המקור: היער הפוליטי הסבוך של קק"ל

קרן קיימת לישראל מחזיקה ב-12 אחוזים מקרקעות המדינה. עד לפני כשנתיים המצב שם היה גן עדן. הכסף מהמדינה הגיע, החברים החליטו למי לתת, והכול עבר מתחת לרדאר. בשנתיים האחרונות, הכול השתנה. קרן קיימת שורבבה לתוך ויכוח ציבורי לוהט לגבי עצם זכות קיומה. בתמצית, הויכוח הוא האם הקרקעות האלה הם של חברה פרטית או של העם היהודי. ובלב התחקיר - העברות של מיליוני שקלים לעמותות שקשורות למפלגות פוליטיות. רביב דרוקר חוזר למקום שבו ביקר הרבה בשנתיים האחרונות: קרן קיימת לישראל

זמן צפייה: 01:00:08

קרב גדול התנהל בחודשים האחרונים סביב קרן קיימת לישראל, במספר חזיתות. במשרד מבקר המדינה, בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, בכנסת ובממשלה. ורוב הפוליטיקאים שלנו ידעו בדיוק איפה הם מעדיפים להיות. בצד של קק"ל כמובן.

"כל מפלגות הקואליציה, כל עוד שזה היה הסיפור, להוציא מקק"ל כסף, הבינו", מספר ח"כ זאב אלקין. "הבית היהודי היו נגד החקיקה הזו. ישראל ביתנו תמכו בעמדתנו. האופוזיציה? לא יודע להגיד מה עמדתם".

תראו את המסמך הזה שנחשף כאן לראשונה. פתאום, ביום בהיר אחד, קק"ל מחלקת כסף לגופים שהם בשר מבשרו של הליכוד, ש"ס, ישראל ביתנו, מרצ. בטח רק במקרה זה נעשה בלב המאבק סביב הקרן. אז הלכנו לראות איך נראים הגופים הללו שנהנו פתאום מגשם המזומנים של קרן קיימת לישראל.

"העמותה ליישום וביצוע עקרונות והחלטות הליכוד העולמי", תכירו

נתחיל מהבת העולמית של מפלגת השלטון, הליכוד. יש גוף שנקרא "העמותה ליישום וביצוע עקרונות והחלטות הליכוד העולמי", ומשרדה פה במצודת זאב, ליד התמונות של ז'בוטינסקי והלשכה של ביבי. בסוף מצאנו. רק שהם לא כל כך מכירים עמותה שכזו. בסך הכול קיבל הצאצא העולמי של הליכוד 1.3 מיליון שקלים בשנתיים האחרונות. הם לא קרוב המשפחה היחיד של הליכוד שקיבל הרבה כסף.

הנה תנועה קטנה, קטנה מאד, "חירות העולמית", שקיבלה 71,000 שקלים ב-2013-2014. פה אמורים להיות המשרדים של העמותה הקרויה "חרות". למה אנחנו קטנוניים? אני אגיד לכם למה. כי על פי הדו"ח ברשם העמותות, מ-2010 אין פעילות, אין דו"ח, אין כלום. רק שמות של מייסדים שמאד מקורבים לאנשים בליכוד. בן הדוד של הליכוד, שנקרא "שלטון בית"ר", קיבל 340,000 שקלים באותה תקופה.

למרצ יש גוף צנוע וקטן, שנקרא 'מרצ העולמי'. הגוף הזה התעשר לפתע ב-2013-2014, הוא קיבל 350,000 שקלים. "אני מרצ העולמי, המזכ"ל בפועל", מספר לנו המזכ"ל דניאל טייטלבוים. "רק מזה שבועיים אנחנו יושבים פה. עד עכשיו לא היה לנו משרד". האם כתוצאה מההקצבות, תהיה מרצ חלק ממטריית ההגנה הפוליטית על קרן קיימת? "אנחנו מאד, מאד ביקורתיים בשאלות של שקיפות", עונה טייטלבוים. "רק השבוע שלחנו פנייה לכינוס דחוף של ההנהלה הציונות בעניין החטיבה להתיישבות".

גם למפלגת העבודה, ממנה בא יושב ראש קרן קיימת, יש כמובן בת עולמית, שנקראת 'הברית הציונית'. והגוף הזה קיבל ב-2013-2014 כמיליון שקלים. ורק חשדנים בני חשדנים יגידו שאולי בגלל זה בוז'י הרצוג והחברים לא כל כך מתחו ביקורת על קק"ל? "אני חושב שבקרן קיימת צריך לעשות סדר, צריך להגיע להסכמה כוללת בקרן הקיימת", אמר ח"כ אבישי ברוורמן.

אבישי ברוורמן
אבישי ברוורמן | צילום: רפי קוץ

'ביתנו עולמי', יש דבר כזה. צאצא ישיר של "ישראל ביתנו". הגוף הזה קיבל 571,000 שקלים. ותקשיבו איזה קומבינה: איווט ליברמן לקח פה פעילות אמתית של איזשהו אוליגרך, שרוצה בכלל לעודד את הקשר של יהודי רוסיה שחיים בתפוצות, ואמר לו - תקדם גם אותנו על הדרך. עכשו בואו תנסו לחבר את הנקודות: לוקחים את הכסף של הקרקעות של כולנו, ומקדמים באמצעותו את מה שמרגישים יהודי רוסיה שגרים בקנדה. זה כבר גדול אפילו עליי.

