"הבה נגילה" הוא שיר לחנוכה: 20 עובדות שלא ידעתם על החג

וגם: עד המאה הרביעית לספירה חגגו בחנוכה את "חג יהודית". 20 דברים מעניינים על החג המואר

זמן צפייה: 04:52

לכבוד חג החנוכה, הנה עובדות מרתקות של דברים שלא ידעתם על החג. איתנו באולפן יובל מלחי, שיאיר את עיננו ב-20 עובדות שלא ידענו על חנוכה:

1. קרב אמאוס בו הביסו יהודה המכבי וחייליו צבא אימתני, מצויד היטב וגדול מהם פי 4, נחשב ע"י היסטוריונים צבאיים לאחד הקרבות המבריקים ביותר שראה העולם אי פעם.
2. "היוונים" היו למעשה האימפריה הסלבקית. בין החיילים שהשתתפו בקרבות היו יוונים, מקדונים, פרסים, בבלים ועמי ארצות אחרות מהמזרח התיכון.
3. יהודים לחמו נגד החשמונאים, בקרבות מאוחרים, מפני שחשבו אותם לקיצוניים מדי.
4. בתחילת המרד כבשו המכבים ישוב אחר ישוב, במהלכו לחמו בעיקר ביהודים פרו-סלבקים.
5. אנטיוכוס הרשע הוא אנטיוכוס הרביעי. אנטיוכוס השלישי היה סבבה ואף הגיע לנפוש בירושלים עם פילי המלחמה שלו.
6. במגילת אנטיוכוס נכתב כי אלעזר ניסה להרוג פיל אך טבע בֶּפֶּרֶשׁ של פילים.
7. בכורדיסטאן נהגו לשרוף בובה של אנטיוכוס לאחר קריאת מגילת אנטיוכוס.
8. סיפורי המכבים הם כתבי קודש נוצריים אבל ביהדות נחשבים כ"ספרים חיצוניים" בלבד.
9. עד המאה הרביעית לספירה חגגו בחנוכה את חג יהודית. יהודית הייתה אלמנה יפהפייה שהצילה עיר שהייתה נתונה במצור (העיר בתוליה אולי הכוונה לבית-אל). יהודית הרדימה את שר הצבא האשורי בעזרת יין אך לפי המסורת היהודית היה זה חלב, ומשום כך נהגו לאכול מאכלי חלב דווקא בחנוכה.
10. נשים נהגו לנוח בחנוכה. אשכנזיות - כל עוד דלקו הנרות, וספרדיות ביום הראשון והאחרון של החג.
11. "סוכות של כסליו" היה שמו המקורי של חג החנוכה מפני שבזמן חג סוכות התחבאו היהודים במדבר מפני הסלבקים. לפצות עצמם על שפספסו את סוכות, חגגו את חנוכה במשך שמונה ימים, בדיוק כמו בסוכות.
12. חנוכה הוא הזמן החקלאי של מסיק הזיתים מהם מפיקים שמן זית.
13. חייליו של יהודה המכבי התלוננו בפניו שהם עייפים ורעבים. יהודה הסביר להם כי אם הם לא ילחמו, האויב יגיעו למשפחותיהם. הוא מסיים בכך שמבטיח לחייליו שהם ילחמו בתחבולות ובערמה וינצחו את הכוח הסלבקי העצום. הוא עומד בהבטחתו.
14. נס פך השמן והדלקת נרות אינם מוזכרים בספרי המכבים וסיפור הנס הופך לנושא מרכזי רק מאות שנים מאוחר יותר אצל יהודים שהתגוררו בגולה. עם העלייה לארץ ישראל במאה הקודמת חזר מרד החשמונאים להיות הסיפור המרכזי בעלילה. את נס פך השמן השאירו כמוטיב מרכזי אצל ילדי הגן ובית הספר.
15. מקור האותיות נ.ג.ה.ש על סביבונים הוא ראשי תיבות בגרמנית - ניכט, גאנץ, האלב, שטיל (אפס, הכל, חצי, ועמוד במקום). הסביבון שימש כקוביית משחק בגרמניה אצל ילדים נוצרים ויהודים כאחד.
16. בסופו של הקרב השביעי בין החשמונאים לסלבקים מצווה יהודה המכבי לערוף את ראשו של המצביא הסלבקי ניקנור. ראשו הכרות מוצג לראווה בירושלים. לזכר המאורע חגגו בי"ג באדר חג שנקרא "יום ניקנור", שבוטל, ובמקומו קבעו את "תענית אסתר".
17. יהודה המכבי נהרג בסוף הקרב השמיני עם הסלבקים. אחיו יונתן ושמעון אירגנו מחדש את צבא המורדים והשתלטו על ירושלים.
18. החשמונאים שלטו ביהודה ובירושלים במשך 130 שנה עד לשנת 37 לפנה"ס. הפעם הבאה בה ישלוט העם היהודי בירושלים תהיה בשנת 1948 לספירה.
19. בשנת 1917 במהלך מלחמת העולם הראשונה שחררו אלנבי וצבאו את ירושלים, לאחר 400 (!!!) שנות שלטון עות'מאני. אנשים שחיו באותה תקופה ראו את האירוע כלא פחות מנס מודרני.
20. לזכר שחרור ירושלים מהעות'מאניים נכתב השיר "הבה נגילה". זהו שיר חובה לחנוכה!