המקור, עונה 21, פרק 13: צדק מאוחר

ב-1999 התחוללה אחת מהפרשות הקשות שידע צה"ל. חייל צעיר הותקף מינית בבסיס טירונים זיקים ע"י ארבעה מחבריו לטירונות. כעבור מספר חודשים הוא סיפר על מה שעבר והם הועמדו לדין. חייל אחד הורשע, ובאמצע המשפט חייל שני נמלט מהארץ מה שהביא לזיכויים של השניים האחרים מחמת הספק. 17 שנים אחרי החייל שנמלט נתפס, הודה במעשה ונשלח למאסר. שניים מהתוקפים שזוכו אז בגלל בריחתו יישארו חופשיים לכל ימי חייהם. תחקיר "המקור" מביא את עדות הקורבן, מציג שחזור מצולם שעשה החייל שנמלט, ויוצא בעקבות הנאשמים שזוכו כדי להבין האם מי שתקפו מסתובבים חופשיים | "המקור", לצפייה ישירה

זמן צפייה: 54:05

לצפייה בכל פרקי המקור

תגובות לתחקיר:

 

תגובת איאד פארס:

"בתחילת שנת 2002 ,כששרתתי כקצין צעיר בצה"ל, הוזמנתי לחקירה במשטרה. מצאתי את עצמי בסרט אימה, בו הואשמתי בדברים חמורים שלא ביצעתי. החוקרים לא רצו להקשיב לי, אך לא נשברתי, ועמדתי על חפותי. ועל מה נשענו הטענות נגדי? המתלונן, שאני חש את מלוא האהדה אליו, לא טען שפגעתי בו ולא זיהה אותי. עד התביעה העיקרי הגיע להעיד במשפט שלי, והצהיר שלא היה לי קשר לאירוע ושהוא לא מכיר אותי. לא היה לו מה להרוויח מהאמירה הזו, הוא כבר הורשע אז במשפט שלו. היום נתלים בדברי נאשם נוסף, שברח אז מהארץ. אותו נאשם הוצג על ידי המתלונן כדמות המרכזית באירוע, ולא פלא שהמציא עלילות כדי להציל את עצמו.

המשטרה ניהלה חקירה רשלנית. החוקרים הניחו שבאירוע היו ארבעה מעורבים, ושהבסיס היה נטוש באותו שבוע ואני הייתי אחד מארבעת החיילים היחידים שנשארו בו, ולכן טענו שאני אשם. אבל בית הדין קבע שהבסיס דוקא לא היה נטוש, והיו בו עוד חיילים רבים, שהמשטרה לא טרחה לחקור אותם. ההנחה שעמדה בבסיס החקירה, התבררה כשגויה לחלוטין. הייתי במעצר מספר חודשים. הכאב של להיות עצור כשאתה חף מפשע, הוא נורא. גם משפחתי נפגעה. אבי ז"ל חלה אז במחלת הסרטן שהובילה למותו. בית הדין זיכה אותי לבסוף מהאישומים, ונמצאתי זכאי גם בערעור. שישה שופטים בשני בתי דין זיכו אותי, אחרי סיוט שנמשך ארבע שנים.

לאחר מכן השלמתי את לימודיי, התחתנתי והנני אב לילדים צעירים, ודואג לפרנסת משפחתי בכבוד. אתם מנסים למחזר היום , אחרי עשרים שנה, את השקרים נגדי. אתם מסתמכים על חוקרים ופרקליטים כושלים שמנסים לתרץ את מחדליהם בניהול העלוב של הפרשה, ועל חלק מבדיקת פוליגרף משטרתית מפוקפקת. אתם לא מסייעים בכך לבירור האמת, אלא מנסים לרמוס שוב אדם חף מפשע. אך אם התמודדתי בהצלחה באישומים כוזבים בארבע שנות הליכים פליליים, אתמודד גם בתוכנית טלביזיה. האמת לצידי".

