המקור: גיורא איילנד ותחקיר הסרטן

רביב דרוקר בתחקיר על מחלתו של האלוף במיל' גיורא איילנד, שמדבר על מחלת הסרטן בה חלה. התחקיר חושף ליקויים במערכת הבריאות שכל ישראלי חייב לדעת עליהם

זמן צפייה: 46:21

האלוף במילואים גיורא איילנד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, חשף את הדרך שעבר מרגע שהתגלתה אצלו מחלת הסרטן, דרך הטיפולים ועד הכאבים העזים שאיתם הוא חי עד היום. בעקבות מסמך ששלח איילנד למערכת "המקור" ובו פירוט של מחדלים לכאורה שקשורים לטיפול בחולי סרטן בכלל, ולטיפול שהוא עצמו עבר בפרט, תחקיר "המקור" בדק אם חולי סרטן מופנים שלא לצורך לניתוחים שעלולים לגרום להם לנזק בלתי הפיך. לאחרונה, בעקבות התחקיר, החליט משרד הבריאות על הקמת ועדת בדיקה שתבחן את הטיפול באיילנד.

"בשנת 2010 קיבלתי אינדיקציה שיש לי סרטן, והדבר הכי חשוב שהיו צריכים להגיד לי - שאני חולה במחלה, לא נאמר", סיפר איילנד. "אני סובל מכאבים כל הזמן. לפעמים אני לוקח את האוטו, נוסע לאיזו פינה שקטה ברחוב ובוכה". איילנד תיאר פגישה שהייתה לו עם אונקולוג לפני ניתוח שנקבע לו. נאמר לו כי קיימת תוכנה שבה אפשר להקליד נתונים כדי לברר מהו הסיכוי להצלחת הניתוח. "הסיכוי שלי היה 19% - הייתי המום, אמרתי שעל 19% לא הייתי הולך לניתוח".

מאוחר יותר שלח איילנד לאותו אונקולוג מייל וביקש שישלח לו בכתב את הדברים שאמר לו קודם לכן בעל-פה, אך במקום זאת קיבל מייל זועם מראש המחלקה של האונקולוג. "קיבלתי מייל עם גידופים ואיומים על זה שאני בכלל מבקש את המידע הזה". לטענת איילנד, זה היה הרגע שבו הבין שרופאים לא מספקים את המידע המלא לחולים, ומעדיפים שהם כלל לא יהיו מודעים למצבם. "יש קשר של שתיקה - אין רגולציה של משרד הבריאות ואין שום הנחיות".

רפי רשף אינטימי - גיורא איילנד
רפי רשף אינטימי - גיורא איילנד | צילום: צילום מסך-

"אני מסתכל על התאבדותו של יגאל בשן ואני לגמרי מבין", אמר איילנד בהתייחסו לכאב הרב שעמו הוא מתמודד. "הוא חי עם כאב נוראי. זה כאב שאין לאן לברוח ממנו, הדרך היחידה היא לברוח לעולם אחר. אני לא מתכוון לעשות את זה - אבל כל בוקר המחשבה עוברת לי בראש".

תגובות

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בדיקת פנייתו של מר איילנד בנוגע לניתוח הערמונית שעבר ב'אסותא' טרם נסתיימה. אנו ערים לכאב ולסבל שחווה מר איילנד לאחר הניתוח. בפנייתו הראשונית ביקש מר איילנד לתחם את הבדיקה למהלך הניתוח בלבד. קיבלנו את תיעוד הניתוח, את תגובת המנתח והנהלת בית החולים. לצערנו, אין דרך לשחזר את מהלך הניתוח ומהתיעוד הקיים לא עולה שבמהלכו אירעה תקלה שניתן לאתרה באמצעים העומדים לרשותנו. גם מעקב האישפוז לאחר הניתוח לא מעלה מהלך יוצא דופן ותסמונת הכאבים הופיעה מספר שבועות לאחר הניתוח.

מר איילנד נבדק על ידי טובי האורולוגים ורופאי הכאב - ולצערנו טרם נמצא הסבר מניח את הדעת לסבלו. לאחר ששקלתי ונועצתי עם עמיתי ועם מר איילנד סברתי שנכון להרחיב את יריעת הבדיקה ולהקים ועדה רב מקצועית שתיתן דעתה להיבטים הפרטניים והמערכתיים הנוגעים לתלונתו של מר איילנד. הוועדה תכלול אנשי מקצוע מתחום האורולוגיה והכירורגיה, נציג ציבור ומומחה בתחום מדעי הכאב. אנו מקווים שתובנות וועדה כזו יתרמו לשיפור מערכתי בתחום התחקור של אירועים במערכת הבריאות".

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר בתגובה: "אנו מאחלים לגיורא איילנד החלמה מהירה ורפואה שלמה. נפגשנו איתו והקשבנו לו בקשב רב. האגודה עורכת כנסים, מפגשים וימי עיון ללא תשלום במהלך השנה, המיועדים לחולי הסרטן ובני משפחתם ומתמקדים בנושאים שונים הקשורים למחלות הסרטן והשלכותיהן. בימי העיון מרצים רופאים מומחים ואנשי מקצוע מתחומים מגוונים המציגים את המידע המעודכן ביותר על דרכי הטיפול והריפוי, תופעות הלוואי, תזונה לחולים, התמודדות רגשית והיבטים נוספים הרלוונטיים עבור החולה ובני משפחתו. במהלך יום העיון הרופאים המומחים גם עונים לשאלות המשתתפים החולים. במקביל, עומדים לרשות החולים גם פורום מיוחד לחולי סרטן הערמונית באתר האגודה וכן קבוצות התמיכה לחולים והכל ללא תשלום. אנו מזמינים את חולי הסרטן להתקשר בשיחת חינם לטלמידע המאויש 24 שעות ביממה למענה על שאלות, קבלת מידע על ימי עיון, קבוצות תמיכה ומחקרים קליניים 1-800-599-99."