המקור: פרשת ברונו שטיין

ניצב ברונו שטיין שפרש מהמשטרה בעקבות מעורבתו בפרשת רונאל פישר, מדבר לראשונה על יחסיו עם פישר, רות דוד וערן מלכה בשילוב קטעים מחקירותיו הדרמטיות במח"ש

זמן צפייה: 47:12

ב-2015 נקשר שמו של הניצב בדימוס בפרשה המסועפת, והוטחו בו טענות קשות על שוחד ושיבוש חקירה. כעת הוא מציג את גרסתו, ומתייחס לתיעוד מחקירותיו - שנחשף בפעם הראשונה.

אחד הבכירים ששמם נקשר לפרשת רונאל פישר, ובה מואשמים הסניגור הבכיר ופרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, רות דוד, הוא ניצב בדימוס ברונו שטיין. לפני ארבע שנים הוא נעצר לחקירה בפרשה, והתמודד עם טענות קשות נגדו על קבלת שוחד ושיבוש חקירה. במסגרת תוכנית "המקור", הובאו אתמול (רביעי) לראשונה גרסתו וקטעים מחקירתו שהותרו לפרסום לבקשת חדשות עשר.

כאשר קצין החקירות מיחידת העילית, ערן מלכה, נשבר לפני יותר משלוש שנים, הוא החליט לפתוח הכול. על פתק קטן הוא כתב שמות שאותם העביר למשטרה. עד היום, עדויות האנשים שהזכיר מלכה מטלטלות את מערכת האכיפה. השמות כללו ניצבים מרכזיים במשטרה, כולל ראש אגף חקירות מני יצחקי, ראש אגף משאבי אנוש ירון בארי וניצב שבדיוק פרש – ברונו שטיין. מלכה האשים את שטיין שקיבל שוחד מהקבלן יאיר ביטון, ששיבש הליכי חקירה ועוד. היום כאמור דיבר שטיין לראשונה על הפרשה שבמסגרתה נחקר.

באחד התיעודים מתוך החקירה נשמע שטיין אומר לחוקרים: "קודם כל, רונאל פישר הרי מחובר לכל המשטרה, אתם לא יודעים? חבר של יוחנן דנינו, חבר של זה". בהמשך הוא שואל: "אתה יודע מה ההבדל ביני לבין כולם?", והחוקר עונה: "האמת היא שהם זבלים ואתה פחות, או שאתה אפילו לא. אבל מה, התהפכו עליך ואתה פה".

תגובות

מהמחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה נמסר: "הטענות שהעלה ערן מלכה בחקירת מח"ש נבדקו בקפידה ובהתבסס על הליך הבדיקה הוחלט באילו מקרים התגבשה תשתית ראייתית המצדיקה זימונו של קצין בכיר לחקירה באזהרה.

בעניינו של ניצב בדימוס ברונו שטיין, לאחר בדיקת מכלול הראיות שהצטברו החליטה מח"ש על דעת פרקליט המדינה, לזמן את הקצין לחקירה, בסיומה הוחלט במרץ 2016 להעביר את התיק למשטרת ישראל לצורך העמדה לדין משמעתי.

טענות אחרות שהעלה ערן מלכה בחקירתו נבדקו אף הן בקפידה, ולגביהן הוחלט על דעת פרקליט המדינה כי אין מקום לחקירה באזהרה.

לגבי פרקליטת המחוז לשעבר, רות דוד, החליטה המחלקה לחקירות שוטרים על דעת פרקליט המדינה לחקור אותה בגין חלקה בפרשת רונאל פישר ובהמשך להעמידה לדין פלילי, משפטה מתנהל בימים אלה בבית המשפט המחוזי בירושלים ולאחרונה נוסף אישום רביעי בנוגע לשיבוש מהלכי משפט.

מח"ש ואנשיה יוסיפו לעמוד על המשמר ולבצע במסירות את המשימה המורכבת של אכיפת החוק על שומרי החוק".

תגובת רונאל פישר שהתקבלה באמצעות עורכי דינו עמית בר ואלי פרי: "הכתבה ששודרה זה עתה, מתרכזת בדברים שאמר ערן מלכה במח"ש לפני כשלוש וחצי שנים. מאז הגשת כתב האישום ועד היום, נחקר מלכה בבית המשפט מעל לחצי שנה, מעל לשלושים ישיבות. המשפט התקדם באופן משמעותי דבר שלא קיבל כל ביטוי בכתבה. הסתבר בבית המשפט, כי חקירתו של ערן מלכה במח"ש הייתה חקירה חסרה ולא מעמיקה.

בבית המשפט ערן מלכה קרס על דוכן העדים, עד כדי כך שהוכח שהמציא אירועים שלא היו ולא נבראו. אחד מהסכמי עד המדינה עם מלכה הועלם על יד מח"ש ותיעוד המו"מ המלא עמו הוסתר.

הסכם עד המדינה שנחתם עם ערן מלכה, נחתם תוך כדי הבטחות שווא של מלכה כי יחשוף עבירות של שלושה ניצבים; ירון בארי, ברונו שטיין ומני יצחקי. כמו כן הבטיח מלכה לחשוף ראיות מפלילות בעניינו של תת ניצב אפרים ברכה ז"ל. בנוסף לכל זאת ערן מלכה סיפר סיפורי בדים "מפלילים" ללא כל אחיזה במציאות, על פרקליטים שוטרים שופטים של בתי המשפט המחוזי וכן העל היועץ משפטי לממשלה.