בני ציון התאחדות ש"ס - לצורך הזה גם הם חברים בגופים הציוניים, הם קיבלו בשנתיים האחרונות 361,000 שקלים. ש"ס העולמית לא נמצאת בכתובת שהיא מדווחת, האמת שהיא גם לא מגישה שום דו"חות לרשם העמותות, אין לה שום פעילות נגלית לעין. "יש להם פעילות. בעזרת השם נביא פעם ראשונה חברים מחו"ל, בעיקר מארצות הברית", מספר אחד האנשים במשרד. "קודם כל קיבלנו כסף. ואני כגזבר שמקבל, לא שואל".

והנה שארי הבשר של מפלגת ה'בית היהודי': "אמונה" קיבלה 360,000 שקלים. "אמונה עולמית", הבת הקוסמופוליטית של "אמונה", עוד 120,000 שקלים. ו"הפועל המזרחי", לא חשבתם שהם לא יהיו שם, בשנתיים האחרונות לא פחות מ-1.1 מיליון שקלים. כולם בחגיגה.

חשוב להבין - רוב הגופים הללו הם גופים קטנים. הכסף מקרן קיימת לפעמים הוא פשוט עיקר תקציבם, והכי חשוב - עד 2013 הגופים שקשורים למפלגות לא ראו אגורה מקרן קיימת.

ליברמן מציג את קמפיין הבחירות של ישראל ביתנו
ליברמן מציג את קמפיין הבחירות של ישראל ביתנו | צילום: חדשות 10

"לא נשאר שום דבר, רק שלט"

וזה הזמן להראות לכם אולי את העברת הכספים המוזרה ביותר בהקשר הזה. משרדי "קדימה העולמי". כן, יש דבר כזה, זה הסניף העולמי של מפלגת "קדימה". קרן קיימת נתנה לגוף הזה מיליון שקלים, אחרי ש"קדימה" כבר הפכה להיות שני מנדטים. לפני כמה שבועות פגשתי את שאול מופז בכנסת, הוא יו"ר "קדימה". שאלתי אותו, "אתה יודע שיש עדיין 'קדימה העולמי?'". הוא פתח עלי שתי עיניים גדולות. "אתה יודע שקרן קיימת נתנו לזה מיליון שקל, כאשר שנה לפני כן כל התקציב של הגוף זה היה חצי מזה? הוא היה נראה לי די המום.

משכיר המשרדים ל"קדימה העולמי" הסביר: "לא נשאר שום דבר, הם היו בקומה שלי, רק שלט נשאר. הם שכרו ממני את המשרדים בזמנו, וזהו. והם לא פה. כבר הרבה זמן".

ובכן, ל"קדימה העולמי", עיניכם הרואות, כבר אין משרדים מזמן. גם המנכ"לית כבר מזמן עזבה את העבודה, וכל ניסיונותינו לקבל תשובה מוסמכת - לאן הלך כל הכסף הזה, עלו בתוהו. סעיף הוצאה אחד כן הצלחנו להבין. מסתבר שהתנועה עשתה רכש חדש ונוצץ, השרה לשעבר רוחמה אברהם, החלה לייעץ תמורת מאות אלפי שקלים. רוחמה אברהם הסבירה לנו שהיא מבצעת ייעוץ אסטרטגי עבור "קדימה העולמי".

קרן קיימת נמצאת במצב שלא הייתה בו מימיה. מבקר המדינה לראשונה מפשפש בחלק מניירותיה, היועץ המשפטי לממשלה הכריח אותה להירשם כחברה לתועלת הציבור, מה שייאלץ אותה לראשונה לפרסם דו"חות כספיים, אבל הכי גרוע - האוצר רוצה עדיין להלאים תמידית כל שנה חלק ניכר מהכנסותיה מקרקע.

מי שעמד לצידה של קרן קיימת בשעתה הקשה הוא איווט ליברמן. בכנסת, בממשלה, בכל מקום. קרן קיימת מצידה עזרה ל"ישראל ביתנו" באלף ואחד נושאים, לפחות אחד מהם עלה בחקירת המשטרה בפרשת "ישראל ביתנו". תכירו את תנועת עזרא העולמית. מי זה? מה זה? שאלות מעולות. גם בכירי קק"ל התחבטו בהן.

הנה תמליל הדיון שהתנהל בוועדת המכרזים של קק"ל בדיוק בנושא הזה. מאיר שפיגלר, מנכ"ל קק"ל, מגלה בסדר יום הצעה שקרן קיימת תעביר ל"עזרא" מיליוני שקלים. הוא שואל את חברי הוועדה: "עזרא" מה זה? אחד החברים חושב שהוא מתמצא: "זו תנועת נוער". עוד חבר בוועדה מנסה להבין: "מה זו התנועה הזאת?". חברו המתמצא שוב מנסה לשפוך אור: "תנועת נוער של התנועה האורתודוכסית. לא מכיר אותה, אז תקנו אותי. היא עושה פעולות להעלאת ילדים לארץ. לשתף פעולה עם קק"ל כדי לחזק את ההתיישבות בנגב ובגליל".

היועצת המשפטית מתערבת בדיון המוזר: "אבל זו תנועת נוער. הבת שלי הייתה שם. הם דוסים שאתם לא מתארים. אמרו לה (לבת) לא לדבר עם בנים". אדם בשם יובל ייני, בכיר בקק"ל, מנסה להסביר: "הבאת עולים. חיזוק ההתיישבות בנגב ובגליל". המנכ"ל שפיגלר מתעשת ואומר: "זה מיזם שהקברניטים חפצים בו, בין הפעילות של קק"ל לפעילות של העמותה הזאת. בקיצור, מדובר בתנועה עולמית שמרכזה... או שאני טועה?"

