אבק חלומות

"מחזיר החלומות" הוא טווי מרשים של סיפורים מרגשים הכתובים בלשון מדויקת

בסוג של צירוף מקרים מוזר ביותר, שעה לאחר שסיימתי את 'מחזיר החלומות', הרומן החדש של ניר ברעם, שודרה בטלוויזיה כתבה קצרה העוסקת בחקר החלומות. בין היתר, עסקה התוכנית בעובדה הבסיסית שברגע מסוים, בשנייה אחת של התעוררות, ניתן לזכור את החלום שממנו התעוררנו, אך יחד עם זאת, אם לא נטרח לרשום את החלום, קרוב לוודאי שכעבור שלוש דקות נשכח אותו לחלוטין. סביב העובדה הפעוטה הזו, ניתן לרקום רומן שלם ועשיר בדמויות ובמצבים אנושיים, ואכן ניר ברעם אורג רומן מרשים ומרגש, אשר מרכז כוחו נסוב סביב דמותו של יואל, מחזיר החלומות.

יואל ניחן בכישרון נדיר (שנגלה אליו לראשונה בהיותו נער, לילה אחד בבית הוריו בירושלים) - כשרון שמאפשר לו לחדור אל תודעתו של החולם, לחוות יחד אתו את החלום, וברגע היקיצה, להעניק לחולם את החלום בחזרה. את החלום מחזיר יואל לא כשברי תמונות לא רציפות, אלא כחלום שלם וברור לחלוטין. אך יואל בוחר להסתיר את הכישרון הנדיר שלו, ובמשך שנים הוא לא מספר אודותיו לאף אחד. עם גילוי כישרונו החבוי לאהובתו, שמתמכרת לעניין לאחר שהחזיר את חלומה, מערך החיים של הזוג משתבש. ואף יותר מכך, נדמה שמארג החיים של העיר תל אביב כולה משתבש גם כן.

נקודת ההשקה בין השיבוש הפרטי לבין השיבוש הרחב יותר, החברתי, היא למעשה ההישג הגדול של הרומן הזה. ניר ברעם מצליח בכתיבתו להתנייד בין סיפורים נוגעים ללב ועוצמתיים בכנותם, המתרחשים בנבכי נפשותיהם של הגיבורים, ובמקביל לכך, לשרטט בלשון עשירה ומדויקת מהלכים ואירועים המתרחשים בספירה החברתית-ציבורית. בכך, למעשה, מצליח הרומן לייצר סיפור אפי רחב יריעה המורכב מסיפורים פרטיים וחד-פעמיים של גיבורים אותנטיים המשורטטים בקווים ריאליסטיים.

בדומה לאיזון המגובש בין הסיפור האישי לסיפור החברתי, נרקם ברומן איזון נוסף בין הפנטסטי לריאלי. וכך, למרות שהסיפור מורכב מחומרים פנטסטיים במהותם הוא לא הופך ללא אמין. וככל שמתקדמים בקריאה, ומתוודעים לסיפור על המגיפה הגדולה שפוקדת את תל אביב שבמשך כמה חודשים טובים הבוקר לא מפציע במחוזותיה, עולים בבירור קווי הדמיון שבין המציאות הסיפורית הכביכול הזויה לבין המציאות הקונקרטית של החברה הישראלית. במובן זה, מצליח ניר ברעם לייצר לקוראים פתח הצצה שדרכו הם יכולים להציץ למציאות תל אביבית-ישראלית חלופית, שנתפסת בתחילה כרחוקה ומאיימת, אך לאט לאט מתבררת כקרובה ומוכרת.

הבחירה לתאר את אותו מרחב קסום ולא נהיר בין ערות לשינה, מעניינת גם בשל העיסוק בכוחו של הזיכרון ובאובדן הגדול שמתעורר עם מעשה השחזור. כך לדוגמה, אלון, אחד מגיבורי הרומאן מקדיש את כל מרצו לשחזור אובססיבי של הזמן היקר שבילה עם נועה אהובתו שנפרדה ממנו בסופו של דבר. אלון כל כך שיטתי בשחזורי הזמן שלו, שהוא יכול למנות אחד לאחד את הערבים שלו עם נעה. בזמן שאת העיר תל אביב פוקדים אסונות אפוקליפטיים, פוקד את אלון אסון פרטי המוציא אותו משיווי משקל - אחד מקבצני הרחוב שמבטיח לו להחזיר לו חלום אודות נועה, גוזל ממנו את כל זיכרונותיו ואת היכולת לשחזר.

הסיפור של אלון מתפצל ומתקשר לסיפורים אחרים שמתקשרים זה לזה באופן ישיר ועקיף וכמובן מאירים זה את זה מכיוונים שונים. החיבורים השונים בינהם מהווים בסופו של דבר את תשתית הרומן. "מחזיר החלומות" מצליח להניע את הקורא ולרגש אותו על ידי כתיבה יוצאת דופן, שמצליחה לייצר אמת סיפורית אמינה ומיוחדת.

מחזיר החלומות / ניר ברעם
הוצאת כתר
406 עמודים
מחיר מומלץ – 84 ₪.