הבדיחה היא על חשבוננו

כיצד קרה שמאדם ששיתף פעולה עם הרשויות, עבד בחריצות עם משרד הבריאות וניסה לדכא את התחלואה התהפך ב-180 מעלות, עלה על מטוס לאומן בערב ראש השנה, יצא בחריפות נגד מדיניות הסגרים ובעיקר נגד ראש הממשלה? | ישראל רוזנר כותב לקראת סרטו "השריף של אלעד" על ראש העיר ישראל פרוש

זמן צפייה: 00:47

יש רגע במהלך הסרט בו ישראל פרוש, ראש העיר, משוחח בטלפון עם שר הבריאות יולי אדלשטיין ומתרעם על הסגרים שמטילה המדינה הלוך ושוב על עירו, אלעד. השר אומר לו שהסגר שהטילו אתמול על העיר נושא תוצאות, פרוש ספק מלגלג - ספק צוחק איתו, עונה לו: "אדוני השר, היה פעם יהודי שאשתו הייתה בסוף חודש תשיעי והאדמו"ר אמר לה שבימים הקרובים יוולד לה בן", אחכ' הוא סוגר את הטלפון ומסנן "בדיחה".

אבל הבדיחה היא על חשבוננו, כי אותו פרוש שצוחק על שר הבריאות בעזרת משל האדמו"ר הוא גם זה שמחשיב את האדמור"ים כקדושי עליון, ככאלה שלא יכולים לטעות, והם - בוויז'ניץ או בבעלז קוראים לחסידיהם להגיע אליהם לחצר, להתכנס, בניגוד לכל ההנחיות. פרוש מגונן על עמדתם ללא תנאי, בניגוד לכל הגיון רפואי.

עוד בנושא:

שני ב"המקור" | "אם העיר שלי כמו כולם אני אתכם, אם העיר שלי חריגה אז לכו חפשו את החברים שלכם"

פורשים כנפיים: ישראל רוזנר מספר על תחקיר חסידות גור

"גם אם יש לך פה 3,000 שוטרים, לא תנצח": כך נראית עיר חרדית אדומה בישראל

ישראל רוזנר
ישראל רוזנר מתוך צילומי ''המקור''

לא כל הזמן זה היה כך: אלעד היא עיר חרדית, בת כ-50 אלף נפש, רובם חרדים, מצבה הסוציואקונומי רע, מצב התחלואה בה רע עוד יותר. עיר אדומה. ישראל פרוש, ראש העיר הוא נצר למשפחת פורוש המסועפת והמקושרת, סבו היה מנחם פרוש, אביו חכ' מאיר פרוש, אחיו הוא מנכ"ל העיתון 'המבשר' והוא שולט בעיר כבר כ7 שנים. הוא מדבר ישראלית, שירת בצבא [שלב ב'] אבל הוא מחויב ללא תנאי לקוד החסידי אותו הוא מייצג.

ישראל פורוש
"מעולם לא שמעתי מנהיג חרדי מדבר באופן חריף כל כך כנגדו, מרד של ממש

התחלתי ללוות אותו עם פרוץ המגיפה, בערב פסח הקודם, הייתי באלעד ביום ובלילה, בימי חול ובערבי חג. צילמתי אותו בישיבות עם פיקוד העורף והמשטרה ובפגישות עם פוליטיקאים. משום שהוא מנהיג דומיננטי עניין אותי התהליך שהוא והעיר שלו עברו. כיצד קרה שמאדם ששיתף פעולה [ יחסית ] עם הרשויות, שעבד בחריצות עם משרד הבריאות וניסה לדכא את התחלואה. כיצד אדם שלא נסע להוריו בליל הסדר האחרון התהפך ב 180 מעלות ועלה על מטוס לאומן בערב ראש השנה, יצא בחריפות נגד מדיניות הסגרים ובעיקר נגד ראש הממשלה. מעולם לא שמעתי מנהיג חרדי מדבר באופן חריף כל כך כנגדו, מרד של ממש.

תושבי העיר אלעד | מתוך המקור
פוליטיקה שתחבה את ידיה עמוק לתוך ניהול המשבר ושגרמה גם לאוכלוסייה הזאת לא להאמין לאף אחד פרט לאבינו שבשמיים | תושבי העיר אלעד. מתוך המקור

רבים שואלים את עצמם כיצד יכל להיות שחלק מהחרדים, בעיקר חצרות החסידים, נוהגים כעת בהפקרות כזאת, מתכנסים, רוקדים, מתפללים, השאלה בוודאי נכונה והתשובה בוודאי מורכבת. מורכבת כמעט כמו דמותו של פרוש בתוך המשבר. ההתנגשות בין הערכים שהוא מייצג לבין הערכים של מדינת חוק מודרנית הייתה כמעט בלתי נמנעת. אם ההתקהלות אצל האדמו"ר היא חובה דתית אז אפשר לקיימה גם כנגד הוראות משרד הבריאות, אם יש חוסר אמונה במדע אז ניתן לכוף את הבדיקות ואמינותן לתוך תבניות וסיפורי מעשיות, אם יש חוסר בתחושת שייכות אז שלמות הקהילה חשובה מכלל ישראל כל אלה בשילוב עוני, צפיפות קשה, ובעיקר פוליטיקה שתחבה את ידיה עמוק לתוך ניהול המשבר ושגרמה גם לאוכלוסייה הזאת לא להאמין לאף אחד פרט לאבינו שבשמיים. ה' יעזור לנו ולהם.