בואו נעזור לחברי הוועדה המבולבלים. "עזרא" אינה תנועת נוער. זאת אומרת, יש "עזרא" תנועת נוער, שהיא אחותה היותר אדוקה של בני עקיבא, אבל הארגון לו קק"ל נותנת את הכסף זה "עזרא העולמי", ארגון שנועד לעודד עלייה בעיקר מארצות חבר העמים, ומקורב מאד ל"ישראל ביתנו". מיותר כמעט לציין שבורות חברי הוועדה באופי הארגון לא הפריעה להם. קרן קיימת העבירה ל"עזרא" עד היום 3.75 מיליון שקלים. המנכ"ל שפיגלר סיכם בשורה: לא על העלייה, אלא לעודד אותם להתיישב בנגב ובגליל.

בתמונה מהכנס – מימין – מאיר שפיגלר מנכ
בתמונה מהכנס – מימין – מאיר שפיגלר מנכ"ל קק"ל, יו"ר קק"ל אפי שטנצלר והשר להגנת הסביבה ח"כ עמיר פרץ | צילום: יוסי זמיר

לכמה עולים עזרו בעזרא?

הנה כנס שארגנה תנועת "עזרא" העולמי. לכנס היה אמור להגיע יו"ר קק"ל אפי שטנצלר, אבל אמרו לנו שהוא שמע שאנחנו שם ועשה פניית פרסה. נדמה לנו שגם המשטרה הייתה שמחה מאד לבוא לשם, כי אורחת הכבוד הייתה פאינה קירשנבאום.

המשטרה חושדת שהאיש הזה, מנכ"ל "עזרא", סידר לבנה של פאינה קירשנבאום ג'וב בתנועה שלו. הוא גם סידר על פי החשד נסיעות חינם לבני משפחתה של קירשנבאום לחו"ל. בתמורה, על פי החשד, פאינה מסדרת לתנועת "עזרא" תקציבים במקומות שונים, כולל בקרן קיימת.

יצאנו לבדוק האם באמת מגיעים ל"עזרא" מיליוני השקלים שהיא מקבלת בשנים האחרונות ממשרד הקליטה ומקרן קיימת לישראל. המדינה קבעה שכדי לקבל כסף על מישהו שהעלית לארץ, אתה צריך לתת הכוונה מקצועית לעולים על תעסוקה, חינוך, רווחה. צריך להפעיל אתר אינטרנט בשפה המקומית, לא סתם אתר, אתר כזה שאפשר לבצע פעולות דרכו, ועוד. "עזרא", מסתבר, חברה לסוכנות היהודית בפעילויות שונות, מה שעזר לנו לשים יד על רשימת העולים ש"עזרא" טוענת שהם העלו לארץ. כל עולה ברשימה הזאת שווה ל"עזרא" כ-5,000 שקלים.

יצרנו קשר עם 64 מהעולים ש"עזרא" הצהירה עליהם שהיא הביאה אותם, כדי לבדוק האם באמת מגיע לה כסף. האם מגיע לה כסף ממשרד הקליטה על זה שהיא הביאה אותם לארץ, האם מגיע לה כסף מקרן קיימת לישראל על כך שהם הלכו להתיישב בנגב ובגליל. רק 30 עולים ציינו בכלל את ארגון "עזרא" כמסייע בעלייתם, בדרך כלל מאוקראינה. הם דיברו על סיוע טכני - הסעה לשדה התעופה, תרגום מסמכים, רחוק ממה שקובעות הנחיות משרד הקליטה.

התחקירנית שלנו, גילה פייסחוב, הלכה בעקבות קצה החוט הזה וגילתה שגם חלק מאלו שהזכירו את "עזרא" כמסייע לעלייתם מדברים בכלל על ארגון אחר, "עזרא" הנוצרי, לא זה שמקבל כסף ממשרד הקליטה. "עזרא" הנוצרי, שמח לשלוח לנו את רשימת העולים שהוא מסייע בעלייתם, לדבריו. ותראו, מעשה שטן, רבים מהם הופיעו גם ברשימה ש"עזרא" שלח למשרד הקליטה.

זה לא נגמר, יותר מחצי מהעולים שדגמנו במקריות, 34, לא ידעו בכלל שארגון "עזרא" מעורב בעלייתם ולקח עליה קרדיט וכסף ממשרד הקליטה. רובם הגדול בכלל היה בקשר עם הסוכנות היהודית. אז האם יכול להיות ש"עזרא" העולמי מקבל כסף ממשרד הקליטה על עולים שהוא לא ממש עשה בשבילם משהו?

עולים מאוקראינה נוחתים בנתב
עולים מאוקראינה נוחתים בנתב"ג | צילום: רויטרס

עוד איש מוכשר הוא דן ויז'נצר. דן הוא בנו של אלכס ויז'ניצר, שנחשב מאד מקורב לליברמן והוא נחקר מרכזי בפרשת ישראל ביתנו. ויז'ניצר מבצע עבודות ייעוץ לקק"ל, וקיבל עליהן ב-2014 200,000 שקלים.

