ההיסטוריה (המשוכתבת) של הפודקאסט

אחד ממציאי ה-Podcasting נתפס בעריכה מגמתית של ערך באנציקלופדית וויקיפדיה. הבלוגרים מתקשים לסלוח

המקום הראשון שאליו גולשים רבים פונים כדי ללמוד על נושא מסוים הוא ויקיפדיה. רק שם אפשר למצוא חומר אנציקלופדי מסודר, ברור ועדכני, על ערכים ששום אנציקלופדיה אחרת לא כותבת עליהם.

כמובן שקיימת הסכנה שהאנציקלופדיה תושחת או תתמלא בשלל עובדות לא נכונות. הרי כל אחד, בין אם יש לו כוונות טהורות או טהורות פחות, יכול לכתוב בעצמו ערכים ולשנות את מה שאחרים כתבו. אבל לרוב, ההשחתות וההטעיות נתפסות כמחיר הכרחי אותו חייבים לשלם, בתמורה להשגת אנציקלופדיה חופשית ובעלת קצב גידול עצום.

אולם, בעוד שבויקפדיה כבר התרגלו להשחתות או לחוסר אוביקטיביות מצד גולשים מן השורה, כשזה מגיע מכיוונו של סלבריטאי-רשת, הדבר כבר פחות נסבל.

מי שנמצא כעת במוקד הסערה הוא אדם קורי, שנתפס בשינוי מגמתי של ערך בויקיפדיה הקשור בו. קורי הוא "נער הפוסטר" של טכנולוגית הפודקאסטינג. הוא היה סלבריטי עוד בשנות השמונים כשעבד כשדרן ב-MTV. כיום הוא נחשב סלב-רשת, בזכות תפקידו החלוצי בהמצאת הפודקאסטינג. אולם, בעוד שתפקידו בפיתוח הטכנולוגיה הצעירה בהחלט לא קטן, יש גם אנשים אחרים שחולקים איתו את הפרק על ההיסטוריה של התחום.

הנחתום שמעיד על עיסתו

הסערה החלה כשכותב בויקיפדיה הבחין במשהו מוזר שמתרחש בערך באנציקלופדיה על פודקאסטינג: "מסיבה מסוימת, משתמש הכותב מכתובת 82.108.78.107 חוזר ומוחק מהערך תכנים מהותיים המסבירים כמה מההתפתחויות החשובות בהיסטוריה של הפודקאסטינג", הוא כותב בדף השיחה.

הבלוגר רוג'ר קדנהד הבחין בהערה זו וגילה, אחרי חקירה לא מסובכת במיוחד, כי מי שעומד מאחורי כתובת IP זו היא לא אחר מאשר אדם קורי בכבודו ובעצמו. הבלוגר גם הביא לתשומת הלב, כי כל ארבע העריכות שבוצעו מכתובת IP זו, מתמקדות בהעלאת קרנו של אדם קורי על חשבונם של אנשים אחרים.

מבין כל השינויים שקורי ביצע, השינוי שעורר זעם יותר מכל, היה מחיקה של משפטים שלמים שעסקו בתרומתו של מהנדס בשם קווין מארקס, שהציג במהלך כנס מחשבים ב-2003, תוכנה שיודעת לעשות משהו דומה למה שההמצאה של קורי יודעת לעשות.

הבלוגוספירה נזעקת

ארבעת הימים האחרונים היו וודאי לא קלים עבור קורי. בלוגרים רבים העוסקים בטכנולוגיה, מאשימים אותו במגמתיות, חוסר אובייקטיביות ובשכתוב ההיסטוריה. בלוגרים רבים כותבים על הפרשה ושמו של קורי הגיע אתמול למקום השלישי ברשימת החיפושים הפופולריים במנוע החיפוש בבלוגים Technorati. היום האתר שלו קרס למשך כמה שעות.

כמובן שהסערה הגיעה לאוזניו של קורי עצמו, שמיהר להתגונן בבלוגו. "לא יכולתי להאמין איזו היסטוריה מעוותת ומפותלת נוצרה. כבר אמרתי בפודקאסט שלי, שלא העבודה שלי ולא זו של דייב ווינר (שותפו של קורי לפיתוח הפודקאסטינג א.ת.) מוצגת בצורה הוגנת. אז התחלתי לערוך. לאחר 20 דקות בהן ניסיתי להבין איך הממשק עובדת התעצבנתי וויתרתי". על מחיקת המשפטים אודות המתחרה שלו קווין מארקס, הוא אמר שהוא רצה לשכתב את הפסקה הזו כפי שהוא זכר את הדברים. "לא היתה כוונה ליצור מלחמת עריכה. זו היתה טעות ואני מתנצל על הבלבול שנוצר".

