המקור: תחבורה ציבורית בשבת • כתבת משה אסולין

מדוע שר תחבורה ישראל כץ לא מאשר תחבורה ציבורית בשבת - ומה עושה ביום המנוחה שר שיש לו רכב פרטי? • וגם: ברוך קרא עם משה אסולין שחשף "בטעות" את פרשת השחיתות בה מעורב גרשון מסיקה • וגם: שרה ב"ק ואביב פוהורליס עם תמונות הניצחון

זמן צפייה: 49:49

שר התחבורה, ישראל כץ, לא עונה ומתחמק מהתעסקות בשאלה הטעונה - למה אין בישראל תחבורה ציבורית בשבת. בעיקר אחרי שאנשים כמו עמרי חזות ורועי שוורץ שיזמו מאבק למען הנושא שתפס כותרות רבות, עצבנו אותו וגרמו לו לשלל התבטאויות שנויות במחלוקת.

השר כץ כזכור, מאוד התעצבן מעמרי ושאר חבריו. "תפנו לבוז'י הרצוג, מפגן הצביעות שלך ושל חבריך לשמאל הוכח בבחירות האחרונות", כתב בדף הפייסבוק שלו. עמרי ניסה לענות עניינית, כץ המשיך בשלו: "הגולש המיתמם מירושלים תקף את ראש הממשלה באופן בוטה עוד קודם לוויכוח על התחבורה הציבורית", כתב השר.

המחאה האינטרנטית נגד כץ תודלקה בתמונות ששיבץ מטיוליו בישראל, בזמנים בהם מי שאין לו אוטו יכול מקסימום לסובב את הבלוק שלו ברגל. "אני חושב שכץ הוא שר תחבורה מצוין ואפילו הצבעתי ליכוד, אבל חופש תנועה הוא ממש לא לעשירים בלבד", טוען רועי.

האם יש צידוק ענייני לבוא בטענות אישיות לשר התחבורה ולהטריד אותו בביתו בשבת, או שזה סתם פופוליזם זול? פופוליזם כי ככה זה מאז קום המדינה. פופוליזם כי לא תהיה לליכוד קואליציה עם החרדים, אם יתחילו לנסוע פה אוטובוסים בשבת? פופוליזם כי זה גדול על שר תחבורה אחד לשנות את זה, פופוליזם? - אז זהו שממש לא.

מיליוני ישראליים סובלים כל שבוע מהיעדר תחבורה ציבורית בשבת. מה שאנשים לא מבינים זה כמה כוח יש לשר התחבורה לעזור בסיפור הזה. לישראל כץ היום, יש סמכות להתיר לקווים מסוימים לנסוע בשבת, בחתימת ידו ובלי לעדכן איש, בדיוק כמו שזה עובד בחיפה והחרדים לא מצייצים.

כיום נוסעים כ-92 קווים בשבת במגזר היהודי. ישראל כץ שש שנים שר תחבורה ובתקופה הזאת הוא היה יכול לשלש את המספר הזה בקלות, בלי חוק חדש, בלי בג"צ ובלי בצלם. אם היה עושה את זה בחוכמה, אפילו ליצמן לא היה מצייץ.

ישראל כץ היה יכול להכניס קווי לילה בשישי בערב ולמנוע נסיעות של צעירים אלכוהוליסטים. הוא היה יכול לאפשר קווים לחוף הים, לבתי חולים, קווים משכונות עניות במיוחד למרכזי ערים, בטח ובטח שהוא היה יכול לעשות את זה בשנתיים שהחרדים בכלל לא היו בממשלה. האמת - כנראה שזה פשוט לא עניין אותו.

"אני לא חושב שיש באמת ביקוש, נגיד בגוש דן הביקור הוא פחות מ-20% כשבמטרופולינים בעולם זה מעל ל-40%. אז אני אומר שיסעו באמצע השבוע וזה הכל", טען השר כץ.

יצאנו לאשדוד לרובע ב', לא בדיוק סביון וכפר שמריהו, כדי לראות אם כץ צודק ואין ביקוש. במשאל קצר שערכנו הגענו לתוצאה 8:3 לטובת המתנגדים. נתון נוסף מהסקר- לכל המתנגדים יש רכב פרטי.אז יצאנו עם התובנה שנכון, לא כולם רוצים והסוגיה כולה היא שדה מוקשים אחד גדול, אבל להגיד שאין ביקוש זה במקרה הטוב שרלטנות.

שמנו תצפית על ביתו של ישראל כץ בכפר אחים. החלטנו לבדוק לאן נוסע כבוד השר בשבת, מה יכול לעשות אדם שיש לו רכב פרטי. עולים על כביש מהיר ולוחצים חזק על הגז, שר התחבורה והבטיחות בדרכים נוסע על 140 קילומטר לשעה בכביש בו המהירות המקסימלית המותרת היא 110 קמ"ש, בטח משהו דרמטי.

השר מגיע לרחוב אבן גבירול בתל אביב, חונה בחנייה כפולה, כנראה משהו ממש דחוף, לאן כבוד השר הולך? לגלידה! איתה הוא נוסע לכתובת פרטית בתל אביב לפגישה של עשרים דקות. חזרה לאוטו ויאללה נוסעים חזרה הביתה לכפר אחים.

ישראל כץ מתגאה ובצדק לא מבוטל שהכהונה הארוכה שלו במשרד התחבורה הביאה למהפכת תשתיות בארץ ועל זה מגיע לו קרדיט גדול. אבל מתי הציבור ממש צריך שר תחבורה טוב? אנחנו צריכים אותו בשביל שירים פרויקט סופר מורכב כמו הרכבת התחתית בתל אביב, שיוריד את המחירים הפסיכיים של מכוניות חדשות בישראל והכי חשוב, כדי שיגדיל משמעותית את מספר קווי האוטובוס שפועלים בשבת. במקומות האלה, שממש היינו צריכים את ישראל כץ, הוא לא היה.