המקור, עונה 20, פרק 7: הצלפים נחשפים

הם נשלחו על ידי צה"ל להילחם בצעדות של אלפי פלסטינים לגדר הגבול בעזה. עכשיו הם מדברים לראשונה על מה שחוו שם בתחקיר מיוחד של "המקור"

זמן צפייה: 55:20

תגובת דובר צה"ל

במשך קרוב לשנתיים, התמודד צה"ל עם הפרות סדר המוניות ואלימות בגבול רצועת עזה, משולבות בירי ואמצעי חבלה ונסיונות חדירה לשטח מדינת ישראל. האירועים האלימים הובלו ע"י ארגון הטרור חמאס וכללו ניסיונות חדירה לישראל, תקיפות חבלניות, השלכת רימונים ומטענים, חבלה בגדר ואף ירי צלפים לעבר כוחות צה"ל. האירועים הובילו למותו של סמ"ר אביב לוי ז"ל ולפציעתם של נוספים.

הפרות הסדר התקיימו במספר מוקדים, במשך שעות ארוכות, גם במהלך הלילה, והשתתפו בהן מאות אלפי פלסטינים.

צה"ל נקט אמצעים רבים על מנת למנוע את חדירת ההמון לשטח ישראל ואת הסכנה לאזרחים ולחיילים.

האירועים נלמדו תוך כדי התרחשות ובוצעו התאמות בנהלי הירי. השימוש בירי חי נעשה ככלל ע"י צלפים, שלא על מנת להרוג, וכמוצא אחרון, לצורך מניעת סכנה שנשקפה מההמון.

ההחלטה בדבר ביצוע ירי התקבלה רק על ידי מפקדים בכירים בשטח, שלהם תמונת מצב רחבה ובהתבסס על הערכת המצב המקצועית.

צה"ל קיים תחקור מעמיק לאחר כל אירוע, והופקו לקחים שהוטעמו כבר בזמן האירועים. בנוסף, כל מקרה בו נטען כי אדם נהרג מירי צה"ל, תוחקר ע"י מנגנון התחקור המטכ"לי, שממצאיו מועברים לבחינת הפרקליטות הצבאית. הבדיקות שהתקיימו מלמדות, שככלל, כוחות צה"ל פעלו בהתאם לכללי הפתיחה באש. במקרים בהם עלה חשד שבוצע ירי בניגוד לכללי הפתיחה באש, ובכללם אירועים מסוימים המתוארים בכתבה, נפתחו חקירות מצ"ח. חריגות מהכללים לכאורה עליהן מדווחים הצלפים בכתבה ייבדקו גם הן.

הצלפים שנטלו חלק באירועים, עברו הכנה מקצועית ומנטלית לקראת עליה לפעילות. בכל היחידות מוצב קב"ן יחידתי, ולכל חייל שנדרש לכך ניתן מענה פרטני בתחום בריאות הנפש.