המקור - יהלום שחור: איך נוצרה בבורסה ליהלומים "מדינה בתוך מדינה"?

מה באמת קורה מאחורי המגדלים המבוצרים של בורסת היהלומים? תחקיר המקור חושף את העסקאות הפיקטיביות שבוצעו בבנק המחתרתי ברמת גן

זמן צפייה: 48:47

בפעם הראשונה שבאו אלינו לפני איזה שנה וחצי עם הסיפורים על ענף היהלומים, אמרנו לעצמנו - את מי לעזאזל זה מעניין? אבל אז הסבירו קצת את החוקים של המדינה-בתוך-מדינה הזאת שנקראת בורסת היהלומים ונפלה לנו הלסת.

נפלה, גם כי זה מדהים שככה הדברים מתנהלים שם, ולא פחות מפליא שהמדינה עומדת מהצד ומכסה את העיניים והאוזניים חזק כדי לדעת כמה שפחות.

והאמת שקצת קשה לא לדעת, כי לפני 4 שנים התפוצץ תיק משטרתי ענק, שחשף מוגלה עצומה בענף היהלומים. אנחנו נחשוף היום את צילומי הסתר המרתקים של אותה פרשיה, האזנות הסתר, העדויות וגם נשמיע ראיונות יוצאי דופן על יהלומנים שכל אחד מסיבותיו הוא, הסכימו לשבת ולספר למצלמה שלנו איך זה באמת עובד. הנה הסיפור.

חדר בבורסת היהלומים ברמת גן
חדר בבורסת היהלומים ברמת גן | צילום: רויטרס

"הכתבה מתבססת על עניין שאירע לפני 4 שנים"

תגובת בורסת היהלומים:

1. תגובה לטענה לפיה בבורסה קיימות, כביכול, נורמות מושרשות של אי כיבוד חוק והעלמת מסים: הנורמה בבורסת היהלומים היתה והנה כיבוד החוק ותשלום מיסים. בשמונה השנים האחרונות, החל מהמשבר הפיננסי של 2008 ולמרות הפסדים כבדים שספגו היהלומנים, המשיך ענף היהלומים לשלם מיסים על אף הפסדיו, וזאת על פי הסכם רב שנים עם רשות המיסים. מאז, היהלומנים שילמו מס למעלה מ-2 מיליארד שקלים, למרות שללא הסדר התחשיב לא היו נדרשים לשלם כלל! ואילו הכתבה שופכת את דמם של למעלה מ-3,000 חברי בורסת היהלומים הנאבקים על פרנסתם, משלמים מיסים כחוק, ולא נפל רבב במעשיהם. הכללה זו מהווה לשון הרע שאין לה מקום. הכתבה מתבססת על עניין שאירע לפני 4 שנים ואינו קיים מאז.

2. תגובה לגבי הספר האדום: עצם האמירה שכאילו כל מי ששמו מוזכר בספר האדום ביצע כביכול עסקאות פסולות הינה שגויה, מטעה ומהווה לשון הרע, שכן העד מנחם מגן, עליו נסמכת התוכנית, העיד בעצמו כי הספר האדום משקף עסקאות יהלומים אמיתיות לצד כאלו שאינן אמיתיות, וכי לא ניתן להבחין ביניהן. לכן, איזכור שמם של אנשים המופיעים בספר ואשר ערכו עסקאות אמת הוא הוצאת דברים מהקשרם, מטעה, חמור ודיבתי.
רבות מהעסקאות בענף בוצעו על ידי מתווכים וללא ידיעת הקונים לגבי זהותם של המוכרים. זו היתה תקנת השוק במשך עשרות שנים, ולכן עצם הופעת שמו של אדם זה או אחר בספר האדום, אינה בעייתית לכשעצמה, ולבטח אין משמעה כי אותו אדם ביצע עסקאות בעייתיות.
להוכחת דברינו להלן דברי העד, מנחם מגן, כפי שמופיעים בפרוטוקול בית המשפט:
שאלה: בכל מקרה גם פתקי הקנייה וגם שיקים חנ"י שמקורם בעיסקה אמיתית היו נרשמים אצלך במחברת האדומה?"
תשובת העד מנחם מגן: "נכון".
שאלה: "בכל מקרה, מה שאתה אומר, שאותו פתק או שיק שעומדים מאחוריהם עסקאות יהלומים, גם הם נרשמו בקלסר האדום ושאין דרך להבחין היום אם מדובר בכאלה שעומדים מאחוריהם עסקאות או לא?"
תשובת העד מגן: "נכון".