אולם הטענה כי מדובר בטעות לא מתקבלת בעיני המאשימים. "לעשות זאת פעם אחת, זה אולי טעות, אבל לעשות זאת פעמיים, זה כבר נראה פחות תוצאה של טעות מקרית", אומר הויקיפד ששם לב ראשון לעריכה של קורי. ויקיפד אחר חיזק את הביקורת והביע את תהייתו בקול: "האם אתה יכול למחוק בטעות מישהו שאתה מכיר החוצה מתוך ויקיפדיה וגם לא לעשות שום דבר כדי לתקן זאת?".

מאוחר יותר קורי שינה מעט את גירסתו. בראיון ל-Cnet הוא הסביר: "ערכתי את החלקים של מארקס החוצה משום שלא ראיתי שהוא אחראי על שום פתרון". רק לאחר התפרצות הפרשה, אומר קורי, הוא נחשף לסרטון שצולם במהלך הדגמת התוכנה והבחין בטעותו. קורי, אגב, נכח באותה הדגמה.

תקופה קשה לויקיפדיה

"פרשת קורי" התפוצצה יומיים לאחר שפורסמה בתקשורת פרשה נוספת הקשורה גם היא בעריכה אנונימית בויקיפדיה. ה- USA Today פרסם כתבה על ביוגרפיה שיקרית של בכיר בפוליטיקה האמריקאית שהיתה כתובה במשך זמן רב בויקיפדיה. מדובר בערך על ג'ון סייגנתאלר, מי ששימש כעוזרו האישי של בובי קנדי. סייגנתאלר אמר בכתבה כי במשך 132 ימים, הערך אודותיו טען כי בעבר הוא נחשד ברציחתו של הנשיא קנדי, עד שהוא תיקן את הערך בעצמו.

שינוים במדיניות העריכה

בתגובה לשתי הפרשות המתוקשרות, מייסד ויקידפדיה, ג'ימי וולס, הודה שלא הכל מושלם בממלכתו והגדיר בראיון ל- ZDnet את שני המקרים הבעיתיים כ"כאבי גדילה". בעקבות המקרים, הוחלט בויקיפדיה לשנות את מדיניות העריכה של האנציקלופדיה. מהיום (ב'), גולשים אנונימיים, כלומר כאלו שלא כותבים תחת שם משתמש רשום, לא יוכלו לפתוח ערכים חדשים. יחד עם זאת, הגולשים האנונימיים יוכלו להמשיך ולבצע תיקונים ולהוסיף לערכים קיימים.

באופן זה, מאמין וולס, יפחת הסיכוי שמקרה כמו זה של סייגנתאלר יחזור. מי שכתב את הערך המטעה היה גולש אנונימי, וג'ימי וולס מאמין כי כאן נמצאת נקודת הכשל. גולשים אנונימיים נחשבים פחות אחראיים בויקיפדיה, היות ולא חשוב להם לשמור על מוניטין חיובי, כפי שחשוב לגולשים הרשומים.

אולם אין לוולס פתרון למקרים בהם אנשים בעלי אינטרסים משנים ערכים בצורה לא אוביקטיבית, כמו שקרה במקרה של קורי. "השאלה האם אנשים בעלי אינטרסים יכולים לכתוב ערכים הקשורים בהם, היא שאלה מעניינת מבחינה פילוסופית. מצד אחד, אנשים שמעורבים בתחום מסויים, הם האנשים שמבינים יותר מכל באותו תחום, במיוחד בתחומים כמו פודקאסטינג. מצד שני, קשה לאנשים להישאר נייטראליים כשהם עורכים דברים בהם הם מעורבים באופן אישי".

יצאתי אדיוט

אשר לקורי, הוא מאמין שיש לו הזכות המלאה לשנות ערכים הקשורים בו. הוא גם לא חושב שהוא עשה דבר רע, היות ובעיניו הוא תיקן את הפרק על ההיסטוריה של הפודקאסטינג על פי מיטב ידיעותיו. "הטענה שאני מנסה לנפח את החלק שלי בהיסטוריה של הפודקאסטינג היא טענה מרושעת ולא מבוססת על העובדות ועל תיקוני העריכה שביצעתי. אבל השמועה התפשטה ועכשיו אני נחשב לאידיוט של השבוע".