המקור: מה עושה מפקד שמקבל פקודה שעלולה לגרום לאסון?

אמנון אשל היה אחד המפקדים המבטיחים בצה"ל – עד שהתבטאות שלו נגד האוגדונר גל הירש תועדה וחיסלה לו את הקריירה. עשר שנים אחרי מלחמת לבנון השנייה, המח"ט הסכים לראשונה לדבר על הפקודה שקיבל – וסירב לבצע: "היינו יכולים לקבור מאה חיילים" • וגם: קטעים שלא שודרו מעולם מתוך חדרי הפיקוד של המלחמה

זמן צפייה: 51:16

אחד הקטעים הזכורים ביותר ממלחמת לבנון השנייה הוא תיעוד של מפקד חטיבה 7, אל"ם (במיל') אמנון אשל, תוקף את מי שהיה אז מפקד האוגדה שניהלה את המלחמה, תת-אלוף (במיל') גל הירש.

התיעוד פורסם בערוץ 10 בספטמבר 2006, לאחר שצולם בזמן אמת על ידי הבימאית נורית קידר. קצינים בכירים תועדו מדברים - בזמן המלחמה עצמה - נגד האוגדונר שלהם. התיעוד הזה גרם לאשל, שהיה מיועד לגדולות, לעזוב את הצבא מוקדם מהצפוי. "הוא באאוט, הוא לא מבין מה קורה בקרב, הוא לא יודע מהי תמונת המצב", נאמר על הירש בתיעוד הכל כך זכור.

 

>> "המקור" - כתבות נוספות:

מה באמת קורה במעון ראש הממשלה? מני נפתלי מדבר על הכל

תיק עמונה - כך הוקם המאחז שמסעיר את המדינה

תיעוד מיוחד: שנה בתוך בית ספר במזרח ירושלים

עשר שנים אחרי, חזרה הערב תוכנית "המקור" לפרשה וניסתה לבדוק על מה היה כל הוויכוח. לראשונה, חשף אשל את גרסתו: הירש נתן לחטיבה שלו פקודה, שנראתה להם פקודה התאבדותית ולא נחוצה - לעבור בלב בינת ג'בייל, כשהיא לא טוהרה ולא נכבשה. "אם הייתי מבצע, היינו יכולים לקבור מאה חיילים", אמר אשל, שהוסיף כי לא ידע שהוא מוקלט.

על הפקודה - שלבסוף לא בוצעה - והוויכוח הסוער סביבה אף אחד לא היה הולך הביתה, גם לא ננזף. על המבוכה שגרם שידור הקטע - אשל סיים את הקריירה המבטיחה שלו.

הירש: "התנהלות אשל במלחמה מבישה וחמורה"

תגובת תא"ל (במיל') גל הירש: "הלוחמים שלי, החיים והמתים חרפו נפשם בהגנת המדינה, הם שהביאו עשור של שקט בצפון. כוחות אוגדת הגליל ובהם יחידות חטיבה 7 ראויים לכבוד והערכה ואני מצדיע להם".

"בספטמבר 2006 פורסמו דבריו של אמנון אשל בפני הרמטכ"ל ובהם הודה בעצמו שפגע ב'ערכי היסוד של צה"ל ובשרשרת הפיקוד'. לאורך השנים הסמכתי אלפי קצינים ויש לי את הכלים לקבוע כי התנהלותו של אשל במלחמה היתה
מבישה, חמורה, ואינה הולמת קצין בצה"ל".

גל הירש מגיב להסרת מועמדותו למפכ
גל הירש מגיב להסרת מועמדותו למפכ"ל | צילום: חדשות 10