המקור: תואר בחצי שנה? כך המגזר הציבורי חוגג על האקדמיה

תנאי קבלה יורדים, סטנדרטים אקדמיים מונמכים - איך הפכה ההשכלה הגבוהה בישראל לא פעם לקומבינה? • "המקור" במסע לתוך הקרביים של תארים אקדמיים בישראל

זמן צפייה: 01:05:39

יש מי שצריך להשקיע חיים שלמים כדי להתקבל לדוקטורט ויש מי שעושה את זה בלי בגרות. יש מי שמשעבד את חייו בשביל תואר שני ויש כאלו שמתקבלים בלי תואר ראשון. לאדם רגיל לוקח שלוש שנים להשלים תואר ראשון, אבל יש כאלו שעושים את זה בקצת יותר מחצי שנה.

אתה חייב לעשות בחינת ג'ימאט מפחידה באנגלית כדי להתקבל לתואר שני במנהל עסקים? לא בטוח. חייבים ללמוד שלושה ימים בשבוע כדי לקבל תואר ראשון? אפשר גם ביום אחד. צריך פסיכומטרי כדי להתקבל למשפטים? ממש לא בטוח. אנגלית? תלוי איפה. אפשר להיכשל? מסתבר שבחלק מהמקומות לא. וגם לא בטוח שחובה להגיע.

כך למשל, מסמך הדרישות שהוציא שירות הביטחון הכללי לאוניברסיטאות , בחיפוש אחר אוניברסיטה שתעניק תואר לאנשי השירות, שיכיר גם בלימודים שנעשו למעשה בתוך השירות. השב"כ דרש שאנשיו ילמדו באוניברסיטה "תקופה של כשבעה חודשים הכוללת חופשה של 3 שבועות באמצע התקופה". במילים אחרות, קצת יותר מחצי שנה באוניברסיטה, בכיתה מיוחדת לאנשי שב"כ והופ, יש לך תואר ראשון. בבר אילן הסכימו, הוסיפו עוד קצת שעות פה ושם ומחלקים לשב"כניקים תארים ראשונים.

"זה דרגה אחת יותר גבוהה מאותן מכללות, שלוחות חוץ של האוניברסיטאות שפחות או יותר מכרו תארים בחינם, סליחה שאני אומר את זה אבל זה ככה", אומר פרופ' גל נור, לשעבר נציב שירות המדינה וסגן יו"ר המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג).

"ברגע שאוניברסיטה, שוב, מסיבה שאין לה ברירה והיא רוצה שיהיו לה תלמידים וכן הלאה, מוכנה לוותר על המונופול המוחלט שיש לה להגדיר מה צריך ללמוד, איפה צריך ללמוד, שילמדו יחד עם התלמידים האחרים, לא יזיק להם שום דבר, להיפך, הם ישבו איתן בקבוצות, זה ההזדמנות שלהחבר'ה האלה גם בצבא, גם בשב"כ, ללמוד, להרחיב את הדעת...", הוא מוסיף, "לא צריך להכיר במה שהם עושים במוסד כחלק מההשכלה הגבוהה, או כחלק מהתארים שלהם, אמרתי כבר, זה צעד לסיום תפקידה של ההשכלה הגבוהה, אני מצטער לשמוע שזה ככה".

אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה | צילום: יח"צ (ארכיון)

אבל השב"כ הוא לא הגוף הביטחוני היחיד שמציע תוכנית שכזו. חיל האוויר, למשל, האריך את קורס הטיס בשנה ושילב בתוכו שנת לימודים באקדמיה - שנה אחת ויש לך תואר ראשון מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. כך למשל, יכול פרח טיס ללמוד מדעי המחשב ולקבל את התואר בתום שנה אחת, בעוד שלמקבילו באזרחות יידרשו שלוש שנים.

במקביל, באוניברסיטת חיפה מתקיימת תוכנית לימודים שנועדה לאפשר לאנשים מבוגרים ועובדים ללמוד לתואר ראשון. "השאלה אם אתה רוצה את זה רק בשביל התואר. אז תעשה. אם אתה צריך את זה רק בשביל התואר אז תלך על זה כי זה נורא קל", סיפר ל"מקור" אחד הסטודנטים במסלול. "קורה פה איזשהו ליקוי מאורות שאנשים חושבים שהשכלה גבוהה אפשר לקנות אותה בזול, עכשיו, הם לא קונים השכלה. תבין, הם לא קונים השכלה, הם קונים תואר", תקף פרופ' נור.

מקרה נוסף לזילות התארים האקדמיים ניתן למצוא במכללה באור יהודה - שבכלל אינה אקדמית. המכללה מאפשרת שנה ראשונה של לימודים, בתנאי קבלה נמוכים במיוחד, שלאחריה עוברים הסטודנטים להשלמת הלימודים בבר אילן ובסיום , התואר הראשון הוא למעשה תואר מאוניברסיטת בר אילן. במכללה לומדים בין היתר בהסדר עובדי התעשייה האווירית. בבר אילן טוענים שההסדר עם המכללה הסתיים, במכללת אור יהודה ממשיכים להיענות לפניות של סטונדטים המתעניינים במסלול.

