"שנה קשוחה מאוד": שעתיים קשוחות לא פחות

הסרט מתרחש בשנה הכי אלימה בתולדות ניו יורק - נשמע כמו קרקע פוריה לסרט קולנוע אך בפועל, סרט עבש שלא מתקדם לשום מקום • ביקורת סרט

שנה קשוחה מאוד
שנה קשוחה מאוד | צילום: יח"צ
שנה קשוחה מאוד
שנה קשוחה מאוד | צילום: יח"צ

השנה היא שנה קשוחה מאוד, הפשע השתלט על העיר ניו יורק של שנת 1981 ובעל עסק לדלק נתקל בבעיה, כאשר עברייני העיר לא מפסיקים לשדוד את משאיות הדלק שלו. עד כאן העלילה, מה עושים עכשיו? ובכן, מותחים אותה כמו חתיכה קטנה של ניילון נצמד על קערת סלט.

אגלה לכם סודות מן האולם: השעה הראשונה של הסרט עברה על הקהל בקושי, ולא מעט אנשים זלגו החוצה מתוך החלטה שהחיים קצרים מידי בשביל זה ונפרדו מהסרט כידידים. אפשר לומר שבעצם בשעה הראשונה של הסרט כלום לא קורה, ואז כלום לא קורה ואז קורה עוד כלום. משאית דלק נגנבת, יש קצת בירוקרטיה בעירייה, שיחה פה עם העורך דין ואיזו יד מנחמת עם האישה, (כי אסור לנו לשכוח את החיים עצמם), אבל איפה פה הסרט ומתי הוא בעצם מתחיל? יש תסריט? ואם יש תסריט אז מה קרה לעורך שלו?

 

לעוד כתבות שאולי יעניינו אתכם:

10 הסצינות הכי רומנטיות בקולנוע
צפו: התמונות הכי מדהימות שצולמו באייפון

 

מוראלס מגלם בסרט את התגלמות המוסר והמצפון, הכריזמה והנחישות וזה טוב ויפה אבל קצת משעמם

הסצנות פשוט נערמו להן אחת על השניה במשך שעתיים ולא מתלכדות לכדי סיפור מגובש

כך למשל ישנה סצנה בסרט בה מערך התפקידים הפשטני הנ"ל מוצג לראווה במלוא הדרו - מוראלס ואשתו נוסעים בדרך חשוכה ודורסים בטעות צבי, הם יוצאים מהאוטו נרעדים, "מה נעשה עכשיו? הוא עדיין חי! צריך לגאול אותו מייסורייו". מוראלס לוקח מוט ברזל מהאוטו ומתקשה להנחית את מכת המוות על הצבי חסר הישע; בעודו מתקשה ומתמהמה, אשתו שולפת אקדח ויורה לצבי בראש בלי לחשוב פעמיים.

לסיכום, הסרט נע ברובו באיטיות חסרת קצב, כשגם איטיות היא דבר לגיטימי בסרט אבל היא צריכה להצדיק את עצמה. במקרה הזה, הסרט היה איטי בלי תמיכה של אלמנטים כמו צילום, מוזיקה או רגעים פסיכולוגיים צלולים - הוא פשוט היה איטי. לזכותו של הסרט ייאמר שהאווירה בו אמינה, שופע צהבהבות שנות השמונימית, אייזק יפה תואר וצ'סטיין כובשת גם, אבל בכל זאת משהו בעלילה פשוט לא ממריא. כל סצנה בסרט כמו מופרדת מקודמתה, וכך הסצנות פשוט נערמו להן אחת על השניה במשך שעתיים, כמו חומרי גלם גסים שפשוט לא מתלכדים לכדי מנה.