תחקיר המקור: נוסחת הקב"א נחשפת

אילו פרמטרים נכללים בחישוב הציון שיקבע את עתידכם? אילו תכונות המאבחנות יחפשו אצלכם? מה צריך להגיד כשישאלו אתכם על שימוש בסמים? מהם "הסימפטומים" שיכולים לחסל את הקריירה הצבאית שלכם? ומדוע צה"ל טען שחשיפת הנוסחה תפגע בביטחון המדינה, אבל מאפשר ליוצאי המערכת להתפרנס מכך למחייתם? • כל התשובות - בתחקיר פתיחת העונה של "המקור"

זמן צפייה: 47:18

קב"א, קבוצת איכות, הציון שיקבע את עתידך בצבא, הרבה פעמים את עתידך בחיים. קב"א גבוה ותוכל להיות בממר"מ, בגלי צה"ל או טייס - ומשם כל חייך ייראו בהתאם. קב"א נמוך, ועתידך הצבאי עלול לנוע בין המטבח לעמדת השין גימל.

אז איך קובע הצבא את הציון הדרמטי כל כך? לבקש מצה"ל לענות לשאלה הזאת זה כמו לבוא לכור בדימונה ולבקש סיור מודרך. שתי עתירות הגישה התנועה לחופש המידע בעשור האחרון. בשתיהן הצבא סירב בכל תוקף למסור את המידע וטען לחשש לפגיעה קשה בבטחון הלאומי. הערב אנחנו נפצח את רוב התעלומה סביב הקב"א. קודם כדאי שתכירו את מי שחיבר את נוסחאות הקב"א והשאלון.

>> לטור של רביב דרוקר: למה קב"א?

>> לעמוד הפייסבוק של המקור

 

כהנמן זוכר את התכונות הנבדקות על ידי המאבחנות. דייקנות, פעלתנות, הסתגלות למסגרות, והתכונה הרביעית היא מוטיבציה לקרבי, או כמו שהנובליסט דהיום קרא לזה אז, 'גאווה גברית'

הנה מה שהצבא כן מסכים לפרסם על הקב"א. סולם ציוני הקב"א נע מ-41, הכי נמוך, לגבוה ביותר, 56. והנה מה שלא: חצי מציון הקב"א זה המבחן הפסיכומטרי שעושים לכם בלשכת הגיוס - דפ"ר. שישית מהקב"א זה פוטנציאל ההשכלה שלכם, הצבא קורא לזה צה"ר. שליש מהציון זה הציון שנותנת לך המאבחנת הפסיכומטרית על בסיס הריאיון האישי. הצבא קורא לזה צד"כ, ושומר בקנאות עשרות שנים על הדרך בה המאבחנות עובדות.

התחקיר שלנו מגלה שלמאבחנת יש 4 תכונות ראשוניות שהצבא זיהה כחשובות, ובהן המאבחנות הפסיכוטכניות מעניקות ציון מ-1 מינימום, עד 5 מקסימום. הציון המצטבר, 20 מקסימום, יוכפל ב-4 ויהווה את ציון הדרך הכללי (צד"כ), שליש מהקב"א.

כהנמן זוכר שש תכונות. דייקנות, הוא מאשר. פעלתנות, הוא מאשר. גם הסתגלות למסגרות, והתכונה הרביעית היא מוטיבציה לקרבי, או כמו שהנובליסט דהיום קרא לזה אז, "גאווה גברית". כהנמן זוכר עוד שתי תכונות רשות למאבחנת - חברותיות ועצמאות. כהנמן: "זה מישהו שעושה דבר מאד פשוט ומחפש לעשות את הדבר הפשוט ביותר. אין הרבה יותר מוצלחים מזה בעולם", הוא מסביר את הנוסחה שהשתמרה מאז.

תכירו: "הסימפטומים"

האם זה באמת כל כך מוצלח? בקרב מתי המעט שחשופים לנוסחת קוקה קולה של הקב"א, יש לא מעט ביקורת. נכון שבניגוד לשמועות, אין ניקוד שלילי לעולים, בני פריפריה או ילדים למשפחות חד הוריות - העובדה ששואלים על כך נובעת מיעילות ביורוקרטית. אבל לרושם הראשוני הזה מתווסף מרכיב סודי, שנחשף כאן לראשונה ויכול להשפיע משמעותית על הראיון אצל המאבחנת. קוראים לזה "הסימפטומים".