עדויותיו אלו של מלכה במח"ש התגלו כשקריות. בסופו של יום, היחיד שהוגש כנגדו כתב אישום משמעתי, היה ניצב ירון בארי, אשר גם הוא זוכה בדין המשמעתי.

מדינת ישראל שילמה מחיר כבד ויקר בדמות הסכם עד מדינה. הסכם שעלותו מוערכת בעלות של מיליוני שקלים + משכורת קבועה של פנסיה משטרתית שמקבל מלכה כאשר הוא מרצה את עונשו. מעבר לנתון הכלכלי ישנה פגיעה קשה באינטרס הציבורי, בדמות הטבות עבור עד שהתגלה כשקרן, שלא הביא כל תועלת בעדותו כעד מדינה.

נראה כי הפרקליטות בכלל ומח"ש בפרט, צרכים לעשות חשבון נפש נוקב, כיצד עד מדינה כל כך מרכזי לא מצליח לבסס אפילו כתב אישום משמעתי אחד כפי שהבטיח.

במקרה זה, נדרשת חקירה נמרצת של כבוד השופט רוזן – נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, על המחדל הנ"ל, שיברר כיצד המדינה שילמה כל כך הרבה עבור כלום, והפכה את מוסד עד המדינה לפיאסקו משפטי שגרם נזק כבד ללא כל צורך, לשמם של משרתי ציבור יקרים וישרים, על לא עוול בכפם".

תגובת רות דוד, שהתקבלה באמצעות עורך דינה אופיר קליין: "במהלך חקירתו הנגדית של ערן מלכי בבית המשפט הוכח, באופן חד משמעי, ומפיו שלו, כי הטעה את מח"ש לחשוב כאילו יש בידו מידע אמיתי. התברר, כי מדובר בשקרים נבובים, בהמצאות ובתחושות, שאף הוא התייחס אליהם כאל רכילות ושמועות.

עצם הצגת דבריו של מלכי היום, בחקירותיו במח"ש, מבלי לציין כי הופרכו בחקירותיו הנגדיות בבית המשפט, הוא מעשה זדוני ומרושע כלפי רות דוד שאין בו טיפת תום-לב.

נזכיר, כי במענה לשאלה ישירה של בית המשפט, השיב מלכי, כי הוא מוכן להודות היום ששיקר בדבריו על רות דוד וזאת על מנת להפוך אותה לקלף מיקוח משמעותי במשא ומתן שניהל לכריתת הסכם עד מדינה. ובלשונו של מלכי עצמו, כפי שנרשם מפיו על ידי אחד החוקרים במח"ש: 'ברות דוד אני רוצה לסחור'.

אשר לטענה כאילו רות דוד הייתה תיקים בהיותה פרקליטת מחוז: הנושא נבדק לעומקו הן על ידי היועץ המשפטי לממשלה הנוכחי, והן על ידי קודמו בתפקיד, ונקבע כי הבדיקה: 'לא העלתה אינדיקציה כלשהי לקבלת החלטות מוטות או לא סבירות בעקבות התערבותה של רות דוד'.

גם בית המשפט העליון, בשבתו כבג"צ, מפי כבוד השופט עמית, קבע באופן מוחלט כי לאחר שנחקרו ונבדקו כל התיקים שהיו בטיפולה של רות דוד כפרקליטת מחוז ונהפכה כל אבן, לא נמצא כי התערבה או עשתה דבר המעורר ספק ביחס לעניינים בהם ייצג עו"ד רונאל פישר.

אם בית המשפט העליון, והחלטת היועץ המשפטי לממשלה אינם ערובה בעיני התקשורת לבירור האמת, שום הגנה לא עומדת עוד לאזרח.

לבסוף, לעניין ברונו שטיין וכל טענה שהעלה מלכי ביחס לקשר של רות דוד אליו - החלטתה של מח"ש שלא להאמין למלכי ולא להאשים את שטיין או את דוד בדבר וחצי דבר - מדברת בעד עצמה.

אי אפשר למנוע מעד מדינה לשקר ולהעליל על כל אדם, אבל כאשר דבריו שקריים מיסודם, בלתי הגיוניים על פניהם, ואפילו השלטונות לא מתייחסים להבלים הללו ברצינות ראוי היה שכך תעשו גם אתם".

תגובת יאיר ביטון שהתקבלה באמצעות עורך דינו איתן פלג: "מר שטיין נקלע שלא בטובתו למסכת שקרים והשמצות שטפלו עליו, כמו שטפלו על מר ביטון. אנו שמחים שההשמצות נגד מר שטיין הופרכו כמו שיופרכו גם ההשמצות נגד מר ביטון. מר שטיין הינו אדם ישר, משכמו ומעלה ואנו בטוחים שיראה הצלחה בכל מעשי ידיו".

מהנהלת בתי המשפט נמסר: "הדברים המתוארים בפניה חסרי שחר ונטולי אחיזה במציאות. השופט נויטל לא שוחח עם איש, לרבות גם לא עם רונאל פישר על התיק בנושא השאילתה, ולא על כל תיק אחר המתנהל בפניו".