לא רק לאיווט ליברמן יש אינטרסים בקרן קיימת. בואו תכירו את הקומבינה של מרצ, או בשמה הקק"לי - "המכון לחקר מדיניות קרקעית ושימושי קרקע". בתחילת 2013 הועמדה בראשות המכון מיטל להבי, כיום סגנית ראש עיריית תל אביב מטעם מרצ. ב-17 החודשים שמיטל להבי, באמצעות חברה שלה, ניהלה את המכון, היא קיבלה מקק"ל 625,000 שקלים.

עיון בתקציב קק"ל, שלא מתפרסם כמובן, מגלה ממש באותיות הקטנות את סיפורו של המכון למדיניות קרקעית תחת מיטל להבי. הנה מה שהוקצה לפעילות המכון, ומה שבוצע בפועל: התקציב הקצה ל'שיווק והבניה של פורום המקרקעין' - 32,000 שקל. כמה בוצע? אפס. 100,0-0 שקלים הוקצו ל'העלאת פרסומים ברשת'. כמה בוצע? 2000 שקלים. הוקצו 160,000 שקלים ל'ימי עיון'. בוצע? אפס. הוקצו 55,000 שקלים ל'צוותי חשיבה אקדמאיים'. בוצע? אפס. סה"כ הוקצו לפעולות המכון מיליון שקלים, ובוצעו פעולות בסכום של 2,351 שקלים. באותו זמן ממש חברת הניהול של להבי גרפה מקק"ל מאות אלפי שקלים.

מיטל להבי נחשבת תומכת של זהבה גלאון, יו"ר מרצ. להבי חייבת לגלאון את מינויה לתפקיד. האיש שהחליף אותה בראשות המכון הוא אולי קבלן הקולות הכי משמעותי של מרצ באזור תל אביב, ישראל כהן, גם הוא תומך נלהב של יושבת ראש מרצ וגם הוא, עד עתה לפחות, לא ממש הפיח רוח חיים במכון המחקר.

חברת כבוד בקואליציה למען קרן קיימת, הייתה מפלגת "הבית היהודי". קרן קיימת שילמה קצת פחות מחצי מיליון שקלים לעמותה בשם "ירוק עכשיו", שבראשה, המנכ"לית היתה הבת של שר השיכון, אורי אריאל. היום אנחנו יכולים לספר לכם, שההנחיה לתת את הכסף באה כתוצאה ישירה מהוראה של מנכ"ל קק"ל, ולמרות שראש האגף הרלוונטי בקרן אמר, אין לי מושג על מה מדברים. אחרי שפרסמנו את זה אז, הורה היועץ המשפטי לממשלה לשר השיכון אורי אריאל, לא להשתתף בדיון בממשלה על קרן קיימת.

ראשי קרן קיימת הם בכלל, במקורם, אנשי מרכז-שמאל. אבל ככל שהתלות של הקרן בימין הפוליטי הלכה וגדלה, כך גם הכסף. בואו תראו: 120 מיליון שקלים הלכו לבנייה ברמת הגולן, לבקשת משרד השיכון של אורי אריאל. עוד 4.3 מיליון שקלים הולכים לשכונה באריאל שמיועדת למפוני גוש קטיף. 1.5 מיליון שקלים, הולכים לפרוייקטור בשם רפי בן בסט, שהוא אמור לפתח את מבני הציבור למפוני גוש קטיף. אותו רפי בן בסט היה קצין המבצעים בעבר של מועצת יש"ע.

מיליוני שקלים הולכים למועצה האזורית שומרון לפרויקטים שונים. אתם זוכרים שראש המועצה הזו, שומרון, נעצר לא מזמן - גרשון מסיקה, במסגרת חקירת המשטרה. 3.5 מילון שקלים הלכו לתנועת בני עקיבא, עוד 200,000 שקלים הלכו לתנועת בני עקיבא העולמית. 400,000 שקלים הלכו לעמותה בשם "קליטת קהילות ישראל", שאמורה להביא עולים מצרפת בעיקר להתנחלויות. גם הקיבוץ הדתי קיבל משהו, ובסה"כ נראה שלנפתלי בנט ואורי אריאל אין סיבה להתלונן.

אורי אריאל בכנס ירושלים
אורי אריאל בכנס ירושלים | צילום: ניסים לב כנס ירושלים

אז מה עם המוזיאון של מרכז מורשת ירושלים?

ועכשיו אנחנו מבקשים את עזרתכם בתעלומה גדולה. קרן קיימת העבירה 2.75 מיליון שקלים למרכז למורשת ירושלים כדי שייבנה מוזיאון, יופי. אבל מה זה המרכז למורשת ירושלים? ברשם העמותות כתוב שיש עמותה כזאת, נרשמה בשנות השמונים, אבל אין דו"חות, אין שמות של אנשים ואין אישור ניהול תקין. בקרן קיימת כתוב שהכתובת של המקום הזה היא רחוב פלוגות הכותל 1, ירושלים.

אם הם כבר לא שם, לאן הלך הכסף? הדבר היחיד שאמרו לנו מקורותינו בקרן קיימת, זה שזה קשור לליכוד, ומי שדחף את הקצאת הכספים לדבריהם, הוא איש הליכוד, יו"ר ועדת הכספים של דירקטוריון קק"ל, ארנן פלמן. "אני מניח שמחלקת הכספים שלנו בדקה את הכול. הכול בסדר גמור. אני אבדוק את מה שאתה אומר, אני אבדוק. לפי דעתי אין דבר כזה".

