כך אפשרו את ההפקרות המשתוללת במירון

העמותות המחוברות לדמויות בולטות בש"ס, פעולות הבנייה שנעשות מעכשיו לעכשיו וזיוף חתימות שכלל לא נחקר. תחקיר "המקור" חושף כשלים לאורך שנים, שאם היו מטופלים - ייתכן והאסון היה נמנע

זמן צפייה: 01:05

הכוחות שמנעו עשיית סדר במירון: בתחקיר "המקור" שישודר הערב (חמישי) נביא את אחד הרגעים המוזרים בדיוני ועדת החקירה הממלכתית לאסון, שגבה את חייהם של 45 בני אדם. האדריכל שהכין תוכנית למתחם קבר הרשב"י, שהייתה אמורה להשליט סדר במקום אולם נבלמה ע"י אריה דרעי, סיים את עדותו אולם לפתע ביקש להוסיף משהו.

"לא שאלתם, אבל חשוב להגיד: כל הזמן נאמר לי 'כמו שביטלנו את התוכנית הקודמת אצל אלי ישי, נבטל את התוכנית שלך אצל אריה דרעי'. הקשר בין שרי הפנים לאנשים הכוחניים במתחם הזה, נוכח כל הזמן. זה לא תמים", אמר האדריכל.

מי אמר, מי ביטל? במקום לחלץ ממנו כמה שיותר פרטים על המהלכים הפוליטיים מאחורי הקלעים, ראש הרכב הוועדה, נשיאת העליון בדימוס מרים נאור, הסתפקה בשאלה אחת ומיהרה לסיים: "טוב, זה מאחורינו. אנחנו מאוד מודים לך".

עוד ב"המקור"

המקור - מלכודת לשופט?

המקור - פרשת ניצול הנשים ברשת

המקור - חידת מותו של השופט

עקבו אחרינו בפייסבוק

בתחקיר ניסינו דווקא לבחון לעומק את הכוחות שמנעו לעשות סדר במתחם. חזרנו לתוכנית הראשונה להסדרת האתר וגילינו איך לאחר שנים של עבודה, היא בוטלה בהינף יד על-ידי שר הפנים דאז אלי ישי. גילינו עמותות, שהבלגן על ההר מאפשר להן לגייס מדי שנה תרומות במיליונים בזכות העובדה שהן יושבות (באופן בלתי חוקי) סמוך לקבר הצדיק, וחלקן מחוברות לדמויות בולטות בש"ס.

שמענו גם עדות נדירה של בעלי מקצוע שבנו במתחם במות וגשרים: "אתה לא יודע מתי העבודה מגיעה. הוא יכול להתקשר שבוע לפני ל"ג בעומר, דחוף דחוף תגיע, אני צריך גשר. הכול נעשה מעכשיו לעכשיו, בלי תוכנית, סקיצה ועם זה רצים וזהו. אם אני צריך לרתך קורות פלדה שנושאות המון משקל, יש עובי מסוים של ריתוך. מפאת הזמן אתה לא יכול לרתך את העובי הזה. זה אומר קריסה. אתה לא מספיק לעשות את החיזוקים כמו שאתה חושב שצריך לעשות חיזוקים. אני הולך עם המהנדס ואני אומר: 'תגיד לי, מאיפה הביצים לקחת על עצמך לחתום על אישורים כאלה?'. ואז הוא אומר לי: 'כשתקבל מה שאני מקבל, גם אתה תאשר".

במקרה אחר, גילינו, בבקשת היתר לטובת הקמת טריבונות על ההר -  חתימת המהנדס האחראי זויפה. המהנדס גילה זאת והתלונן בזמן אמת, אולם איש לא חשב להעביר את העניין לחקירה ולחשוף את הזייפנים.

ישראל רוזנר ואני עלינו למירון שוב ושוב בחודשים האחרונים, מגלים כל פעם משהו חדש על המקום המדהים הזה, שמצד אחד לא אומר כלום לחלק מהישראלים, ומצד שני לאחרים הוא עולם ומלואו. בקרב החרדים, רבים משוכנעים שרשלנות המשטרה גרמה לאסון וייתכן שכך יתגלה, אולם כך או כך – דבר אחד בטוח: האסון הזה התרחש במקום מסוים, ברגע מסוים, בגלל נסיבות נקודתיות מסוימות – אבל אסון יכול היה לקרות בעוד אלף מקומות אחרים על ההר בכל רגע נתון. ככה זה כשהמדינה לא רוצה/מצליחה לעשות סדר במקום חשוב כל כך במשך שנים ארוכות, ומאפשרת להפקרות להשתולל

המקור - הערב בערוץ 13