3. תגובה לטענה בדבר קיום של "בנקים מחתרתיים נוספים בבורסת היהלומים": "עצם הטענה, שאינה מגובה כלל וכלל בשום הוכחה, הינה טענה פסולה בעייתית ומטעה, שכן הנהלת הבורסה פועלת בארבע השנים האחרונות באופן נמרץ ביותר, בשיתוף עם כל רשויות החוק - מס הכנסה, משטרה והרשות לאיסור הלבנת הון כדי למנוע קיומן של תופעות פסולות. אם למערכת המקור יש ידיעה אמיתית על מעשה שלילי כזה - אנא שתפו אותנו כדי שנוכל להתלונן במשטרה. אנו מדגישים כי הנהלת הבורסה מעוניינת בבורסה נקייה לחלוטין. למען הסר ספק, להנהלת הבורסה לא ידוע על קיומו של 'בנק מחתרתי' כפי שנטען.

4. תגובה לטענות הרבות בעניין הבוררויות: הכתבה בעניין מוסד הבוררות היא כתבה מוטית הניזונה מתסכולם של בודדים שהפסידו בהליכי בוררות. מוסד הבוררות פועל בדיוק בהתאם להוראות חוק הבוררות בישראל. הנה חלק קטן מהעובדות שחשוב שהצופים יידעו:
א. בכל בורסות היהלומים בכל העולם - הבוררויות מתקיימות בדיוק כמו בבורסה הישראלית, וזאת על פי דרישת הפדרציה העולמית לגבי כל 30 בורסות היהלומים בעולם.
ב. משרד המשפטים הישראלי תומך בכל פה בדרך ניהול הבוררויות בבורסה הישראלית וכך כתב כונס הנכסים הרשמי בשם מדינת ישראל בהודעה לבית המשפט: "מוסד הבוררות בבורסה ליהלומים מנוהל על ידי בוררים מקצועיים מענף היהלומים, המבינים היטב את התעשייה ואת נושא הסכסוכים בה..."
ג. ועוד נקודה מרכזית: הבוררים אינם דנים כלל בבוררות בה עולה חשד לעבירה פלילית. במקרה כזה, הבורר יפסיק את הבוררות מיד וישלח את הצד הטוען לעבירה פלילית להגיש תלונה במשטרה. לכן, אין כל מקום לביקורת על מוסד הבוררות בבורסה, שהוא מודל לחיקוי עולמי.
חשוב לדעת שהבוררים מקבלים הכשרה ממיטב המשפטנים והשופטים בארץ ובתי המשפט השונים, לרבות בית המשפט העליון, התומכים לחלוטין במוסד הבוררות בבורסה. מוסד הבוררות גם זוכה לאמון בתי המשפט באופן תדיר, כאשר עתירות נגדו נדחות ברובם המוחלט של המקרים.

5. תגובה לטענתכם בגין סמכותו של הבורר שלא לתעד הכל בפרוטוקול: סמכותו של הבורר בנוגע לניהול הפרוטוקול הינה בהתאם להוראות חוק הבוררות בישראל. בכירי הבורסה מקפידים על כך שמוסד הבוררות יתנהל בדיוק בהתאם להוראות החוק. האסיפה הכללית של הבורסה אישרה את סמכותו של הבורר לנהוג על פי החוק, ולהחליט בהתאם לסמכותו באשר לאופן ניהול הפרוטוקול.

