המקור: תיק אום אל חיראן

מה קרה בלילה בו נהרגו השוטר ארז לוי ויעקוב אבו אלקיעאן באום אל חיראן? תחקיר "המקור" מביא את גרסאות המעורבים באירוע, הקלטות בלעדיות ומסמכים שמנסים לשפוך אור על השאלה: האם היה מדובר בפיגוע? הפרק המלא לצפייה ישירה

זמן צפייה: 56:19

בצל חקירת המחלקה לחקירות שוטרים יצא צוות "המקור" לבחון את האירוע בנגב, שבו נהרגו שוטר ותושב המקום. מלבד סימני השאלה הרבים, עולים בתחקיר גם פרטים חדשים על המקרה שעורר סערה - ואולי יכול היה להימנע.

אירוע הדריסה בנגב: צוות תכנית "המקור" הגיע לכפר אום אל-חיראן שבנגב, שעלה לכותרות בליל ה-18 בינואר האחרון, באירוע שבו נהרג השוטר רב סמל בכיר ארז עמדי לוי, ותושב הכפר, יעקוב אבו אל-קיעאן. האירוע, שעדיין נבחן על ידי המחלקה לחקירות שוטרים, מעלה אינספור סימני שאלה ומלחמת גרסאות של ממש בין התושבים, שמתעקשים שאל קיעאן נרצח, לבין השוטרים שטוענים שחיסלו מפגע.

"אל-קיעאן הניע את הרכב והדליק את האורות, בזמן שקצין אומר לו 'עצור, אל תזוז'. הרכב ממשיך לנסוע בכל זאת לכיוון הקצין", סיפר עו"ד עופר ברטל, שמייצג שניים מהשוטרים שירו, "הוא צועק עליו לעצור שוב והוא מכה לכיוון הכנף. מכה חזקה, וצועק לו 'עצור'".

ברטל מוסיף לספר כי אל-קיעאן לא עצר למרות ההוראה: "הוא מייצר קשר עין מבחינתו עם יעקוב, הם מסתכלים אחד על השני והוא בכל זאת ממשיך לנסוע". אוסאמה אבו אל-קיעאן, תושב הכפר, זוכר מקרה שונה לגמרי. "מישהו צעק 'עצור'? אני לא שמעתי 'עצור'", הוא מספר, "הוא התחיל להידרדר, בוא נגיד. לא שמעתי 'עצור', אבל שמעתי את הדפיקה".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל כגוף אוכף חוק ממתינה לסיום רשמי של החקירה שעודנה מתנהלת במח"ש ולכן אנו מנועים מלהתייחס לנושא על כלל היבטיו בשלב זה. באופן כללי נציין כי המידע המועבר לציבור בכל הנוגע לאירוע מכיל דיסאינפורמציה ואי דיוקים רבים, כפי שקרה לצערנו פעמים רבות מאז קרות האירוע, ואנו ממליצים לציבור להמתין לסיום בדיקת מח״ש והתחקירים המבצעיים".

ממגן דוד אדום נמסר בתגובה: "באירוע המדובר, משטרת ישראל, שהיא גם הגורם הפוקד, נערכה בהערכות מקדימה עם צוותי רפואה הכוללים רופא של משטרת ישראל שטיפלו בנפגעים בזירת האירוע והעבירו לחבירה עם צוותי מד"א שני נפגעים להמשך טיפול רפואי ופינוי לבית החולים. מותם של ההרוגים נקבע בשטח ע"י הרופא המשטרתי ללא מעורבות צוותי מד"א".