הוא לא חזר אלינו כפי שהבטיח. התקשרנו שוב. "הכול לפי החוק. יש אישור ניהול ספרים ויש דוחות כספיים שהוגשו. לא יודע איפה הסתכלת אבל הכול תקין והכול לפי החוק".

המקור: "יש שם איזה ועד מנהל, יש שם איזה יו"ר ועד...".

פלמן: "בטוח, בטוח. הכול שקוף".

המקור: "אתה לא יודע אבל מי"

פלמן: "לא. לא מתעסק בזה".

ובכן, דו"חות כספיים אכן הוגשו, רטרואקטיבית אחרי פנייתנו. ולא יודע על איזו תקינות מדבר פלמן כי אישור ניהול תקין עדיין אין לעמותה. התברר לנו שאת פרויקט בניית המוזיאון מנהלת בכלל עמותה אחרת "שלטון בית"ר", גם מקורבת לליכוד, כמובן. הלכנו לשם. שלטון בית"ר, אולי אתם זוכרים במקרה, זאת אחת העמותות שקיבלה מקרן קיימת 340,000 שקלים.

גם הבזבוזים הרגילים עדיין איתנו. זוכרים את השליחה באוקראינה, ילנה קוסטינה, שנסעה לגייס כסף באוקראינה, אבל התברר שבכלל אסור לה? ובכן, השליחה שכה חשוב היה לשלוח אותה לאוקראינה, לפה, היא כבר לא שם. בצל האירועים באוקראינה היא עזבה, ותכננו לשלוח אותה לבריטניה. אבל, ביש מזל, התברר שזה עתה שלחנו לשם את שי בזק, כן, כן, ההוא, הוא נשלח לשם בתמיכת ליברמן. אז קוסטינה חזרה לארץ, היא עדיין פה, על משכורת של קק"ל, כאילו היא שליחה. מה היא אמורה לעשות? היא אמורה לגייס כסף עבור דסק רוסיה של קרן קיימת.

לאן הלך הכסף של ערוץ הטלוויזיה?

הסיפור הכי חמור שחשפנו, לדעתנו, בפעם שעברה היה הסיפור על תומר אורני. תזכורת קלה: בא אדם, היה בעבר עוזר מנכ"ל הסוכנות, חי בלונדון, מקורב למשפחת שטנצלר ומצליח להוציא מקרן קיימת קרוב ל-20 מיליון שקלים על ארבעה פרויקטים שונים. פרויקטים הקשורים לקידום חיים יהודיים באירופה.

לטעמנו, כל אחד מהפרויקטים מוזר ממשנהו, והכי מוזר - שאחרי שהנהלת קק"ל יוצאת מגדרה בתואנות שונות כדי לאשר לאורני את זה בהליך מזורז, הם טוענים בתגובה אלינו שאורני, הוא בכלל לא קשור לפרוייקטים הללו... כמעט שישה מיליון שקלים הלכו לערוץ טלוויזיה של חדשות יהודיות ברחבי העולם. JN 1 שמו. למה? מה פתאום הכסף של קרקעות העם היהודי הולך לקשקוש כזה?

"מצלצלים אלי באחת בצהריים, מקול ישראל מיומן הצהריים, ואומרים 'אנחנו מעלים אותך לשידור, הערוץ שלך נסגר'", משחזר רון יעקובסון, לשעבר כתב הרשת.

באפריל, ימים ספורים אחרי פרסום התחקיר, הערוץ נסגר. קק"ל הבטיחו לתבוע את הערוץ להחזרת הכספים. שמונה חודשים לאחר מכן, הם עוד לא תבעו. עוד יותר מעניין, זה הדברים שאמר מנכ"ל הערוץ לאחד מכתביו, לפיהם הכסף של קק"ל בכלל לא שימש לתפעול הערוץ.

יעקובסון: "אחרי שהתפרסם התחקיר הראשון של המקור על הקרן הקיימת, וגם כל הפרטים על NJ1, אני צלצלתי למפיק הראשי של הערוץ ושאלתי אותו, 'אתה ידעת על כל הדבר הזה עם הקרן הקיימת? אתה צלצלת אלינו וכל הזמן ניסית לשלוח אותנו לכל מיני אירועים. ידעת שמדובר בכל כך הרבה כסף? והאם הכסף הזה הגיע בסופו של דבר לערוץ?'. והוא נשבע לי שהכסף הזה מעולם לא הגיע לערוץ".

הפגנה נגד
הפגנה נגד "חוק פראוור" להסדרת התיישבות הבדואים בנגב | צילום: רויטרס

הטורקי מודה: "מעולם לא עבדתי עבור קק"ל"

אז למה הוא כן שימש? בדקנו, מתברר שמהמיליונים הלכו לחברה בשם NERON, ששייכת לאדם בשם אולג רבינוביץ', בנו של מהאוליגרכים שהחזיקו בערוץ, ולא פחות חשוב, חבר קרוב של אותו תומר אורני. למה לחברה שלו ולא ישירות לערוץ? רבינוביץ' לא מוכן לענות.

למעלה מ-7 מיליון שקלים הלכו לחברה בשם PTL, שהייתה אמורה לעשות לובינג לקק"ל באירופה. במצגת שאורני שלח לקק"ל הופיע שם הלוביסט, דמיר מוראט הטורקי. אבל לפרלמנט האירופי, מעשה שטן, יש כללים של שקיפות וכל לוביסט צריך לפרסם את רשימת הלקוחות שלו. הסתכלנו בלקוחות של מר מוראט, קק"ל לא מופיעה שם. התקשרנו אליו: "אני לא עובד בעבור קק"ל בעת הזו, מעולם לא עבדתי בעבור קק"ל, איני מכיר אותם אפילו, אני רק צד שלישי שמספק שירותים ללקוח אחר. אני לא עובד בעבור קק"ל, ומעולם לא עבדתי".

