המקור: רפואה שלמה - הקשר האפל בין הרופאים לחברות התרופות

חברות התרופות מעסיקות סוכנות שיוצרות קשר עם רופאים ומשווקות להם את התרופות שהחולים יקבלו במרשמים. פעמים רבות הן עושות את זה באמצעות מתנות. רביב דרוקר בתחקיר מטלטל על תעשיית התרופות והתועמלניות ומציג תיעוד נרחב של מפגשים עם רופאים, אחיות, רוקחים בהם נחשף מה מנחה אותם כשהם כותבים לנו מרשמי תרופות, והאם הבריאות שלנו נמצאת במקום הראשון? הפרק המלא לצפייה ישירה

זמן צפייה: 48:14

נציגות של חברות התרופות הנקראות תועמלניות מציפות את הרופאים בביקורים. הן מסתובבות במחלקות וגם לוקחות זמן ביקור יקר. בחיזור בלתי נלאה הכולל מתנות והטבות שיכולות להגיע גם לסכומים גבוהים. הן קושרות בין חברת התרופות לרופא המחלק את המרשמים לחולים.

אחת מהסוכנות האלו תיעדה את עבודתה במשך תקופה ארוכה. "ככל שהשנים עברו ונחשפתי ליותר ויותר דברים, זה התחיל לצרום לי. התחלתי ממש לפתח אנטי לזה", היא מספרת.

באחד המקרים שתועדו הוקלט רופא המתאר כנס שאליו הוא רוצה  להגיע. "זה וואחד נסיעה", אומר הרופא, "אני אומר לעצמי - אם אני לא עושה את זה עכשיו אז מתי אני אעשה זה?" התועמלנית משיבה: "כן אה? זה כאילו לשלב את זה עם טיול כבר".   ואז אומר הרופא: "אם תהיו נחמדים ותעזרו לי אז...". "זה פסול", אומר ד"ר חזי לוי, מנכ"ל בית החולים ברזילי באשקלון, "זה ברור מה זה ה'אז'".

מפארמה ישראל נמסר בתגובה: יחסי הגומלין בין חברות התרופות לבין הרופאים חיוניים להתפתחות הרפואה, יחסים אלו מתנהלים תחת כללי רגולציה ואתיקה מחמירים. אם וככל שנמצאה חריגה מהנורמה של  נציג רפואי או רופא , אין זה מלמד על התנהלות  הכלל ועל הנורמה הרווחת.

מחברת ינסן נמסר בתגובה: חברתנו פועלת על פי חוק ועל פי כללי אתיקה מחמירים. החברה מקפידה בכל פעולותיה על גילוי נאות ודיווח כמתחייב לרשויות בישראל.

מההסתדרות הרפואית נמסר בתגובה: השתתפות הרופאים בכנסים היא חלק בלתי נפרד מקידום הרפואה. לצערנו אין בתקציב הבריאות מימון להשתתפות הרופאים בכנסים. אנו יודעים שהחלטות של הרופאים מתקבלות על בסיס מקצועי גרידא.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה:  צפינו בתחקיר ואנחנו רואים את הנושא בחומרה רבה. התנהלות מסוג זה פוגעת באופן עמוק באמון של המטופלים ברופאים. משרד הבריאות יפעל להבהיר ולחדד את הנהלים בפני הנהלות בתי החולים והרופאים. אנו מצפים מהרופאים לפעול בהתאם לקוד האתי ומחברות הפארמה לפרסם דיווח שקוף בנוגע למימון של כנסים, ארוחות או נסיעות של צוותים רפואיים.