הלו יעקוב: איפה בנות "ללדין" היום?

בשנות ה-90 בנות "ללדין" היו הדבר הכי חם במדינה. 22 שנה אחרי: מה קרה איתן מאז ואיפה הן היום? • ראיון מיוחד ובלעדי לנענע10

ללדין
ללדין | צילום: צילו מסך

קליפ

"משימה בלתי אפשרית", זה מה שחשבתי לעצמי בשבועות האחרונים עם בואי "להילחם" נגד סטטיסטיקת הסיכויים שמכריי ורעיי נתנו לי בהשלמת המשימה שנתבקשתי לבצע ע"י מערכת נענע10 והיא - לענות על השאלה שמטרידה מילוני ישראלים מזה 20 שנה: לאן "נעלמו" בנות "ללדין" ומה מעשיהן כיום? לא די בכך, התחשק לי "לשחק באש" והתערבתי עם חבר כי לא רק שאאתר מה עם הבנות, אלא גם אאחד אותן לראיון אחד היסטורי. אז האם ניצחתי? כמובן שכן.

 

רקע קצר על הלהקה לדור שלא גדל על הקומדי סטור: בשנת 1994 קמה שלישית בנות - לימור עזרא, דינה אברג'יל ולימור עופר, שנקראה "ללדין" (השם הוא קומבינציית שמותיהן של חברות ההלהקה) שהביאה עימה משהו חדשני, מרענן ואפילו חלוצי בעולם הפופ הישראלי: שילוב של מוסיקת פופ קליטה עם מקצבי אלקטרו חדשניים מחו"ל, מה שנחשב די מהפכני בשנת ביניים בה נוצר מעין חלל ריק כשמצד אחד החלה דעיכת להקות הרוק ומצד שני - המוסיקה המזרחית עוד חיכתה לפריצתה הגדולה למיינסטרים הישראלי (שהגיעה שנתיים לאחר מכן עם אייל גולן ושרית חדד).

 

פרנק סינטרה אמר פעם שמספיק להיט אחד כדי שכולם יכירו אותך ואכן, ללדין זכתה ללהיט הענק שלה - "יעקב" שכתב יאיר שדה והלחין גרי וולדבסקי, שעבדו עם הלהקה על אלבום הבכורה שלה.

 

ללדין
ללדין | צילום: פרטי

"יעקב" הגיע בזמן הנכון ובמקום הנכון: שלוש זמרות צעירות ונאות מבצעות בכוריאוגרפיה מושלמת שיר אלקטרו פופ קליט עם קטע ראפ בלתי נשכח של שי אביבי (שהיה באותה עת ב"שיא" הקריירה עם "החמישיה הקאמרית") - והתוצאה לא איחרה לבוא: ללדין הפכו לסנסציה של המדינה.

 

הלהקה הפכה לסנסציה עם כל הכרוך בכך: שומרי ראש, מעריצים פנאטיים וחיבוק ענק מכל כלי התקשורת. באותה שנה הלהקה הוציאה את אלבום הבכורה שלה - "הלילה" שכלל מלבד "יעקב" שירים כ"הלילה" (קאבר עברי ל- Love Child של הסופרימז), "בלי אוויר", "גונב הלבבות" ועוד. אבל, בשיאה של ההצלחה והפופולאריות נוצרו חילוקי דעות בין בנות ההרכב לבין היוצרים שדה ווולדבסקי, מה שגרם לפירוק הלהקה ושברון לב למדינה שלמה.

 

מה שהחזיר את ללדין מעט לתודעה היה הקאבר של הזמרת שני יצהרי ל"יעקב", שנתנה לו אינטרפרטציה שונה והחזירה אותו למצעדי הפזמונים. אבל עדיין, "ללדין" נותרה חידה לא פתורה: מה קרה שם? מי התווכחה עם מי? מה היה כל כך גרוע שהשלישיה הכי מצליחה במדינה (באותו רגע נתון) זורקת הכל ומתפרקת? מה עשו הבנות מאז? לאן נעלמו ואיך הן נראות היום?