בקק"ל, כאמור, אמרו - אורני לא בכלל לא מקבל כלום מכל הפרויקטים הללו. ובכן, בדקנו. אורני הוא זה שניהל את כל הקשר עם קרן קיימת בכל הדרגים לכל אורך הדרך. חברת PTL היא חברה שרשומה בבריטניה ויש לה המון חיבורים לחברות שרשומות על של אורני. הנה הפרויקט השלישי שאורני קיבל מקק"ל: 850 אלף שקלים שהלכו ל-PTL אותה חברה שאורני הביא, היו אמורים להיות עבור חיבור דו"ח בינ"ל, שהיה אמור לחבר ארגון זכויות אדם בשם Human Rights Without Frontiers, דו"ח שיראה כמה קרן קיימת היא בסדר עם הבדואים. דיברנו עם ראש הארגון, ווילי פוטרה. הוא לא ידע מזה.

המקור: "אתה מכיר משרד יחסי ציבור ששמו "פרומוטינג טולרנס" (קידום סובלנות)?"

פוטרה: "לא. ממש לא".

המקור: "אתה מכיר את תומר אורני?".

פוטרה: "לא. לא".

המקור: "שמעתי שאתה כותב דוחות על זכויות הבדואים בישראל".

פוטרה: "אתה אומר לי דברים שאני לא יודע, אפילו על עצמי".

המקור: "הציעו לך כסף כדי לכתוב את הדוחות האלה?".

פוטרה: "אני מופתע מאוד לשמוע את מה שאתה מספר לי".

אפי שטנצלר בכנס קק
אפי שטנצלר בכנס קק"ל בפריז | צילום: נענע10

כשפורסם התחקיר הקודם שלנו לפני עשרה חודשים המליצו בקרן קיימת להפסיק להעביר כסף לאורני. אחרי הכול, הם עוד לא קיבלו חזרה את המיליונים שהלכו לאותו ערוץ, שהפסיק לשדר. אבל היום אנחנו יכולים לגלות, שממש עם סוף השנה הזו, סוף 2014, קיבלה אותה חברה שאורני הביא, PTL, עוד 430,000 שקלים על אותו דו"ח מוזר בעניין הבדואים. איך? למה? הכול באמת בשביל דו"ח?

עכשיו תנו לנו לספר לכם אולי את הסיפור הכי מדהים, שאפילו אנחנו לא היינו מודעים לו בעת פרסום התחקיר הקודם. ערוץ 10, כידוע, מחפש כבר תקופה ארוכה משקיע. מסתבר שלא הרבה לפני פרסום התחקיר שלנו הגיע יו"ר קרן קיימת, אפי שטנצלר, והציע כמחווה של רצון טוב, לשדך לערוץ משקיע שהוא מכיר. עורך דין מטעם המשקיע כבר הגיע למשרדי הערוץ והחל לערוך בדיקת נאותות. רק במקרה, כמובן, מדובר בעורך דין גדעון פישר, ששנים רבות מקורב ליו"ר קק"ל, אפי שטנצלר.

התחקיר פורסם כידוע, וללא שום קשר, המשקיע שקק"ל שידכו איבד עניין בערוץ 10. כך או כך - שלא תטעו לרגע, למרות כל התחקירים והחקירות, ראשי קרן קיימת ממש לא התייאשו מהסיכוי להיבחר לכהונה נוספת באוקטובר הקרוב.

עורך הדין גדעון פישר אחיו של עורך הדין רונאל פישר
עורך הדין גדעון פישר אחיו של עורך הדין רונאל פישר | צילום: חדשות10 צילום מסך

תגובת קק"ל: "מעשה לוליינות ציני"

מקק"ל נמסר בתגובה: "נקדים ונציין, כי קק"ל העמידה לרשות המקור תשובות עובדתיות מלאות, שלמות ובעלות תוקף מחייב לכל השאלות שהופנו אליה בחודשים האחרונים. לצערנו, מדיניות ההסתר, חוסר השקיפות, המניפולציות, המגמתיות והרדיפה האישית של מר דרוקר ושל תוכנית המקור נמשכות גם ערב השידור הזה. נמנעתם בכוונת מכוון מלהציג לנו באופן ספציפי את הטענות הנקודתיות בהן יעסוק התחקיר, הגבלתם את אפשרות התגובה שלנו, ניסיתם לכפות על קק"ל את זהות המגיב. על כל אלה השיבו לכם באי כוחנו - ובטענותינו עוד ידובר בהרחבה, במקום, בזמן ובהליך שתבחר קק"ל.

"התחקיר הוא לא יותר ממעשה לוליינות ציני שתכליתו לבצע חיבורים תמוהים ומנותקים מן המציאות בין פעילויות שוטפות של קק"ל בתחומי עיסוקה לבין תאוריה מופרכת אותה מנסה המקור להציג. אנחנו מכירים את השיטה בה זורקים לאוויר קטעי עובדות, מייצרים מראית עין של הקשר, קצת מוסיקה, הרבה מאוד מצלמות נסתרות והנה לכם 'תחקיר'.

