המקור: הדרכים הידועות (הפרדה באוטובוסים)

תחקיר המקור בודק האם הפרדת הנסיעה באוטובוסים היא החלטה פוליטית או חיונית של שר הביטחון • מה עומד מאחורי הביטול של מתן פרס לנדאו למשורר יצחק לאור • וגם: דעות המקור

זמן צפייה: 43:43

כבר שנים שפועלים פלסטינים עולים על קו האוטובוס שנוסע בין תל אביב לאריאל. שר הביטחון החליט כי החל מחודש פברואר הנסיעות יופרדו. הסיבה לכך היא סיכון ביטחוני ותלונות של המתנחלים להטרדות. בדיקת המקור מעלה: אין אף גורם בצה"ל שמצביע על סיכון ביטחוני והטרדות?

לפי פרסומים שונים באוטובוסים מתחולל גיהינום. אחת הנוסעות אומרת "האוטובוס מפוצץ בערבים, אני כבר לא נוסעת בו". נוסע אחר מוסיף על הסיכון הביטחוני בנסיעה, "מספיק אחד מהם שיש לו בן דוד בעזה שנהרג במבצע והוא יכול להתפוצץ כאן, יש להם פיוז קצר", הוא טוען.

חה"כ מוטי יוגב מהבית היהודי כינס וועדת משנה מיוחדת של וועדת חוץ וביטחון כדי לדון בסכנות בקו. הוא טען שערבים שרפו ציציות של יהודים. יו"ר ועד מתיישבי השומרון אומר "ביום בהיר אחד החליטו להפסיק את התחבורה הציבורית למתיישבים היהודים".

נוסעות רבות התלוננו על הטרדות מיניות שהן סופגות מפני ערבים. גם מנכ"ל חברת אפיקים טוען כי הוא הפנה תלונות רבות מסוג זה למשטרה, אך מבדיקה של המקור עולה, שהתלונה היחידה על הטרדות בקו האוטובוס הוא דווקא של ערביה ישראלית. יותר מכך, ראש מועצת קרני שומרון, יגאל להב, טוען שהפלסטינים עולים על הקו כי זה ניצחונם על הכובש הישראלי והם רוצים לעלות כדי ליהנות מחוויית הנסיעה עם נערות יהודיות.

הפועלים מצדם אומרים שהם מתנהגים כאחד האדם. "אני נכנס לאוטובוס מתנהג בכבוד משלם ויושב", אומר אחד מהם. פועל נוסף מסביר כי יש לחץ על הקו משום שיש מספר אוטובוסים מועט ויש אלפי פועלים שעוברים בשעה אחת את המחסום.

לסיכומו של עניין נגיד כי מבדיקת המקור עולים שני ממצאים די חד-משמעיים, האחד הוא שלא דווחו לנו על שום תקריות לא נעימות, או הטרדות מצד הפועלים. הממצא השני הוא, שהמתיישבים שנוסעים בקו מרגישים חוסר ביטחון וחוסר נוחות גדולים מאוד. אפילו השר מוטי יוגב מודה בסוף: "את המקרה של שריפת הציציות שמעתי ממקור שני".