הצגת ה-500 של המופע "אבנים"

לאחר סיבובי הופעות בכ- 30 מדינות בהן זכתה היצירה בתואר אחת מעשרת היצירות הטובות בעולם,ובתשעה פרסים בינלאומיים נוספים בכל אלמנט תיאטרלי אפשרי, תציג "אבנים" את הצגת ה-500 שלה, ותועלה במיוחד ביום השואה הבינלאומי

אבנים
אבנים | צילום: יח"צ

 לרגל יום השואה הבינלאומי מתעוררת האנדרטה המגולמת על ידי ששה שחקנים של קבוצת התיאטרון ORTO-Da בניצוחו של המנהל האמנותי ינון צפריר ויוצאת למסע פיוטי ויזואלי, ללא מילים, מופע בו הצחוק רוקד עם עצב מתוק, הכיעור הופך ליופי, ההווה מפלרטט עם העבר ומוכיח שבכוחו של התיאטרון והדמיון האנושי לצבוע את הצד האפל של האדם בבהירות ותקווה.

 

מסע  ויזואלי אשר מתחיל במלחמת העולם השנייה, וממשיך בהקמת מדינת ישראל, ומסתיים בימים הכאוטים של היום.

השחקנים מעצבים בגופם את הפסל ומפיחים בו חיים, כדי להישיר מבט אל האנושות בנקודת הזמן הנוכחית שלה כעת.

באמצעות דימויים ויזואליים מקוריים, משחק וירטואוזי, ופס קול ייחודי, נוצרת שפה תיאטרונית חדשה, המגוללת את סיפור ניצחון הרוח.

 

היצירה מבוססת על האנדרטה של נתן רפופורט, "בדמי חיי". הפסל הוא חלק מכותל הזיכרון ברחבת גטו ורשה ביד ושם, והוא זהה לפסל שניצב באתר הזיכרון לגטו ורשה שבפולין. בפסל דמויות של נשים, ילדים וגברים על רקע הגטו הבוער.

חלקן מייצגות את הנופלים במערכה, אולם האחרות מתוארות לוחמות בגבורה ונושאות נשק. במרכז הפסל דמותו של מנהיג המרד, מרדכי אנילביץ', האוחז בידו את הלהבה שהציתה את אש המרי. הפסל מבליט את אופיין ההרואי של הדמויות תוך האדרת הלוחם היהודי.

 

יצירה זו מוזמנת תדיר  למאות פסטיבלים ותיאטראות ברחבי העולם וזוכה לתשבחות רבות ואף זכתה בגרמניה במדינת ווסטפליה בשנת 2007 בתואר אחת מעשרת היצירות הטובות בעולם ובתשעה פרסים נוספים במסגרות שונות בספרד בקרואטיה ובישראל.