"הצענו למערכת המקור לנהוג אחרת. הצענו לכם לאפשר לנו לצפות בתחקיר בשידור חי ולהגיב בשידור חי באופן ענייני מיד לאחריו באמצעות מנכ"ל קק"ל. עד כה העבירה קק"ל תשובות ענייניות לכל שאלה, אבל המקור, בכוונת מכוון, לא אפשר לנו לדעת מה מתוך טענות אלה בכוונתו לשדר, ובכך מנע מאיתנו להכין תגובה עניינית לשידור ולהתעמת עם כל טענה לגופה.

"קק"ל היא ארגון גדול. אנחנו הגורם המשמעותי ביותר שמשקיע במרחב הציבורי בישראל ללא אגורה אחת של משלם המסים הישראלי. כשמונה מיליון אזרחים נהנים מדי יום מפירות מעשיה של קק"ל מבלי שיצטרכו לשלם אגורה שחוקה על כך. יש כאלה, שחושבים שהעשייה הציונית הסתיימה, שאין עוד מקום לארגון ציוני ששומר על האינטרסים של העם היהודי בארץ ישראל. הגורמים הללו רוצים בחיסולה של קק"ל ממניעים אידאולוגים.

"אנחנו מאמינים שארגון שמגן על אינטרסים של העם היהודי הוא הכרח בל יגונה. אנחנו ממשיכים לרכוש קרקעות, ממשיכים לסלול דרכים (גם כשאין לכך כדאיות כלכלית), בונים מאגרי מים, מקימים יישובים ודואגים למרחב הפתוח ולפיתוח בר קיימא. כן, אנחנו גם מעודדים עליה והתיישבות עולים מצרפת ומחבר העמים בפריפריה. אם לדעתכם מדובר בפעילות מגונה - שיבושם לכם. אנחנו נמשיך בשלנו.

"קק"ל מתנהלת עפ"י עקרונות ברורים מאוד. יש לנו נהלים מסודרים לגבי התקשרויות ומתן תמיכות. לאחרונה הכריז משרד המשפטים על קק"ל כחברה לתועלת הציבור והדבר הזה מחייב אותנו לנהלים מחמירים עוד יותר מאלה שהיו לנו עד כה עפ"י חוק.

"בתוכניתכם הטיפול ביישובי המפונים מגוש קטיף - פוליטי. מוזיאון למורשת ציונית - פוליטי, הכשרת קרקעות לקליטת משפחות חקלאיות בערבה - פוליטי, מאגרי מים - פוליטי. הכול פוליטי. אצלכם זו פוליטיקה - ואצלנו זו ציונות!

"זה לא אומר שלעתים אין מה לתקן גם בקק"ל. אבל, הניסיון המתמשך שלכם להתעלם מכל מה שנעשה, מהשקעות אדירות ומשמעויותיות של מאות מיליוני שקלים בשנה לרווחת העם והמדינה - הניסיון הזה הוא ציני, מגמתי ומרושע.

"לעניין העברת כספים לעמותות קשורות לקראת הבחירות: הנה עוד דוגמא בולטת לשיטת המקור. בקונגרס הציוני העולמי, אליו משתייכת קק"ל, חברים ארגוני סטודנטים, תנועות נוער, הצופים, ויצו, נעמ"ת ועוד עשרות ארגונים אחרים. אין כל קשר בין העברת הכספים הזו לבחירות. הבחירות לא היו מתוכננות להתקיים השנה וחלק ניכר מהתמיכות עבר עוד בטרם הוקדמו הבחירות. את זה בחר 'המקור' שלא לשדר. הרי זה עלול להרוס את המטרה שסומנה מבעוד מועד.

"הקונגרס וקק"ל מורכבים מנציגי עשרות בריתות, ארגונים וזרמים דתיים בעולם היהודי ובישראל. גופים אלה מקבלים תמיכות עפ"י התקנון, בשקיפות ובשוויוניות עפ"י מפתח אובייקטיבי בקונגרס הציוני. בבחירות הבאות ישתנה ההרכב וישתנו התמיכות - בדומה לאופן בו משתנה מימון מפלגות מכנסת אחת לשניה.

"אפשר להתווכח על התמיכות הללו, אבל לטעון שבגלל תמיכות אלה מישהו סייע לקק"ל זה הבל. מדובר בכספים זניחים ביחס להיקף הפעילות של קק"ל, לעוצמת הפרויקטים שלה ולחשיבות העשייה של קק"ל ממטולה ועד אילת.

"בניגוד לנרמז על ידכם באופן מגמתי ושקרי, קק"ל אינה קשורה לשום פרשה המפורסמת בהרחבה ונחקרת בידי גורמי האכיפה. קק"ל אינה מקבלת כספים מהמדינה, אינה מקבלת תמיכות ממנה ומרבית הגופים אותם היא מתקצבת מקבלים תקצוב גם מארגונים ציוניים אחרים וגם ממשרדי ממשלה".

לעניין חילופי הקרקע - אברהם נתן: "רעיון החליפין וההיערכות לו החלו עוד הרבה לפני שמונתה ההנהלה הנוכחית. הטענה כאילו מר נתן קיבל יחס מיוחד בשל קשריו הפוליטיים חסרת כל בסיס".

לעניין תנועת עזרא: "במהלך השנה (2014) עלו ארצה מאות עולים באמצעות הארגון, ומתוכם למעלה מ-50%
לפריפריה, בגליל ובנגב. אם מדינת ישראל מוצאת לנכון לתמוך בתנועת עזרא במיליוני שקלים אזי כיצד ניתן לבוא בטענות לקק"ל על כך שמדובר בתמיכה 'לא ראויה' או 'פוליטית' לכאורה".