 

תגובת מוטי פרחי:

"ראשית אציין כי ליבי עם נפגע העבירה, לא יכול לתאר את החוויה הקשה שעבר ומאחל לו רק טוב. יחד עם זאת, התחקיר שהצגתם הוא למטרות ולצרכי התכנית בלבד! ההוכחה והסיבה לכך היא שזוכיתי פעמיים בשתי ערכאות שונות!!! המחדלים של החוקרים משטרת ישראל והפרקליטות היו כה רבים שחיי הפכו ברגע מאדם נורמלי וחף מפשע לנאשם בפשע חמור שחייו נהרסו לחלוטין!

לאור העובדה שלא הצגתם בפני את תוכן התכנית ואת עריכת השיחות שלנו הן בטלפון והן במפגש הפרונטלי הארוך שלנו, לא אתייחס לתכנים המופיעים בכתבה למעט העובדה שאין לי כל קשר למקרה המדובר!!! אתם כרגע פגעתם בחיי, בחיי משפחתי וילדיי תוך התעלמות מבית המשפט שזיכה אותי. מקווה שאת הנזק שגרמתם אוכל לתקן. שוב, ליבי יוצא אל נפגע העבירה, אך אני אדם חף מפשע וזכאי לחלוטין!".

 

תגובת דובר צה"ל:

צה״ל מוקיע כל פגיעה על רקע מיני ופועל נגד התופעה במגוון דרכים, תוך מחויבות למיצוי הדין עם עברייני מין.תלונת נפגע העבירה עסקה באירועים שהתרחשו כשנתיים קודם למסירת התלונה. עם קבלת התלונה נפתחה חקירה פלילית לבירורה. לנוכח הזמן שחלף ממועד האירועים ועד להגשת התלונה, ומאחר שהתלונה לא כללה פרטים ביחס לזהות התוקפים, נערכה החקירה במשותף על-ידי מצ"ח ומשטרת ישראל, עד לשלב הליכי המעצר בפרשה. החקירה נוהלה באופן מקצועי ומקיף וכללה שימוש בכלי חקירה מגוונים, במטרה לחתור לאמת בפרשה.

החקירה הצביעה על מעורבותם של ארבעה בתקיפתו של נפגע העבירה, תוך שהתברר כי שלושה מהם השתחררו משירות בצה״ל. עם הגשת כתבי האישום, עתרה התביעה הצבאית למעצרם של הנאשמים בפרשה עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינם. בשל טעמים הקשורים לעוצמת הראיות ולנוכח הזמן שעבר מאז העבירות המיוחסות ועד להגשת התלונה, החליט בית הדין הצבאי כי הנאשמים ישהו במעצר בית. אחד מהנאשמים, שהיה עדיין בשירות, שוחרר למעצר פתוח ביחידתו.

במהלך ניהול המשפטים, וטרם מסר עדות בבית הדין, נמלט הנאשם שחר מזרחי מן הארץ, תוך הפרת תנאי המעצר ושימוש בדרכון זר. ההליכים בעניינם של יתר הנאשמים נמשכו, ובסופם הורשע נאשם אחד, לאחר ניהול הוכחות, בביצוע המעשים, ונגזרו עליו שש שנות מעצר לריצוי בפועל. שני נאשמים נוספים זוכו מן העבירות שיוחסו להם, מחמת הספק. ערעור התביעה על הזיכוי נדחה.

נגד שחר מזרחי הוצא צו מעצר, ועם מעצרו בשנת 2019 חודש ההליך המשפטי בעניינו. בסופו של ההליך, בעקבות הליך גישור בין הצדדים שהתנהל בפני נשיא בית הדין הצבאי דאז ובעקבות המלצותיו, הורשע מזרחי במסגרת הסדר טיעון בביצוע המעשים ונגזר עליו עונש מאסר בפועל של 55 חודשים. הסדר הטיעון גובש תוך שיתוף מלא של נפגע העבירה ובא כוחו ובהסכמתם".