הישראלי שנתקע בעיראק בשיא המגיפה: "יש לנו הרבה מה ללמוד מהכורדים"

אייל רייניך הגיע לכורדיסטן כדי להתנדב בשיקום קהילות של פליטים יזידים, נשאר שם בגלל הקורונה והוא עוזר לצוותי הסיוע המקומיים ורואה מקרוב כיצד הם מתמודדים בהצלחה עם המשבר

זמן צפייה: 05:56

אייל רייניך הגיע לאזור כורדיסטן כדי להתנדב בשיקום קהילות של פליטים יזידים, אבל הקורונה הרסה לו את התוכניות והוא נשאר שם. הוא עוזר לצוותי הסיוע המקומיים ורואה מקרוב כיצד חברה לא עשירה אבל מאוחדת, מתמודדת בהצלחה עם המשבר. לדבריו- "יש לנו הרבה מה ללמוד מהכורדים".

"הגעתי לכאן שעה וחצי לפני תחילת העוצר הכללי, ב-13.3.2020 בלילה", סיפר רייניך. "הייתי אמור להגיע לדוהוק, מאה ק"מ מכאן, כדי להתנדב בעמותה של ליסה מיארה - 'מעיינות של תקווה', עמותה המטפלת ביזידים, כורדים ומיעוטים אחרים שנפגעו מדאע"ש בעיראק ובסוריה. אבל נתקעתי באירביל וליסה נתקעה בכלל מחוץ לכורדיסטן כך שהגעה לדוהוק לא הייתה כלל על הפרק. יש סדר יום עמוס. התחברתי דרך קשרים עם הממשל הכורדי וגם במקרה עם צוות של רוקחים, אחים ורופאים שמחלק תרופות, עושה בדיקות כשצריך ומחלק ציוד בבתי חולים, קליניקות, מלונות בהם נתקעו זרים, בתי יתומים ולארגונים בינלאומיים שעובדים במחנות פליטים ובמרפאות משלהם. הם גם מספקים ציוד ותרופות לארגון הבריאות העולמי ולכורדים בסוריה ובאירן. התחלתי בכלל במעבר בין בתי-היתומים והמלונות, אבל עכשיו אני על הליקופטרים כל יומיים-שלושה לאספקה. מעמיס על טנדרים ופורק, בודק תאריכי תפוגה ומסדר על מדפים, מכין הזמנות ערב לפני. בערבים אנחנו יושבים עם צוות האפידמיולוגי למיפוי המגיפה של חטיבת בריאות הציבור של משרד הבריאות הכורדי.

"העם הכורדי מתנהג למופת. עם הרבה משמעת, שקיפות ושמירה על היגיינה. ישנה אספקה של כל המוצרים החיוניים וגם הלא חיוניים. אוכפים ביד של ברזל את כל המפרים המנסים להתחכם. 391 נדבקים, מתוכם מאושפזים כרגע רק 20 בתשעה בתי חולים ייעודיים ברחבי החבל. 5 נפטרו, רק כי הקורונה האיצה את מחלותיהם. הם היו מבוגרים והתגלו כחיוביים בשעותיהם האחרונות, כשהגיעו לבתי החולים. כרגע אנחנו ביום השלישי ברציפות ללא נדבקים".