450 עמ' של תענוג

עשו לעצמכם טובה גדולה וקראו את "נכים פראיים ששבו הביתה מארצות החום"

"סוויטרס מיצמץ. הוא היה שרוי במצב נוירולוגי תלוי-סם של רצון טוב שופע אושר, מצב שבו האגו מתרכך, הפחד מתפוגג והאמון גובר, ובכל זאת היתה לו תחושה שעומדים לסדר אותו. התברר שסבתו רצתה שיקח את סיילור-בוי התוכי איתו לדרום אמריקה וישחרר שם את הציפור בג'ונגל. היא, בגילה, ניצבה מול הבלתי נמנע, והתוכי, אף כי תוחלת החיים שלו היתה בוודאי ארוכה הרבה יותר משלה, לא היה גם הוא פרגית." ("נכים פראיים ששבו הביתה מארצות החום" ,עמ' 25)

המשימה התמוהה העומדת בפני סוויטרס, סוכן סי.אי. איי קשוח וחובב סמים וקטינות, הנסחטת ממנו על ידי סבתו הקשישה והקשוחה לא פחות, עומדת להיות אירוע משנה חיים עבורו. אפילו סוויטרס, שראה, טעם וניסה כמעט הכל, עומד להיות מופתע לא פעם ולא פעמיים (ואנחנו איתו) במסע המוטרף שלו.

סוויטרס, המעדיף להיקרא רק בשם משפחתו, מקיים בתוכו פרדוקסים שנראים כלא אפשריים: הוא כמעט פושע אבל גם איש חוק וחובב צדק (בעיקר קוסמי); מופקר מינית וחובב קטינות שמתאהב בנזירה מבוגרת ממנו; נחרד מכל דת מאורגנת ואמונות טפלות, אבל מוצא עצמו מתגורר במנזר ומאויים על ידי קללה של רופא אליל מן האמזונס.

נשמע בלתי אפשרי, אבל כמו שפילוסופיית החיים של סוויטרס גורסת - מי שלא מסוגל להכיל סתירות של הטבע והאנושות, לא מצליח להבין דבר על הטבע האנושי. וטום רובינס, מחבר הספר המצחיק והמבריק הזה (דמיינו לכם את ג'ון אירווינג כשהיה במיטבו, פוגש את דאגלס אדאמס אחרי שש כוסות קפה ויותר מדי סוכר), בהחלט מצליח לומר לא מעט דברים מקוריים ואינטליגנטים על האנושות.

לא לעתים קרובות נופל לידיים ספר בן 450 עמודים שמצליח להיקרא בנשימה אחת, גוזל ממך את הרצון ללכת לישון, ומצד שני – גורם לקריאה להיות קמצנית, מדודה ולא מהירה מדי, כדי שלא ייגמר. סתירות, כבר אמרנו?

רובינס יגרום לכם לצחוק, להזדעזע, ויקח אתכם אל מחוזות נפשיים וגיאוגרפיים שונים, משונים ומרתקים, תוך שהוא טווה עלילה בה הכל נקשר בסופו של דבר. הוא מוכיח בספרו שאפשר לו לסופר להיות פרוע, מצחיק וכמעט חסר אחריות, ובמקביל לחרוט בנפשו של הקורא שלו כמה הבנות מרתקות ורציניות להחריד על העולם בו אנו חיים, והאופן בו אנו מתקיימים.

גיבור הספר, סוויטרס, נושא היסטוריית חיים לא מבוטלת, אך היא לא מונעת ממנו להגיב באופן אותנטי להווה המוחלט של הדברים אשר קורים לו, ומראה לנו משהו באשר לאוטומטיות בה אנחנו טסים דרך החיים שלנו, מסרבים להיות נוכחים באמת.

בדרך כלל, לא מתפקידו של מבקר הספרות להיות שומר הסף של הארנק של צרכן התרבות, והמלצות כמו "לקנות" או "לא לקנות" אינן מעניינו או מסמכותו. אך לרגל המאורע יוצא הדופן בו מיתרגם ומתפרסם ספר נפלא, אומר – קנו אותו או חכו שיגיע לספרייה, או שאלו מחבר שכבר רכש וקרא. פשוט קראו אותו.

"נכים פראיים ששבו הביתה מארצות החום" / טום רובינס, תרגום מאנגלית:בועז וייס, הוצאת מודן 2007 , 450 עמ', 82 ש"ח