סיום קורס טיס
סיום קורס טיס | צילום: דובר צה"ל (ארכיון)

תגובות

המועצה להשכלה גבוהה: בקשר לתוכניות החוץ תקציביות - הוקמה ועדה לאחרונה שבוחנת את הנושא. באשר לקבלה לתואר שני ושלישי בלי תואר ראשון - המועצה החליטה כי ככלל לא יתקבלו סטודנטים לתואר שני בלי ראשון ושלישי בלי שני וראשון. ערעוריהן של אוניברסיטאות בר אילן ותל אביב בנושא נדחו. באשר לתוכנית לעובדי שב"כ - המועצה התחילה בבדיקה מול אוניברסיטת בר אילן בעניין משך התוכנית והמבנה שלה. בעניין התוכניות לקצינים בכירים וקורס טייס: התוכניות הללו עומדות בכול התנאים שנקבעו להן.

לגבי ההסדר בין מכללת אור יהודה לאוניברסיטת בר אילן: אור יהודה אינה מוסד להשכלה גבוהה, אלא מתנ"ס עירוני. לאוניברסיטת בר אילן לא היה אישור לפתוח את התכנית וכאשר נודע למועצה על כך, נדרשה בר אילן לסגור את התוכנית.

 

שר החינוך ויו"ר המל"ג לשעבר, גדעון סער: בעניין הוראת האנגלית: הנושא הועבר לבחינה מקצועית נוספת ואמור להגיע להחלטה בשבועות הקרובים. ולבסוף, הועדות המקצועיות של המועצה מורכבות מאנשי מקצוע מובילים. צר לנו על הטלת הדופי בפעילותם. בעניין הוועדה לבחינת תנאי הקבלה בבתי הספר למשפטים- השר גדעון סער העלה את הנושא ביולי 2011. בסופו של תהליך הוחלט על הקמת וועדה בינלאומית בלתי תלויה שתפעל במהלך שנת 2013. בעניין הוראת האנגלית: הדיון מחודש בנושא לא בא בעקבות איומי שביתה מצד הסטודנטים, אלא מכיוון שההחלטה שהתקבלה לא לקחה בחשבון היבטים מהותיים.

אוניברסיטת חיפה: מטרת מערך אשכול (תל"ם) היא לאפשר לימודי השכלה גבוהה לאוכלוסיות מגוונות ובעיקר אנשים מבוגרים ועובדים תוך שמירה על הדרישות האקדמיות. לעניין הלימודים במר'ר: בנוגע לאוניברסיטה על רמה לא נאותה של לימודים בשלוחה של תל חי, האוניברסיטה הפסיקה מיוזמתה ובאופן חד צדדי את ההכרה בלימודים אלו.

אוניברסיטת בר אילן: בעניין התוכנית של השב"כ - זו תוכנית רצינית, בפיקוח אקדמי הדוק של איש סגל מהאוניברסיטה. היא אורכת כמעט שנתיים, שישה וחצי חודשים אינטנסיביים באוניברסיטה, סימסטר נוסף בו מגיעים הסטודנטים ביום ראשון ולימודים במטה השב"כ.

דובר צה"ל: "הטענה בדבר איכות תוכנית מב"ל משוללת מן היסוד, ואף ההפך הוא הנכון. התוכנית עברה לאחרונה בדיקה במסגרת וועדה בין-לאומית לבדיקת איכות במדע המדינה, ונמצאה ראויה מכל הבחינות. לגבי קורס הטייס - שילוב הלימודים עם פעילויות צבאיות שונות מתקיים בקורס טייס כבר מספר שנים ובהצלחה רבה.

 

 

השב"כ: השירות מקפיד על עמידה בכל הסטנדרטים המקצועיים והאקדמיים לרבות תנאי קבלה, חובת נוכחות, מטלות הגשה ומבחנים.

מכללת אור יהודה: סטודנט המעוניין להמשיך את לימודיו במסלול לתואר ראשון מחויב לעמוד בתנאי הקבלה של האוניברסיטה. חבל שעסוקים ברכילות ואינטרסים של בעלי עיניין במקום לראות את המשמעות החינוכית והחברתית של לימודים אלו.

מכללת אונו: העובד המוצג בכתבה אינו יועץ אקדמי כי אם איש מכירות ואין לו קשר ו/או ידע באשר לצד האקדמי או לשיעור המסיימים את הלימודים. הנהלת הקריה טיפלה בנושא. מדי שנה מופסקים לימודיו של אחד מכל שישה סטודנטים עקב אי עמידה בדרישות האקדמיות הגבוהות. מסלולי הלימודים לתואר ראשון מתבססים על שלושה ימי לימוד בשבוע לפחות. כל התארים הנלמדים בקריה האקדמית אונו זכו להסמכה קבועה.

 

מכללת נתניה: בשנת תשע"ג ביצעה המכללה ניסיון חד פעמי לקיום מכינת קיץ מקוצרת, פרט למקרה זה המכללה לא קיימה מכינה כזאת בעבר והיא גם לא תיפתח בעתיד.

 

אוניברסיטת באר שבע: לעניין הטייסים - מדובר בתוכנית ייחודית, שאינה מתפשרת על מצויינות אקדמית, עומדת בקריטריונים ומבוקרת על ידי גופים בלתי תלויים.