דינה אברג'יל (אדרי כיום)-

ללדין
ללדין | צילום: צילום מסך

לימור עזרא (מור כיום) -

ללדין
ללדין | צילום: צילום מסך

לימור עופר (טולדו כיום)-

ללדין
ללדין | צילום: צילום מסך

אז הודות לפייסבוק, קרובי משפחה, יח"צנים והרבה מוטיבציה - שלושת בנות "ללדין" אותרו ואף הסכימו לראיון משותף ראשון, 20 שנה מאז אותו להיט שכבש את המדינה.

 

נתחיל בשאלה הכי הכי מסקרנת את קהל הקוראים: מה אתן עושות בימים אלה?

 

דינה: "אני בימים אלה לומדת לתואר בחינוך ופסיכולוגיה, לומדת ציור וזה בעיקר כרגע. כל השנים עבדתי כמנהלת שיווק של קופת חולים מאוחדת".

 

לימור עזרא (מור): "במשך 17 שנה חייתי בלוס אנג'לס ולמעשה הגעתי לישראל לפני חודשים ספורים ואני כרגע בזמן התאקלמות. אחרי פירוק הלהקה נסעתי לאוסטרליה בכדי לברוח מהפרסום, רציתי אנונימיות והקלטתי שם אלבום שלם של שירים שכתבתי והלחנתי אך לצערי האלבום נשאר במגירה. לאחר מכן חזרתי לארץ כי יאיר (שדה) וגרי (וולדבסקי) ביקשו עזרתי שאחליף את עידית הלוי ב"בנות יעקב" רק לקדם אירוויזיון. לאחר מכן, קיבלתי הצעות שונות ומפתות מחברות תקליטים למיניהן, ועל אף שזה פרגן לי הייתי עדיין מבולבלת, אז נסעתי לארה"ב בכדי לברוח מהפרסום שוב, ושם גם הקלטתי בהוליווד דיסק שנשאר במגירה אף הוא.

 

בארה"ב עבדתי בכל מיני עבודות מזדמנות עד שגיליתי את תחום הנומרולוגיה, התקשור והקואוצ'ינג. התעמקתי בתחומים אלה בקרב הקהילה הישראלית  שם והצלחתי מאוד. במקביל הקמתי עיתון ישראלי מאוד חזק בלוס אנג'לס ששמו "אנחנו באמריקה", עסקתי בפרסום, ג'ינגלים וקריינות לערוץ ישראלי בארה"ב ועוד. חזרתי לאחרונה לארץ כי בעלי ביקש לחזור ולתת צ'אנס לאור נסיבות משפחתיות. האמת היא שהרגשתי מבפנים שזה הזמן לעשות את הצעד הגדול הזה. לפחות 10 שנים לא ביקרתי בארץ ועכשיו אני מאוהבת בטירוף בישראל". לאחרונה אף הוציאה שיר חדש ליוטיוב.

 

לימור עופר (טולדו): "המקצוע שלי זה שחקנית, שיחקתי בהצגות ומחזות זמר בתיאטרון. יש לי בן אחד שבגיל שנתיים אובחן על הרצף האוטיסטי אז אני אמא במשרה מלאה והוא החיים שלי."

 

 

מה בעצם גרם לפירוק?


דינה: "אני לא יודעת להצביע על נקודה מסויימת. לדעתי זה היה חוסר תקשורת וחוסר הבנה, חוסר מזל, לדעתי לא היינו בזמן הנכון, הקדמנו את זמננו".

 

לימור עזרא: "היום איך שאני מפרשת את זה מהתחום הרוחני, כל העיניים היו עלינו כי ההצלחה הייתה מטאורית, זה עלה בבום אחד בזמן כה קצר, היינו מאוד צעירות. בדיעבד, אם היה לי את המוח של היום, הייתי ממנפת כל מה שנתנו לי. אני חוששת שלא עיכלנו את ההצלחה ועשינו שטויות לפי דעתי. לא הייתה לנו שום קנאה והיה כיף, זה אבסורד ומתסכל".

