המקור: איפה הטילים?

הוא נעצר בשדה התעופה בלונדון, והתביעה בארצות הברית הכינה נגדו כתב אישום הכולל סעיפים של הפרת מגבלות הסחר עם איראן. כיצד הפך סוחר מתכת חרדי מבנימינה לכוכבה המפוקפק של פרשת נשק בינלאומית? הפרק המלא לצפייה ישירה

זמן צפייה: 39:36

הוא נעצר בשדה התעופה, ובכתב התביעה התביעה בארצות הברית כתב אישום הכולל סעיפים של הפרת מגבלות הסחר עם איראן. ניסיון להתחקות אחר פרשת אלי כהן והסחר בנשק מוביל למגרשי גרוטאות בדרום, למנועי מטוסים ורפידות זחלים, לעסקאות סבוכות מהעבר, ולשאלות שתשובות עליהן עדיין אין.

קשה להאמין שמחסן הגרוטאות שבבנימינה והאיש לבוש השחורים, מסתירים מאחוריהם האשמות בינלאומיות כמו אלה שאלי כהן מואשם בהן, שהוא נמצא במעקב כבר שנים, ושקורי העכביש שמסתתרים כאן בין חוליות הנגמ"שים למנועי המטוסים קשורים לסחר בינלאומי בציוד צבאי.

זה קרה לפני כשנה, כמו במותחן ריגול. רגע לפני שעלה על טיסה ללונדון, אלי כהן נעצר לבקשת הממשל האמריקני. כתב האישום האמריקני מכיל קטעים שהושחרו מפאת סודיות. לא את הכל מותר לספר. יש עד חסוי שמפליל אותו לכאורה. על פי התביעה האמריקנית כהן מואשם בייצוא חלקי חילוף צבאיים בלי רישיון מארצות הברית, קשירת קשר להלבנת הון, וחמור מכל: שני אישומים בהפרת מגבלות הסחר עם איראן.

הוא היה עצור מספר ימים ואחר כך שוחרר - מאז הוא במעצר בית, מנהל את מלחמתו בצו ההסגרה המאיים אך גם עובד כמה שעות בכל יום במפעל שלו. מדובר במפעל למחזור מתכת אך גם עסק לסחר בחלקי חילוף, גרוטאות של ציוד צבאי ישן. גם לסחורה הזאת יש מנוע חיפוש, שהופך את העולם לקטן ואת אפשרויות הסחר לזמינות לכל אחד. לפחות בהזדמנות אחת, מבדיקתנו, אכן מכר כהן ציוד לתעשייה האווירית; הפרשה התפוצצה ביוון על ידי עיתונאי בשם יאניס סולוטיס ועוררה הדים רבים. זמן לא רב אחר כך נעצר כהן.

בבקשת ההסגרה מציינים האמריקנים כי איש עסקים שאיתו עבד כהן בעבר הזמין ממנו 16 יחידות של חלק של מֶטוס פנטום בשם CSD, בתוספת כמה חיישנים של מטוס F-14. לטענת האמריקנים, כהן התבקש על ידי אותו איש עסקים לשלוח את החלקים ליוון לבדיקה, כדי שבהמשך יועברו לאיראן. על העד מטעם התביעה האמריקנית, זה שהזמין את החלקים, אי אפשר לספר דבר. בעדותו הוא טוען שכהן שלח את החלקים בִּידִיעַה שהיעד שלהם הוא איראן.

האם כהן מיתמם, או שהוא ידע לאן מיועד הציוד? ואם ידע, מדוע ארצות הברית היא זוֹ שתובעת אותו ולא מדינת ישראל? ואיך מתנהל הסחר בציוד צבאי ישן בישראל? יצאנו לְמסע בעקבות השאלות האלה, והמסע הזה הביא אותנו למקומות מסתוריים הרבה יותר ממה שמכיל סיפורו הפרטי של כהן.