המקור: מייד אין איזראל • וגם: ולריה מקסיוטה, המתעמלת שאהבנו לצלוב

מהו חוק "הרווחים הכלואים" ואיך מנסות חברות ענק ישראליות להתחמק מתשלום מיסים במיליארדי שקלים? • וגם: משבר אמון: המתעמלת האולימפית שנפלה מהקורה והפכה לשק חבטות בישראל מדברת לראשונה על ההשפלה והכאב. התכנית המלאה לצפייה ישירה

זמן צפייה: 01:02:02

מייד אין איזראל - איך חברות ענק ישראליות מתחמקות מתשלום מס של מיליארדי שקלים?

לפני שנים רבות עשתה המדינה עסקה משתלמת עם חברות ענק, ובמקום לשלם מס כקבוע בחוק, הן ישקיעו בחברה בישראל. עסקה משתלמת לרוב הדעות, במיוחד של התאגידים שמצאו כל טריק חוקי על מנת להתחמק מתשלום.

הישראלי הממוצע משלם 20 שקל מס על כל הכנסה של 100 שקלים בעוד התאגידים משלמים רק 4 שקלים. אך בשעה שיש "קיצוצים כואבים" כלשונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, דווקא החברות "טבע" ו-"צ'ק פוינט" ודומיהן, יתחמקו מהתשלום עקב חוק הרווחים הכלואים.

השיטה, החוקית, פועלת כך: הן "טבע" והן "צ'ק פוסט" העבירו את רווחיהם לחברות בת בסינגפור, ועקב כך הפכו לפטורות ממס. מתחקיר "המקור" עולה כי במקרה של "צ'ק פוינט" הועברו בשנים האחרונות 700 מיליון שקלים לסינגפור, למרות שהמנכ"ל של חברת הבת מסוגל לחתום על עסקאות בשווי 5,000 דולר בלבד.

מבדיקת "המקור" עולה כי שתי החברות גם יחד צריכות לשלם מס בסך 4.2 מיליארד שקלים, ושתיהן מתחמקות מכך, ובמקרה מסוים אף מאיימות לעזוב את הארץ אם ישיתו עליהן את המס שאותן הן חייבות כחוק.

תגובות החברות "טבע" ו"צ'ק פוינט"

תגובת "טבע" בנוגע לחברת הבת בסינגפור: "טבע החלה לפתח את עסקיה בשוק הסינגפורי עוד בשנות ה- 70, וזאת מטעמים מסחריים וכלכליים טהורים וכחלק מאסטרטגיית הצמיחה הגלובאלית שלה.
"טבע פועלת למול רשויות המס בשקיפות מלאה ובהתאם לכל דיני המיסים - המקומיים והבינלאומיים - החלים עליה. לשיטתה של החברה, אמנת המס בין ישראל לסינגפור - כנוסחה המחייב באותה העת - קובעת בפסקנות כי היא אינה מחויבת בתשלום מס בישראל בגין הדיבידנד האמור. טבע משוכנעת כי בית המשפט, באם יידרש לנושא, יקבל את עמדתה בעניין זה".

תגובה "טבע" בנוגע לעסקת IVAX ולסוגיית הרווחים הכלואים: "טבע פעלה ופועלת בהתאם לחוק לעידוד השקעות הון. זו אף הייתה עמדת רשויות המס עצמן במשך שנים ארוכות, בפורומים סגורים ופתוחים כאחד.
"החוק מתיר לחברות ישראליות לעשות שימוש ברווחים פטורים לצורך רכישת חברות - הן בישראל והן מחוצה לה. השקעות אסטרטגיות אלו, המקובלות בענף הפרמצבטי, מהוות חלק חשוב מתהליך הצמיחה וההתבססות של טבע בעולם, וכפועל יוצא גם מחזקות את מעמדה, פעילויותיה והכנסותיה של טבע בישראל, ואגב כך את תרומתה למשק הישראלי.
"לאורך כל השנים, מיישמת טבע - הלכה למעשה - את מטרת החוק ורוחו, ובשנים האחרונות אף השקיעה טבע למעלה ממיליארד ₪ בממוצע בשנה בהקמת מפעלים בישראל, וקרוב ל-2 מיליארד ₪ בממוצע לשנה במחקר ופיתוח ובקידום חדשנות טכנולוגית".
"דגש מיוחד שמה טבע על אזורי פיתוח ופריפריה בישראל (למשל בקרית שמונה, מפעלים אסטרטגיים בירושלים וברמת חובב). היקף היצוא של טבע בשנים האחרונות מישראל עומד על למעלה מ-17 מיליארד ₪ בשנה. טבע מעסיקה במישרין למעלה מ- 7,000 עובדים בישראל ומספקת פרנסה ללמעלה מ-40,000 עובדי ספקים וקבלנים, במעגל המורחב בישראל".