לעניין העסקת חתנה של פאינה קירשנבאום: "רם פרנק החל את עבודתו בקק''ל במאי 2014 כרכז המיזם הציוני המשותף לקק''ל ולשומר החדש".

לעניין העברת 120 מיליון שקלים לפרוייקטים ברמת הגולן עם משרד השיכון: "קק"ל מעולם לא התחייבה ולא העבירה ולו שקל אחד למשרד השיכון. ככל שהיא שותפה לפרויקטים, הם מתוקצבים עצמאי במערכות הקק"ל".

לעניין המכון לחקר שימושי קרקע: "הקביעה לפיה 'לא נעשה דבר' אינה נכונה בלשון המעטה. הופקה חוברת 'קרקע' בנושא תעלת הימים, נעשה פרוייקט פרויקט איגום ידע ונבחרו שישה מחקרים".

לעניין העברת כספים לתנועות העולמיות: "כל הגופים המיוצגים בהסתדרות הציונית מקבלים תקציב לתמיכה בפעילותם. הדבר מוסדר בחוקת ההסתדרות הציונית העולמית, והדבר משול לתקציב מימון מפלגות. הטענה שלך כי מדובר 'בשערורייה של ממש' היא לא יותר מאשר מסך עשן להצדיק את רדיפתך הבלתי פוסקת כנגד הארגון".

לגבי הטענה, כי יו"ר קק"ל ניסה לשדך משקיע לערוץ 10: "הטענה אינה נכונה. ככל שהיו לעו"ד פישר מגעים עם ערוץ 10, הם אינם נוגעים לקק"ל".

לגבי עמותת "קליטת קהילות ישראל": "הוקצה סך של 400 אלף שקלים, לטובת עידוד עלייה מצרפת. הסכום אושר לטובת פעילות נושאית מבלי לקבוע את זהותו של הגורם המבצע ואין לכך קשר לימין הפוליטי".

לגבי ההתקשרות עם שלמה אהרונישקי: "על-מנת לאבטח את מתקני קק"ל, פנה הקב"ט כדי לאשר התקשרות עם חברת 'אהרונישקי NSP'. יו"ר הדירקטוריון, אפי שטנצלר, לא היה מעורב כלל. מר שטנצלר מכיר את מר אהרונישקי באופן שטחי בלבד".

לעניין מוזיאון פלוגות הכותל ועמותת המרכז למורשת ירושלים: "במהלך שנת 2014 הסתיימו הליכי התכנון, הכנת כתבי כמויות ובחירת קבלני ביצוע בהליכים מכרזים, ונכון להיום החלו העבודות בשטח. אכן בשנת 2014 לא היה לעמותה אישור ניהול תקין, אולם הוגשה בקשה לקבלת אישור כזה רטרואקטיבי. קק"ל אינה מעבירה כספים לעמותות, ללא אישור ניהול תקין".

לעניין דן ויז'ניצר, בנו של אלכס ויז'ניצר: "התקבלו 4 הצעות בתחום ייעוץ למסחר אופטימאלי בגזם ביערות קק"ל. נבחרה הזולה מכולן, של חברת 'דן ויז'ניצר'".

לעניין רפי בן בסט: "משרד הבינוי הוא שאישר את מר רפי בן בסט כמנהל הפרויקט הנ"ל. לנוכח העובדה שהפרויקט נעשה בשיתוף פעולה עם קק"ל וכדי למנוע כפילות תפקידים הוחלט לאשר את ההתקשרות".

לעניין התשלום לחברות שתומר אורני הביא: "חברת PTL עמדה במלוא התחייבויותיה, אין קשר בין חברת PTL לבין חברת התקשורת 1JN. אכן לנוכח האירועים האלימים שפקדו במהלך שנת 2014 את אוקראינה, הערוץ חדל לשדר. מאז קק"ל פועלת לקבל בחזרה הסכום ששולם מראש. הניסיון לכרוך חברה אחת בשנייה מהווה עיוות מהותי של
המציאות".

תגובת תנועת עזרא העולמי: "לצערנו, הנתונים שאתם מציגים אינם נכונים. כל עולה שעלה ארצה דרכנו, נעזר בנו

בעלייתו לישראל".

תגובות הליכוד, העבודה, מרצ, ישראל ביתנו והבית היהודי וקדימה: "המפלגה לא קיבלה תמיכה מקק"ל. העמותה העולמית היא גוף נפרד לחלוטין ותמיכת קק"ל בו לא השפיעה בשום צורה על התנהגות נבחרי המפלגה".

תגובת ש"ס: "מעט הכספים שקבלנו ברובם מוקצים לגיבוש חברינו בעולם. 'פני קק"ל כפני השירות הציבורי במדינה' וחבל. הנוהל של תמיכה ישירה מקק"ל לא היה קיים בעבר ואכן יש להסדיר הנושא".

תגובת מיטל להבי: "קודמו פרוייקטים שונים וחוברת 'קרקע' נמצאת בשלבי הכנה. ההתקשרות של קק"ל לניהול המכון, נעשתה עם חברת "מימוש פרויקטים" ושכר העבודה כלל שכר מנכ"ל, שכר רכזת פרויקטים ייעודית למכון ושירותי אדמינסטרציה כללית".