 

לימור עופר: "זה שילוב של צעירות ומבולבלות, וגם הצד השני אשם: היינו צעירות ומבולבלות והמפיקים ניצלו את זה - אם אני מאוד מפורסמת ולא יכולה ללכת ברחוב, אבל אין לי כסף לקנות סנדביץ', אז משהו פה לא בסדר. זה כנראה הבסיס ומכאן זה גדל והעצים. גם הייתה תחושה שפגענו ברגשותיהם של היוצרים ופשוט הלכנו לאיבוד".

 

 

קליפ

חשבתן על קאמבק?

 

דינה: "לא חשבנו על כך ביחד, אבל זה רעיון לא רע".

לימור עזרא: "שאלו אותי כבר כמה פעמים ואני מאוד מאוד מתגעגעת ואשמח מאוד לעשות את זה שוב".

לימור עופר: "האמת היא שלפני 15 שנה היה דיבור על זה, אבל כל אחת הייתה במקום אחר".

ומה עם קריירת סולו?

 

דינה: "חשבתי פעם, אבל זה לא יצא לפועל. קצת קשה מדי בארצנו הקטנטונת עם כל התחרות שיש".

לימור עזרא: "האמת שאני לאורך כל השנים יצרתי מוסיקה, זה חלק בלתי נפרד ממני, ואני מקווה להשתלב בכך גם בארץ. יש דברים על הכוונת".

לימור עופר: "לא עשיתי משהו בשביל זה. יותר קרץ לי תיאטרון ומחזות זמר מאשר להחזיק לבד על כתפיי מופע שלם. אני אוהבת תהליך ועבודה ואני משערת שיצאתי מ"ללדין" טראומטית ועל אף שיכלתי לפתח קריירת סולו, בחרתי שלא".

 

מה החוויה הכי בולטת שזכורה לכן מהלהקה?

 

דינה: "לא יכלנו ללכת ברחוב. באחת ההופעות לא נתנו לנו לצאת מהבמה לבד לכיוון הוואן וגם כשסוף סוף נכנסנו לוואן, המעריצים לא נתנו לנו לנסוע, זה היה מרגש ומפחיד באותה מידה. הייתה המון אהבה כלפינו מצד הקהל."

לימור עזרא: "בדיוק זכור לי גם מה שדינה אמרה. הקהל התחיל להזיז לנו את הוואן כי התלהבו וחיכו שנרד מהוואן. שמונה מאבטחים היו צריכים לעזור לנו לברוח מאחורי הקלעים. רק היום בדיעבד אני מודעת להצלחה".

 

לימור עופר: "החויה שלי הייתה בעיקר חוויה רגשית: המעבר מאלמוניות בגיל די צעיר ללהיות מפורסמת, זה היה בלתי נתפס במונחים של אז, לא יכלתי לעכל את זה. זכורה לי פעם אחת בהופעה ליד לוד - קבעתי עם הוריי שיאספו אותי אחרי הופעה שנלך יחד לאכול, אולם מיד אחרי ההופעה עלו משהו כמו 6,000 איש, ולא יכלתי לפגוש את הוריי, אז עליתי לוואן ואחרי שהוריי נסעו לפאתי העיר, עברתי מהוואן לאוטו של הוריי. זה היה היסטרי".

 

אז מה היה ליוצרים, גרי וולדבסקי ויאיר שדה, לספר על העבודה עם "ללדין"?

 

תגובתו של גרי וולדבסקי: "זה היה כיף גדול לעבוד עם ללדין, הייתה שם התרגשות מרתקת באוויר והצלחנו ליצור משהו חדש ומרענן בסצינת המוסיקה הישראלית".

 

תגובתו של יאיר שדה: "תקופה קצרה של הרבה עבודה כייפית עם הרבה כשרונות מסביב והצלחה גדולה עם השירים שיצאו לרדיו. כיף גדול".

 

אז.. ללדין - האיחוד - איפה קונים כרטיסים?