המקור: חיים בן שושן | וגם: הרב שמואל אוירבך

האם המתנחל "החזק בשטחים" הוביל את העברות הכספים מישראל ביתנו? ריאיון ראשון עם חיים בן שושן, האיש שנשמע בקלטות מפרשת ישראל ביתנו • "עריקים בעזרת השם": ישראל רוזנר חושף את אחורי הקלעים של המאבק החרדי בחוק הגיוס • דעות "המקור": המשחק הכפול של ש"ס

זמן צפייה: 51:08

שיטת השוחד הקואליציונית שנחשפה בפרשת ישראל ביתנו זוהתה עד כה בעיקר עם המפלגה, ואולם הקלטות שהגיעו לידי "המקור" מעלות כי ארגון "אמנה" בראשות זאב חבר (זמביש) לקח חלק מכריע בפרשה. לטענת מנכ"ל החברה לפיתוח השומרון לשעבר, חיים בן שושן, "הם ידעו להביא תקציבים גדולים לכל מיני מטרות בדרכים חוקיות". הוא תיאר כי בדרך זו גלגל הארגון "מיליארדי שקלים".

אחד ממוקדי הכוח שהוארו כמעט לראשונה באור משמעותי במסגרת חקירת השחיתויות ב"ישראל ביתנו" היה ארגון "אמנה" - הגוף החשוב בשטחים שנשלט בידי הדמות הנחשבת ל"אדם החזק" בהתנחלויות, זאב חבר (זמביש). ואולם, על פי עדות שהגיעה לידי "המקור" הארגון רב העוצמה נהג "לגזור קופון" במסגרת מדיניות של מחיקת חובות להתנחלויות במשרד האוצר. וזאת, כפי שעולה מהקלטות סודיות שביצע מנכ"ל החברה לפיתוח השומרון לשעבר.

בחודש שעבר נחשפו בחדשות 10 הקלטות בהן המנכ"ל המתפטר, חיים בן שושן החשוד בעצמו בפרשה, תיאר שיטת פעולה באמצעותה הועברו כספים קואליציוניים להתנחלויות. זאת, בתמורה למינוי מקורבים. ואולם, בשיחה עמו הודה בן שושן כי הגוף שפתח בשיטה היה "אמנה". "לדעתי כל התקציבים שהגיעו לישובים עברו דרך אמנה", אמר, "הם ידעו להביא תקציבים גדולים לכל מיני מטרות בדרכים חוקיות".

הוא תיאר: "אמנה מגלגלת בחשבון הבנק שלה מיליארדי שקלים. כשקראו לנציגי הארגון, לרב לבנון ולי לדין תורה ביצעתי הקלטה. לקחו לנו מגרשים ואני אמרתי: אני שילמתי לך את הקומישן האלה, על מה אתה לוקח לי מגרשים? והרב לבנון מסביר לי, "אה, שטויות. זמביש דואג לנו לכספים האלה, לכספים להפגנות, לאוטובוסים, להסעות".

הרב לבנון אישר כי אכן התקיימה בוררות בפניו וכי ישנו פרוטוקול לעניין, לדבריו הוא לא נכנס לעניין התביעות הכספיות. עם זאת, מלשכתו נמסר: "הפעם היחידה שחיים בן שושן הופיע בפני הרב לבנון היתה במקרה בו שימש הרב לבנון כבורר מוסכם בין הצדדים, בסכסוך עסקי על זכויות בנייה במגרשים. יודגש כי בשום שלב של הדיון לא עלו תביעות כספיות. עוד יודגש כי הבוררות מתועדת בפרוטוקול המוכיח זאת. כל טענה אחרת היא שקרית ויש בה משום הוצאת לשון הרע".

 

וגם: "עריקים בעזרת השם": כתבתו של ישראל רוזנר החושפת את אחורי הקלעים של המאבק החרדי בחוק הגיוס, תיעוד מתוך לשכתו של הרב שמואל אוירבך.