המקור: הרצוג חלק ב'

"ביום הבחירות, לא היה אחד כאן שהבין מה קורה, את גודל הסיטואציה". הסקרים האופטימיים שדיברו על פער של 6 מנדטים, מול התחושות הלא טובות מהשטח • העיסוק ביאיר לפיד והורדת הרגל מהקמפיין הנגטיבי נגד נתניהו • ביטול הרוטציה עם ציפי לבני, ושעות המשבר שבאו אחריה • יום הבחירות, וחוסר היכולת להגיב לנוק-אאוט "הערבים נעים בכמויות אדירות" של נתניהו • והחמיצות הגדולה שאחרי • "הרצוג", סרטה של ענת גורן, חלק 2 לצפייה ישירה

זמן צפייה: 43:27

"אתם לא מרגישים סחף? אתה לא הולך לפלאפל, מרגיש סחף בא?"

48 שעות לפתיחת הקלפיות בבחירות 2015, ובמטה של יצחק הרצוג והמחנה הציוני אין תמימות דעים. הסקרים האחרונים החמיאו, העימות ב"פגוש את העיתונות" הותיר רושם רע, לראש הממשלה בנימין נתניהו יש עצרת ימין גדולה בכיכר רבין בערב. התחושה היא שראש הממשלה נתניהו נמצא על הקרשים.

על פלאפל ביד אליהו, פול בגאלה, היועץ הפוליטי של קלינטון, סבור: "ביבי בפאניקה גדולה. הוא טעה שלא היה באולפן בעימות. בוז'י ניצח שם". ויש לו גם סברה לגבי העצרת בערב: "הוא ובנט יגידו 'תחזרו הביתה לליכוד', נפתור את זה אחרי הבחירות". והוא מסכם: "הנאום של בוז'י ביום שלישי בערב יהיה מלא תקווה. לראשונה מזה 6 שנים לא יהיה כאן קינג ביבי. זה נהדר, אבל קצת מפחיד. הוא צריך לתפוס את מקומו".

>> לחלק הראשון של הסרט "הרצוג"

>> לראיון עם ענת גורן, יוצרת הסרט

>> הרשת סוערת בעקבות "הרצוג"

>> האם אדלר היה הבעיה או הפיתרון?

במטה עצמו, נמשכות העבודות הגרפיות. כן לרטש לציפי לבני את הצוואר או לא, כן לתת להרצוג לשים פתק בכותל בערב או לא, ובעיקר האם להפנות את האש אל נתניהו או להמשיך בקמפיין נגד יאיר לפיד, כדי להעביר קולות מהקהל של "יש עתיד". "לפיד מת, שחוט אותו", דוחקת עדנה מאור. בצד, אומר אדלר שהוא שומע ממישהו שהיה עם יעלון, שקמפיין ה"געוואלד" של נתניהו עובד.

עדנה מאור, העוזרת של ראובן אדלר, מקבלת מהפרסומאי אישור חריג לפצל תקציבים בפייסבוק בין המסרים נגד נתניהו ונגד לפיד. "בסוף השמיכה קצרה", היא אומרת, ושומעת מאדלר על ההוראה החדשה. "אתה, לא מתאים לך. כל החיים אתה מחנך אותי שאין גם וגם". אדלר מחזיר: "פה יש".

בדרך לכותל, יושב הרצוג ומקטר: "התקשורת צריכה בשר, לא נתת לה שום בשר היום. תראה כמה יאיר נותן, אימון כושר לו"ז הרבה יותר מלא, הרבה יותר מרשים. אני נתתי משהו דרדל'ה כזה, לא עושה כלום. זה לא אמיתי".

יצחק הרצוג בכותל המערבי, יומיים לבחירות 2015
יצחק הרצוג בכותל המערבי, יומיים לבחירות 2015 | צילום: רויטרס

"לא ראיתי דבר כזה, שביומיים משתנה כל הגישה. אין לזה אח ורע בעולם"

יום לפני, נתניהו בבליץ של להיות או לחדול, ובמטה של הרצוג מחפשים דרך לשבור למעלה. הסקר לגבי השלכות ביטול הרוטציה עם לבני - שתוסיף להרצוג 2-3 מנדטים - עושה את דרכו לכלי התקשורת, אבל אלה לא הסקרים היחידים שמלחיצים אנשים במחנה הציוני.

הסוקר שלהם, קלמן גייר, ממשיך לדבר על פער גדול ומשמעותי לטובת הרצוג. מצד שני, סקרים במערכות החדשות מראים בשעה 15:00 בצהריים על כך שהפער הצטמצם מאוד, אולי כבר נסגר. "אנחנו נראים כאילו אנחנו כבר מנצחים, זה מה שמחלחל לציבור", אומרת שנקמן, "הליכודניקים נלחמים על נשמתם הארוכה. אנחנו צריכים להגיד בקמפיין, חבר'ה, יאיר מחבל - מחבל! - באפשרות להחליף את השלטון. זה יאיר, הוא פוגע במהפך".