6. תגובת הבורסה להצעה לתיקון התקנה החדשה: מדובר בתקנה הקיימת כבר עשרות שנים המקבלת עכשיו, אם תעבור, עדכון אקטואלי, המוסיף לנוסח הקיים גם את דרך התבטאות החברים ברשתות החברתיות. אין בכוונת סעיף זה למנוע הבעת ביקורת, אלא רק להביא את החברים לבקר אחד את השני באופן תרבותי והוגן, ולא בגסות רוח תוך השתלחות פרועה ובוטה איש ברעהו. לדענו, טוב תעשה כלל החברה הישראלית אם תאמץ מודל זה ולפיו: ביקורת - כן, בהחלט; גסות רוח, נאצות, הכפשות, ולשון הרע - ממש לא.

"בנוסף, שמענו את דברי הסרק חסרי הבסיס של מר ברבי עליהם מבקשת התכנית להסתמך. לברבי יש מניעים אישיים להטיל דופי ולהכפיש את הבורסה, לאחר שהושעה מחברותו בבורסת היהלומים עקב ביצוע עבירות התנהלות בוטה ופסולה.

מר ברבי ואחיו מצויים מזה זמן רב בסכסוך משפטי עם בורסת היהלומים ובמסגרת זו הוגשו, בליווי שלושה עורכי דין שונים, שני צווי מניעה ושתי תביעות משפטיות לבית המשפט המחוזי בתל אביב יפו.

"טענותיו, דרישותיו ותביעותיו של מר ברבי, מהראשונה ועד לאחרונה, נדחו על ידי בית המשפט, ובפסקי הדין הוא חויב בתשלום הוצאות ניכרות ביותר. פרסום דבריו של ברבי שאינם נתמכים בכל ראייה אמיתית נוספת מעיד עד כמה הדברים המיוחסים לבורסה חסרי בסיס".

הערכת יהלום בבורסה ליהלומים ברמת גן
הערכת יהלום בבורסה ליהלומים ברמת גן | צילום: רויטרס

כחלון: "כל מועמד שהיה נבחר לתפקיד היה מקבל את ברכתי"

שר האוצר משה כחלון: "שר האוצר רואה עצמו בעל ברית של ענפי התעשייה במשק ובכלל זה גם ענף הייצוא היהלומים שהינו ענף ותיק ורב חשיבות לכלכלת ישראל. השר מכיר את מר דבש שנים רבות ומאמין כי הוא מועמד ראוי לתפקיד. עם זאת, כל מועמד שהיה נבחר לתפקיד היה מקבל את ברכת השר ואת שיתוף הפעולה המלא שלו.
"השר פועל לקידום הכלכלה בישראל ולחיזוק ענפי התעשייה. ככל שקיימות במקום כזה או אחר נורמות המחייבות תיקון אין ספק בליבו של השר כי הגורמים הממונים לטפל בנושא יפעלו כנדרש".

נשיא בורסת היהלומים לשעבר, שמואל שניצר: "בנושא הספר האדום - שמואל שניצר, נשיא הבורסה לשעבר, פעל ופועל בכל שנותיו הרבות כיהלומן אך ורק על-פי החוק. מכאן, שגם אם שמו הוזכר, משום מה, בספר האדום, עדיין ברור שמדובר בפעולה חוקית לחלוטין. הראיה לכך היא עדותו של מנחם מגן, שהורשע בפרשה והודה בבית-המשפט כי הספר האדום כלל רישומים מעורבים של עסקאות יהלומים אמיתיות ולצידן עסקאות בלתי חוקיות ושאין דרך להפריד ביניהן. שמואל שניצר כואב על כך שלאחר שנים רבות בהן צבר מוניטין של יושרה והגינות בעסקים יש מי שמנסים להטיל בו ובפועלו רבב.

"באשר לאמירה כי ראשי הבורסה "ידעו" על קיום הבנק המחתרתי: שמואל שניצר, שנבחר לתפקידו כשנתיים לאחר פרוץ הפרשה, לא הכיר כלל את מנחם מגן, ובוודאי שלא ידע על קיומו של "בנק מחתרתי" כלשהו בבורסה. שמואל שניצר מיצר על הפגיעה בבורסה ובשמם הטוב של חבריה".

