המקור, עונה 18, פרק 8: השפלה בחסות המדינה

תחקיר סיום העונה: תיעוד נדיר מלב רשות ההגירה. שתול המקור חושף מה קורה במתקן הגדול בארץ. וגם: כיצד עובדים קמפיינים פוליטיים ברשתות החבריות? הצצה בלעדית לתוך קמפיין בבחירות 2019 | לצפייה ישירה

זמן צפייה: 01:00:38

תגובת רשות ההגירה

המציאות בכל המתייחס לתחומי עיסוק הרשות בכלל והזרים בפרט היא דינאמית ומשתנה, ונוהל עבודה או נתונים ועובדות שהיו נכונים לפני שנה אינם בהכרח אותם נהלים ועובדות הנכונים להיום. משכך, רשות האוכלוסין מתאימה עצמה ואת אופן עבודתה בהתאם למציאות המשתנה ובהתאם למדיניות הקיימת.

במסגרת ההתמודדות היום יומית עם אתגרי השירות המקצועי וההולם, פעלנו נמרצות לשילוב טכנולוגיות של זימון וניהול תורים, אשר נתנו מענה הולם למתן השרות במתקן.

עבודה ללא הסמכה

במסגרת תהליך ההכשרה לעבודה מצטרפים העובדים, כנלווים, לצוותי אכיפה ותיקים לפעילות שטח-לצורכי למידה. פעולות האכיפה עצמן מתבצעות על ידי הצוותים הוותיקים בלבד, שהם בעלי ההסמכה. העובדים החדשים אינם רשאים לבצע פעולות ללא סמכות.

אלות

אינן מהוות פריט תיקני הנמצא בשימוש העובדים במינהל אכיפה.

עמדת חלוקת מספרים

טרם שילוב מערכת זימון תורים וניהול תורים, המספרים חולקו ע"י המאבטחים בתום הבידוק הביטחוני, מתוך גלגלת מספרים כך שלא נוכל להתייחס לטענה זו. המכסה שנקבעה לטיפול הייתה עד - 1000 פונים ביום. הכנסת האנשים התבצעה באופן שוטף, עד להגעה למכסה או עד שעה 16:00. הטיפול בפונים ששהו בתוך המתקן הסתיים רק לאחר סיום הטיפול באחרון האנשים .

תדרוך לפקחים

כחלק מהליך של מתן שירות נקבעים יעדים ומדדים לעובד, במטרה לעמוד בתוכנית העבודה שמטרתה, בין היתר, לספק שרות מקצועי.

אמירות של פקחים

אם אכן נאמרו אמירות כאמור, הרי שמדובר בשיח בין עמיתים לעבודה, דבר שאינו בשליטתנו. עם זאת, העובדים מתודרכים באופן שוטף לגבי האופן בו הם נותנים שירות ומתייחסים למקבלי השירות.

החלפת תור שעוררה את זעם אחד הפקחים

איננו רואים כל פסול בהחלפת תור בין מבקשי שירות, שנעשה מרצון טוב. התערבות הפקח, אם אכן הייתה, אינה במקומה וממתינים מורשים להחליף ביניהם תור כל עוד הדבר נעשה באופן וולונטרי.

התנגדות למתן ויזה ללא התייצבות בני זוג

על פי הכללים בעת ההיא, נתין רווק קיבל אשרה למשך חודשיים. בני זוג קיבלו אשרה למשך חצי שנה. לשם קבלת אשרה לחצי שנה, נדרשו בני הזוג להגיע ביחד, לצורך עריכת ראיון לבחינת הקשר הזוגי וקיום משק בית משותף

תיעוד של פקח שמקצר משמעותית את משך האשרה

בעבר אכן הייתה הנחיה שהצגת חוזה שכירות הנה תנאי להארכת אשרה. מי שלא הציג חוזה, קיבל אשרה לתקופה קצרה, במטרה לשוב ולהציג חוזה. לאחר שנושא ההתניה נבחן משפטית, הוחלט לבטל את ההנחיה וכפי שנמסר, כולם מקבלים אשרה ללא התניה.