בדיעבד, אדלר יודה: "הורדנו את הרגל מהגז מביבי, יותר מדי נשיכות ליאיר. שכחנו את הנגטיב של ביבי, וכשהוא הבין שיש לו את היתרון הזה, הוא לא ראה ממטר". אבל באותו יום, גם עם הסקרים המדאיגים, אדלר משדר אופטימיות. "מאופוריה אתמול, למה שיש היום? כזה דבר לא היה לי", הוא אומר ומודה, "אתה כבר לא יודע מה פה אמיתי ומה זבל". שוש רבן, ראש מטה הארגון של קמפיין הרצוג, דווקא מרגישה לא טוב. "אולי אני פרנואידית, אבל יש שינוי. אצלי זה באוויר. היום יש לי משהו לא טוב".

אדלר יוצא לאירוע, ולא יחזור באותו יום, בעיקר לא לסביבתה של ציפי לבני. עד הערב הרוטציה תבוטל, נתניהו יתקוף, והרצוג יגיב במהרה לערוצי הטלוויזיה, מרגיש שהצליח לבלום את נתניהו: "כולם חושבים שזה מהלך מנצח". בביתו ימתין לו, לשווא, טוני בלייר.

הפרסומאי של יצחק הרצוג, ראובן אדלר, והאסטרטג זאב פירסט, יום לפני הבחירות, מתוך הסרט
הפרסומאי של יצחק הרצוג, ראובן אדלר, והאסטרטג זאב פירסט, יום לפני הבחירות, מתוך הסרט "הרצוג" בתוכנית "המקור" | צילום: המקור
יצחק הרצוג מתראיין על ביטול הרוטציה, יום לפני הבחירות, מתוך הסרט
יצחק הרצוג מתראיין על ביטול הרוטציה, יום לפני הבחירות, מתוך הסרט "הרצוג" בתוכנית "המקור" | צילום: המקור

"אמרתי לרונצ'ו - הוא אוכל אותנו עכשיו, נוגס בנו, גמר אותנו"

"ב-2:00 חזרו הסוקרים ואמרו שהפער נפתח מחדש", סיפר הרצוג. "כל הסוקרים טענו בבוקר שיש פער של 3-4 מנדטים מהליכוד".

בצהריים, הנחית נתניהו את הנוק-אאוט, עם סרטון "הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי". למחנה הציוני לקח זמן להגיב. במטה עדיין דיברו על פער של 6 מנדטים לטובתם. "אתם מדושני עונג", הטיחה בהם שנקמן, "אם אתם תטעו, אני אקרע אתכם".

בבוקר שאחרי, הם יתעוררו עם 24 מנדטים משלהם, ו-30 מנדטים לליכוד ולראש הממשלה הישן-חדש.

"אנחנו לא ידענו להגיב לדבר הזה", הסביר אדלר, "רק מהעניין של הערבים [הגיע המהפך], זה כמו ציפי או ביבי. ביבי זכר את הקטע שיהודים מפחדים מהערבים, ולכן הוא ניצח ביג טיים. את האמת, קלטתי מאוחר מדי. אמרתי לרונצ'ו, 'הוא אוכל אותנו עכשיו, נוגס בנו, גמר אותנו. מה אפשר היה לעשות? לפוצץ, להדליק את הבחירות. פיזית. לשרוף. מה אפשר היה לעשות?".

"הוא נגע בעצב עדין, של יצר, פחד, הסתה", ניתח הרצוג. "לא מצאתי את החיסון. לא ידענו מהו החיסון. היינו יכולים להגיד עוני, שבר כלכלי, אי אפשר לכמת את זה למלה 'ערבים' גם אם נורא תרצה. אני מסוגל לרטוריקה כזו, אני לא מסוגל לשקר. הקילינג אינסטינקט קיים, קיים! אבל אני נשאר מנהיג שקול ואחראי. ביום המערכה - ואני לוקח את האחריות - לא תמצאי אחד שהבין מה קורה או את גודל הסיטואציה. גם הדוגמים והסוקרים. לא הבנתי. חשבתי שלכל היותר יש סגירת פער פה.

"היו טעויות בניהול קמפיין, בזרמים תת קרקעיים שיכולים לקרות בכל בחירות, תמיד. בסוף אתה אומר, סליחה, זה הכל הייתי או חלמתי חלום? 800 אלף הצביעו עבורנו, זה מספר שיא שלא היה כמותו. אבל יכול להיות שיש בליינד ספוט, שאתה לא רואה. לא היה לנו מודיעין נכון לגבי מה קורה בימין".