המקור: מילואימניקים בעמוד ענן • עלייתו של איציק שמולי

האידיליה שניסו לייצר בצה"ל סביב מבצע "עמוד ענן" מתנפצת. שיחה של מילואימניקים עם מפקדים בכירים מעלים אובדן אמון, ציוד לקוי וחוסר מוכנות • נסלי ברדה על עלייתו של איציק שמולי, בין מנהיגי המחאה החברתית, לצמרת הפוליטיקה הישראלית. התכנית המלאה לצפייה ישירה

זמן צפייה: 01:02:56

שיחת סיכום - כתבתו של אור הלר

בשיחות סיכום של חיילי מילואים בשריון, העריכו המפקדים הבכירים באוגדה כי השקט שישרור בעקבות מבצע "עמוד ענן" יימשך ארבעה חודשים בלבד, אז ייאלצו לזמן את חיילי המילואים שוב. עם זאת, המילואימניקים שנראים מותשים, אמרו שההתנהלות גרמה להם לאבד אמון במערכת.

בעקבות אמירות נוקבות כמו "איבדתם אותי, לא מעניין אותי כלום יותר", אל"ם שאול מפקד חטיבת שריון במילואים ניסה לשמור כמה שיותר על המורל, ללא הצלחה יתרה. "אם הסקתם שלא צריך אתכם, זה טעות שלי", אמר אל"מ שאול.

אולם הסבריו לא קנו את החיילים, אמרו כי הטנקים היו ברמת מוכנות נמוכה ואף פקפקו בתכניות לכניסה בנגמ"שים למרכז עזה, שלדבריו של אחד הנוכחים כונתה "הזויה". "אני מודע לבעיות שהיו בימים הראשונים, שורה תחתונה לא התכוננו לאירוע בסדר גודל כזה", מפקד האוגדה סיני תא"ל רוני נומה, שאחראי על הגזרה.

תגובת דובר צה"ל: "במהלך מבצע "עמוד ענן" נעשה גיוס מילואים במהירות חסרת תקדים לטובת מוכנות צה"ל ללחימה. בימים אלו נערך תחקור מקיף למבצע והפערים שהתגלו יעלו בתחקיר במסודר כנהוג בצה"ל".

 

 

צאו מהמפרסת, הולכים לכנסת - כתבתה של נסלי ברדה על איציק שמולי

מפלגות רבות חיזרו אחרי איציק שמולי, עד שבחר לבסוף במפלגת העבודה בה הגיע למקום 12 בפריימריז. אחד המנהיגים של המחאה החברתית בשנת 2011, שהפך מראש התאחדות סטודנטים אנונימי למנהיג פוטנציאלי - ושבניגוד לדפני ליף תמיד היה חיה פוליטית - כאן להישאר.

לאחר המחאה עבר להתגורר בשיכון בלוד כחלק מפרויקט של סטודנטים לשיקום חלקים בעיר, אולם גם משם המשיך לצבור כוח. באחד הימים אף נקרא למשרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על מנת שהאחרון יוכל לקבל הערכה על התפרצותה של המחאה גם בקיץ 2012.

למרות שהתלבט אם להיכנס לפוליטיקה, החל את הקמפיין שלו זמן רב לפני ההודעה הרשמית ועשה צעדים לקראת הבחירות, כולל היבחרות מחדש לראשות התאחדות הסטודנטים. "לא כיף לי פוליטיקה, אולי הצליחו להוציא לי את החשק", אמר שמולי והדגיש כי עדיין שומר את התמונות מהמחאה ב-2011 - אך כאמור הוא שינה את דעתו.

מהאלימות במחאה בקיץ האחרון הוא מתנער ואף לא בהפגנה שבה נעצרו עשרות פעילים. שמולי ממשיך ונרתם למחאת הפראיירים לשווין בנטל. לבסוף, לאחר שחוזר על ידי מפלגות רבות, עם הקדמת הבחירות הודיע על הצטרפותו למפלגת העבודה ומשם הדרך סלולה עבורו.