 

תגובת נשיא בורסת היהלומים מר יורם דבש: "כנשיא בורסת היהלומים, אני פועל ואפעל גם בעתיד לקידום וחיזוק אחד מהענפים החשובים של כלכלת ישראל מאז הקמתה. צר לי על כך שבחרתם לעסוק בתכניתכם באופן מגמתי ושלא בתום לב במיחזור חומרים תקשורתיים, מלפני 4 שנים, הפוגעים ומכפישים ציבור שלם של יהלומנים וחברי בורסה, העושים את מלאכתם ביושר ובניקיון כפיים.

"טענותיכם הן הוצאת דיבה ולשון הרע. כל העיסקאות שביצעתי, ושאני מבצע, הן חוקיות למהדרין. עצם איזכורי, ככל שקיים, ב"ספר האדום" אינו יכול לערער קביעה זו. כל ניסיון לייחס לי ביצוע עסקאות לא כשרות, בין במפורש ובין במשתמע, על-ידי אזכור שמי "בנשימה אחת" עם מי שביצע עסקאות בלתי חוקיות לכאורה, הוא אינו אמת, מהווה לשון הרע חמורה והוצאת דיבה. חשוב להדגיש כי גם בבית המשפט התברר, מפי העד מנחם מגן עצמו, שעל עדותו מתבססת הכתבה, כי ב"ספר האדום" נרשמו בערבוביה עסקאות לגיטימיות ועסקאות שאינן כאלה. עצם בחירתכם להתעלם מדבריו אלה של העד מגן ולומר, או אפילו לרמוז לכך, שעצם אזכורי, ככל שקיים, בספר כורך אותי במעשים בלתי לגיטימיים הוא לא פחות מהכפשה, העושה לי עוול קשה מאוד ומהווה, כאמור, הוצאת דיבה".

אלון ארבוב: "הטענה כי ארבוב הודה בקיומן של עסקות "פקטיביות" אינה נכונה".

דורון אלעד: "אלעד כפר וכופר בהאשמות כנגדו, עניינו תלוי ועומד בבית המשפט".

מאיר אוחנה - עוה״ד עדי ברקאי ומשה שמיר מסרו: "האחריות לדרך שבה התנהלו הדברים בבורסה ליהלומים הוטלה כולה, שלא בצדק, על מר אוחנה בלבד. גזר הדין חסר תקדים בחומרתו ובכוונתנו לערער".

מאיר דלומי חברת א. דלומי: "החברה לא ביצעה מעולם כל עסקה, או קיימה כל קשר כזה או אחר, עם מה שכונה בתקשורת בשם 'הבנק המחתרתי'. אזכור שמה של החברה באותם רישומים אינו מעיד כהוא זה, כי היא ביצעה עסקה כזאת או אחרת עם אותו גוף, וכל טענה כזאת טעונה הוכחה, ובלעדיה מדובר בהוצאת לשון הרע.

"בעניין התקנה המתארת התנהגות הנוגדת את כללי החברה, זו שצריכה להידרש אליה היא הנהלת הבורסה. בשנת 2014 יזם יו"ר הוועדה המשפטית, מר מאיר דלומי, שינוי תקנון האוסר על קיום ערכאות בוררות שנשוא התביעה בהן הוא הסבה של פתקים.

מטעם לבייב נמסר: "LLD הינה חברה שומרת חוק כל ניסיון לטעון או לרמז לכך שעשתה שימוש בבנק המחתרתי הינו מופרך מיסודו. אי לכך ובהתאם לזאת, אנו מציעים לכם לבדוק היטב את תוכן הפרסום שכן האחריות והחבות לגביו בוודאי ברורים לכם היטב".

 

שטיינמץ: "למן שנת 1997, בני שטיינמץ אינו פעיל באופן אישי בבורסה ליהלומים ברמת גן, זולת קשר עקיף בהיותו נהנה מקרן נאמנות שהחזיקה בעבר בחברת יהלומים. מר שטיינמץ אינו מכיר את הנושא וממילא שאינו מעורב בו בין באופן ישיר ובין באופן עקיף".