המקור: גילויים חדשים על חטיפת גלעד שליט

יותר מעשר שנים לאחר הנפילה בשבי וחמש שנים לאחר עסקת השחרור מידי חמאס, חוזרים רביב דרוקר וישראל רוזנר לפרשה שהסעירה את המדינה. ראש הממשלה לשעבר אולמרט מכנה את החטיפה "התמסרות" ומאשים את שר הביטחון לשעבר ברק בטרפוד עסקה לשחרור שליט שבע שנים מוקדם יותר. וגם: ההתרעה שלפני החטיפה ומלחמות הגנרלים. הפרק הראשון בפרויקט

זמן צפייה: 54:21

במרכזה של תכנית פתיחת העונה של "המקור" עמד הערב (שלישי) "פרויקט שליט". חמש שנים לאחר שהחייל השבוי גלעד שליט שוחרר משבי חמאס ברצועת עזה, נראה שעובדות רבות ובסיסיות לא ידועות לציבור, והפרק הראשון מנסה להבהיר אותן. הפרק השני בפרויקט ישודר בשבוע הבא.

רביב דרוקר וישראל רוזנר שוחחו בשנה האחרונה עם אנשי מפתח רבים בפרשה וניסו לענות על שאלות רבות - האם מאבקי אגו בין הגנרלים מנעו אפשרות לסכל את החטיפה? מתי נקבע כי יש לשחרר דווקא 1,000 אסירים עבור חייל שבוי אחד? מי מהשחקנים הפעילים במגרש תקעו את המשא ומתן ומי היו אלה שהניעו אותו?

במרכז הפרויקט עומדים עדות מפורטת של איש המוסד שהיה האחראי למגעים בישורת האחרונה דוד מידן וראיון עם ראש המוסד לשעבר מאיר דגן שהלך לעולמו לאחרונה והתנגד לעסקת שחרורו של שליט.

"החוטפים כבר כמעט הסתלקו", אמר ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט על החטיפה, שאירעה ביוני 2006. "אלא שאז צץ מישהו מהטנק ואמר 'רגע, רגע'. אני יודע אם לקרוא לזה חטיפה? אני יודע... היתה חטיפה, היתה התמסרות. היה שם דבר מוזר", הוסיף בפני מצלמות "המקור".

אהוד אולמרט מורשע בתיק טלנסקי
אהוד אולמרט מורשע בתיק טלנסקי | צילום: רויטרס

האלוף (במיל.) גיורא איילנד, שעמד בראש צוות הבדיקה הצבאי, הסכים עם אולמרט ואמר ל"המקור": "היה מצופה משליט כלוחם לעשות יותר ממה שעשה".

אולמרט גם טען כי ביקור של שר הביטחון לשעבר אהוד ברק באוהל המחאה של משפחת שליט מנע שחרור של החייל השבוי שלוש שנים אחרי נפילתו בשבי.

ברק מסר בתגובה: "אין בסיס להאשמה/קביעה המובאת בשם אולמרט. זו מניפולציה מדגם שחוזר על עצמו אצל הנ״ל. רסיסי מידע, טבולים בפרשנות שמשרתת את בעל ה׳זכרונות׳.

"עמדת ברק היתה ונותרה שה׳עסקות׳ מאז ג׳יבריל ועד טננבאום היו חמורות ביותר ושעלינו לחזור לנורמה הבריטית/אמריקנית - שאין מו״מ עם טרור מעבר ל׳אחד תמורת אחד׳.

"אולם אין דרך מעשית לבצע זאת על גבו של חייל חי ומוכר לכל, הנמצא באותה עת בידי קבוצת טרור. לכן, כתף אל כתף עם עמדת צה״ל, המלצת ברק להתקדם לעסקה ומיד לאחר ביצועה לגבש עמדה, מגובה בהחלטת ממשלה ובחקיקה, שלא תאפשר חזרה ל׳עסקות׳ כאלה בעתיד. אנחנו מסוגלים לכך. בדיוק כפי שעושים הבריטים.

אהוד ברק בראיון לחדשות 10
אהוד ברק בראיון לחדשות 10 | צילום: חדשות 10

"בתפקידו של ברק כשר ביטחון וללא גיבוי מאולמרט, מינה ברק גם את ועדת שמגר על מנת שתגבש המלצות לדרך המדויקת ליישום המדיניות המתוארת לעיל. ההמלצות גובשו אך הוועדה, בצדק, עמדה על כך שיישומן והדיון בהן יחלו לאחר סיום פרשת שליט.

"רה"מ אולמרט בגיבוי דיסקין קיים מגעים עם חמאס אך דחה שוב ושוב את ההכרעה. הדחיות הללו על פני יותר משנה, הן, ולא ביקור ברק אצל המשפחה, הן שהעלו את ה׳מחיר׳ שדרש החמאס. כל מי שיקרא, ללא פניות, את כלל חומר המודיעין ייווכח שזהו הסיפור. ביקורו של ברק אצל המשפחה היה צעד אנושי מתבקש. חבל שרה״מ לא נקט בו אף הוא.

"משהתפוצצו המגעים ועל רקע המחלוקת הציבורית העזה שהתעוררה חיפש אולמרט - לא בפעם הראשונה - כתובת להטיל עליה את האחריות ל׳מחיר׳ וכך נקלע אל המניפולציה הכוזבת המתוארת בראיון".