המקור: קרטל ספרי הלימוד בישראל

תחקיר המקור: חשיפת ההקלטות - האמת המדאיגה מאחורי קרטל ספרי הלימוד בישראל • וגם: איך קרה שיוסוף שוואמרה, נער בן 14 שהלך עם שני חבריו לקטוף עשבים, מצא את מותו לאחר שנורה על ידי חיילי צה"ל? כתבתו של ישראל רוזנר • וגם: על הגאונות של מירי רגב ועל החשש התמידי ממלחמות. התכנית המלאה לצפייה ישירה

זמן צפייה: 48:03

תיאומים לקראת מכרזים, תיאום מחירים וחסימת השוק מפני כל תחרות שתקל על הורי הילדים בישראל ותזיק לכיס העסקים. האם כתבי אישום יוגשו נגד החשודים בהפלת שוק ספרי הלימוד בישראל?

אפריל 2013, רחוב הארבעה בתל אביב. זה אולי נראה כמו ישיבה משעממת באיזו חברה שאתם לא מכירים, אבל אם אתם הורים לילדים - הדיון הסוער שהתפתח שם דווקא רלוונטי מאוד לכיס שלכם.

שני המתווכחים הם איתמר קרלינסקי ואריה מן-דעלי. שני מפיצי ספרי הלימוד הגדולים בישראל. נו טוב, הם לא ממש מתווכחים, הם באותו צד, אומר המפיץ אריה למתחרה שלו איתמר. ולא רק הם באותו צד, אלא שחקנית נוספת בענף הספרים גם שם. שלושת המפיצים חברו בניהם על פי החשד, עם שלושה נוספים, כדי לחסל את הקונספט המעצבן הזה שנקרא תחרות - על חשבון ההורים.

"פרויקט ההשאלה" זה האויב הגדול שנגדו חברו לכאורה המפיצים. פרויקט שהוא דווקא אחד הדברים היותר הגיוניים שיצאו ממשרד החינוך. מדובר במיזם שהחל בקטנה עוד בשנות ה-80' אבל תפס תאוצה בשנים האחרונות, כשהעיקרון פשוט.

במקום שהורים ייקנו בכל שנה ספרי לימוד חדשים לילדיהם, תתבצע קנייה מרוכזת והספרים יועברו באופן מסודר משנה לשנה. עד כאן, נשמע ממש גן עדן. אז זהו, שבשביל ההורים אולי כן אבל אם אתה מפיץ ספרים, "פרויקט ההשאלה" הזה הוא יותר סוג של גיהנום.

אז איך בנוי מערך הכוחות בענף הספרים? משרד החינוך מאשר את הספרים שמהם ילמדו הילדים שלכם, וְגם מגבש מחירון מפוקח. המוציאים לאור מוכרים את הספרים בהנחה על המחירון למפיצים - כל אחד למפיץ שלו. צריכים את ספר המתמטיקה של בני גורן למשל? בית הספר שלכם או החנות השכונתית יכולים לקנות אותו רק דרך המפיץ משה כהן. מעדיפים את יואל גבע? אותו אפשר להשיג רק דרך איתמר קרלינסקי.

המפיצים הם החוליה שבלב הסיפור שלנו: מתברר שבארץ יש בסך הכול שישה כאלה, מה שהופך אותם לחזקים במיוחד מול החוליות החלשות בשרשרת הזאת, שיכולות להשיג את הספרים אך ורק דרכם: חנויות הספרים, בתי הספר ואתם - ההורים.

הצטרפתם לפרוייקט ההשאלה? מזל טוב: עכשיו בית הספר שלכם פונה אל מפיצי הספרים ומבקש הצעות מחיר. חשבתם שכאן מתחילה תחרות מטורפת על ליבכם? תחשבו שוב. המפיצים, שרואים בתוכניות האלה איום גדול על הרווחים שלהם וְטוענים שתנאי המכרז בלתי סבירים, מתכנסים בבית קפה בקניון איילון שברמת-גן ועל-פי החשד מסכמים ביניהם להחרים את המכרז. משרד החינוך מרים ידיים, החשב מזמן את המפיצים לפגישה וסוגר איתם דיל מהחלומות.

מה קורה כיום? בקרוב יוכרע אם להגיש כתבי אישום נגד המפיצים שממשיכים בנתיים לעבוד עם בתי הספר שכעת מחוייבים להצטרף ל"פרוייקט ההשאלה". נותר רק לקוות שהמדינה תדע גם לחייב את המפיצים להתחרות ביניהם בהתאם לחוק.