תגובת "צ'ק פוינט": "צ'ק פוינט היא חברה ציבורית גלובלית הנסחרת בבורסה בארצות הברית ופועלת ביותר מ-100 מדינות ברחבי העולם. החברה נוהגת על פי סטנדרטים בינלאומיים בכל ענייניה, כמצופה מחברה בסדר גודל כזה, לרבות בניהול המזומנים שבבעלותה.
"החברה פועלת על פי שיקולים עסקיים של ניהול סיכונים במטרה לשמר את הכספים שבבעלותה ואת נזילותם - הכל בהתאם לחוק ולטובת החברה ובעלי המניות שלה. סיכונים אלו כוללים משברים כלכליים, שינויים גאופוליטיים, מגמות בתחום המשפט וכדומה. פיזור הסיכונים מתאפשר, בין היתר, על ידי השקעה באגרות חוב בסיכון נמוך, ניהול תיק ההשקעות על ידי מנהלי השקעות שונים, הפרדת הנכסים למדינות שונות וכללי השקעה רבים נוספים - הכל בהתאם למדיניות שמטרתה העיקרית היא שימור נכסי החברה ונזילות תיק ההשקעות שלה.
"צ'ק פוינט גאה להיות בין החברות הבודדות שצלחו את כל המשברים הכלכליים ללא הפסדים משמעותיים בתיק ההשקעות שלה, וזאת כתוצאה מיעילות מדיניות זו.
"צ'ק פוינט פועלת בישראל כבר קרוב ל-20 שנה. החברה משלמת מאות מיליוני שקלים מידי שנה במסים ישירים ועקיפים למדינת ישראל, וממשיכה לצמוח בעקביות. החברה תמשיך לתרום לכלכלה הישראלית ביצירת מקומות עבודה, ביצור ובייצוא גם בעתיד".

תגובת רשות המיסים: "חלק מהחברות פעלו לדעת רשות המסים והיועץ המשפטי לממשלה שלא כחוק, לרבות במקרים של מתן כספים לחברות בנות. נכון להיום, ישנם מספר תיקים המתנהלים בבית המשפט בסוגיות של הוצאת כספים הנחשבים כחלוקת דיבידנד".

 

המתעמלת שאהבנו לצלוב באולימפיאדה: "אני ישנה חצאי לילות"

למה ולריה מקסיוטה, שרובנו כבר לא זוכרים שנפלה מהקורה בתחרות הנחשבת בעולם, זכתה לאחת מהמקלחות הצוננות שזכה ספורטאי כלשהו לאחר כישלונה האישי? אולי רעות רוח, אולי שמחה לאיד, אך מה שבטוח זה שהצלקת תישאר אצלה עוד זמן רב.

פתגם הידוע "להצלחה אבות רבים והכישלון הוא יתום", נכון במיוחד במקרה של ספורטאים ישראליים, שהופכים לשק חבטות כאשר הם נכשלים ברגעים הקריטיים. התקשורת והוועד האולימפי השתלחו במתעמלת הישראלית ולריה מקסיוטה, שבאמתחתה זכיות רבות בטורנירים ברחבי העולם, על אף שהרוב מעולם לא שמעו עליה לפני כן.

מקסיוטה עלתה לארץ מקייב, לאחר שהגיעה למכבייה והיא צדה את עינו של עסקן הספורט, אהרון ליטווין, שמימן את אימוניה בארץ במרכז ספורט בזכרון יעקוב, באולם שאינו עומד בסטנדרט האולימפי בלשון המעטה. "היא הייתה מקופחת מההתחלה כי לא גדלה פה", מסביר ליטווין. "היא התפרקה באמצע. משהו הפריע לה פסיכולוגית. לא יכול להגיד בדיוק מה קרה. האלמנט של הכישלון היה שוק עבורה", הוא מנסה להבין על הכישלון באולימפיאדה.

"בכל תחרות שעשיתי בישראל הרגשתי שעוצרים אותי", אמרה מקסיוטה בכאב, ומספרת על חוסר בתמיכה גם מהמוסדות הספורטיביים. "התביישתי מאוד בנפילה. קיבלתי מכה והבנתי שאני לא נכנסת לאף גמר. נשאר רק להילחם הלאה. אני ישנה חצאי לילות".