תיעוד של פקחים צועקים

צעקות והתנהלות בלתי הולמת של עובדים אינה מקובלת עלינו ונדחית על הסף. כל תלונה המגיעה על התנהגות שכזו מצד עובדים, מטופלת במישור המתאים. במקביל, ישנם מקרים של התנהגות בלתי הולמת מצד מקבלי השרות וזו מטופלת על ידי אנשי האבטחה במקום.

 

תגובת כחול לבן

"החברה נשכרה על ידינו על מנת לבצע דוחות ניטור ברשת, לאתר תומכים על ידי סקרים ברשת ולנתב אותם לפעילות יזומה כמו כל מתנדב. החברה מעולם לא התבקשה או הציגה לנו אפשרות של שימוש ביוזרים פיקטיביים ואף קיבלה הנחיה מפורשת שלא לעשות שימוש כזה."

תגובת חברת לידרס

״דה לידרס היא חברת הניטור וההתערבות הגדולה בישראל, הפועלת ביושרה מקצועיות ונאמנות בין היתר באיתור וניהול קהילות מותג עבור כלל לקוחותינו, דה לידרס מחוייבת בסודיות מקצועית ומטבע הדברים מנועה מלהתייחס לגופם של דברים. אך חשוב שיודגש שאין בתחקיר כדי לשקף את הדברים בכללותם״

 

תגובת חברת סייקיורטי

החברה גאה על חלקה בקמפיין תנועת "המפקדים". כל פעולותינו היו תחת ניהול, פיקוח ותיאום של "המפקדים " ושל מנהל הקמפיין, אייל ארד. החברה לא עבדה מעולם עם אף מפלגה פוליטית בישראל ולא הייתה שותפה לאף קמפיין מאורגן של מר אהוד ברק.

אנו מפעילים, מעת לעת, מספר ישויות לא מזוהות לא צרכי מחקר והשתתפות בשיח הציבורי. זהו דפוס פעולה רווח ומקובל.

תגובת אייל ארד

לפני הבחירות דחיתי הצעות לנהל קמפיין עבור מספר מפלגות, לרבות מפלגת העבודה אז בראשות אבי גבאי, ובחרתי לנהל את קמפיין המפקדים בשכר נמוך בהרבה ממה שהוצע לי מהמפלגות, מכיוון שאינני עובד עם מפלגות או מועמדים שאיני מזדהה עימם.

  1. צריך לשאול את ברק, אבל אני מעולם לא עבדתי או כתבתי מסרים עבורו. אם מישהו ציטט משהו שאמרתי זה על אחריותו. עדיין אין בישראל איסור על ציטוטים ו״גניבות ספרותיות״.
  2. אני מתנגד לסיפוח שיהפוך את ישראל ממדינה יהודית למדינה דו-לאומית, ומבטא את עמדתי זו בתקשורת. אני מקווה שזה עדיין מותר, ואם לא אשמח לחלוק איתך תא.
  3. נפגשתי עם גבאי מספר פעמים כאשר ניסה לשכנע אותי לעבוד עבורו, לפני שקיבלתי את הצעת מפקדים ולפני הקמת כחול לבן. אכן חשבתי שנכון לו להרים דגל מדיני ולא להסתפק במסרים כלכליים. בקמפיין מפקדים פגשנו פוליטיקאים מכל קצווי הקשת הפוליטית וניסינו לשכנע אותם להתנגד לסיפוח ולהשמיע את עמדתם בגלוי. אני אישית למשל פגשתי את נפתלי בנט. זה תפקידו של קמפיין.

תגובת אלוף (מיל.) עמירם לוין

כבר כמה שנים שאינני בתנועת מפקדים לביטחון ישראל.
הסיבה שעזבתי הייתה התנגדותי לכל סטייה מהעמדה המקצועית ביטחונית לפיה ניתן להגיע להסדר עם הפלסטינים והוא יחזק הביטחון ולא יחליש הביטחון.
ברגע שבחרו להתערב בדרכי הפתרונות ולהשתתף בקמפיינים פוליטיים, פרשתי.