שהוא הופך את המשפחה היהודית הגרעינית והמורחבת שבספר (משפחת רות, אשר לבנם הקטן – המספר המוביל של הספר, קוראים פיליפ), למעין אספקלריה מוקטנת של העולם החיצוני. המשבר מתחיל מהבית: התרחקותו של האח הגדול, סנדי; החיבה שהוא מפתח ללינדברג; היציאה שלו נגד הוריו (כפי שניתן לראות בפסקה המצוטטת לעיל); הדודה הקרובה אשר מצטרפת אל רב הקהילה היהודי, אשר תומך בגלוי בלינדברג, בגלל מניעים פוליטיים; היחלשות אב המשפחה; ובן הדוד אשר יוצא להילחם בגרמנים, אך חוזר שבור בגופו ובנפשו. כל אלו הם הדרמה העיקרית של הסיפור – האישי הוא הפוליטי, והוא פוטנטי דיו כדי להחדיר את האימה שבתרחיש ההיסטורי האפשרי הזה.

ב"הקנוניה נגד אמריקה" אין האחדה של עמדות היהודים, והקהילה נקרעת מתוך תוכה וכמעט שמכלה עצמה. בסופו של דבר, הרעיונות האנטישמיים מחלחלים גם אל תוך אמריקה הלכאורה סובלנית, והסכנה הופכת לברורה, ממשית ופיזית בספר הפותח צוהר למציאות בדיונית, אך לא בלתי אפשרית.

הקנוניה נגד אמריקה / פיליפ רות הוצאת זמורה ביתן 2007, מאנגלית: שרה ריפין. 413 עמ', 88 ש"ח