אחת מהן, מרין, מגדירה את זה כ"אזור הכי סודי בראיון". מאבחנת אחרת, אילנה, נזכרת ששאלה "כ-50 אחוזים מהמרואיינים" על הסימפטומים. למאבחנות, מסתבר, יש שיקול דעת מתי להפעיל מין כיסא מפלט כזה, סדרה של שאלות קשות שיכולה להביא לפגיעה בציון של החייל העתידי. הן יכולות לשאול על שימוש בסמים, או ביצוע עבירות קלות אחרות. לא כל המרואיינים נשאלים את השאלות הללו. לכאורה, ייתכן שהאשכנזי מצפון תל אביב משתמש כבד בסמים קלים, אבל הוא פשוט לא נשאל אז ציונו לא נפגע בעוד המרוקאי משדרות נשאל, השיב בחיוב ונדפק.

"זה רק הגיוני שחלק מהנשאלים יהיו שייכים לשכבות החלשות בחברה", אומרת אילנה, "אין מה לעשות, כל הדברים הבעייתיים מתחילים בשכבות חלשות, זו האמת, אין פה יותר מדי מה לייפות את הדברים".

צעיר מעשן מריחואנה. מתוך סדרת הכתבות
צעיר מעשן מריחואנה. מתוך סדרת הכתבות "העשב של השכן" | צילום: חדשות 10

התוצאה תהא קשה. התנהגותם של מיועדים לשירות בטחון תוכוון על ידי הקריטריונים העלומים", הסביר צה"ל ב-2008 מדוע לא יחשוף את הקב"א, "וכך יאבד הכלח על תהליך מיון כוח האדם המתגייס

"אסור לספר את זה, זה קו אדום"

כשהתנועה לחופש המידע ביקשה שחיילים יידעו מה הקב"א שלהם, בסוף 2008, ענה צה"ל: "התוצאה תהא קשה. התנהגותם של מיועדים לשירות בטחון תיגזר ותוכוון על ידי הקריטריונים החסויים והעלומים עד כה וכך יאבד הכלח על תהליך מיון כוח האדם המתגייס לצה"ל. מי שירצה להתחמק משירות קרבי 'יקלע' לתשובות ולהתנהגויות 'הרצויים' לו, ומי שירצה בשירות קרבי - אפילו אינו מתאים לו - יעמיד פני מתאים. אם ליחידות צבאיות יסתננו חיילים כאלה, שאינם מתאימים להן, אזי לא יוכל השלד לשאת את כובד משקל הגוף, הלא הוא צבא הגנה לישראל ואני אנה אנו באים?".

פוגע בבטחון המדינה? עכשיו, תכירו את דבי שני. לשעבר, בכירה במערך המיון של צה"ל, אותו מערך שמסרב בכל תוקף למסור איך מחשבים קב"א, וכיום בעלת עסק קטן ומשגשג, המדריכה מועמדים לשירות ביטחון תמורת 700 שקלים.

"אם היא (המאבחנת) מתרשמת שיש בעיות, למשל בנאדם בלי חברים, לא יוצא לטיול שנתי... היא מתחילה לשאול שאלות. למשל בנאדם שמספר שלפעמים הוא משתמש בסמים. זה אנשים טמבלים, מספרים את הדברים האלה, ואסור לספר את זה. זה קו אדום. אסור לספר על זה, אסור לדווח על זה. אם תיראה נורמטיבי ורגיל, היא לא תשאל. אם תשאל, תגיד שאף פעם לא נגעת בזה. שאתה ממש נרתע אפילו מזה.

"אתה מדווח שהשתכרת והתעלפת? על הפנים. מיליון שאלות, וישלחו אותך לקב"ן. היא יכולה להחליט במהלך הריאיון האם היא נכנסת לנושא הסמים או לא. יש לה שיקול דעת פה. בשום אופן אנחנו לא מצהירים על דברים כאלה, זה יכול לסבך אותך קשה. זה כרוך בבריאות הנפש, והקבן יבדוק מה לא בסדר אתך. זה יוריד את ציון הראיון לרצפה, וגם הפרופיל ייפגע, ולכן אנשים שלא עשו הכנה ומתחילים לפטפט ולספר שטויות, ויושבים שעתיים, אחר כך הם נורא מופתעים למה הקב"א נמוך, נו באמת למה?".

דבורה שני, מכינה אנשים לבחינות קב
דבורה שני, מכינה אנשים לבחינות קב"א | צילום: המקור

"הראיונות הם מהתקפים והמקצועיים בעולם"

מצה"ל נמסר בתגובה לתחקיר: "צה"ל פועל ללא לאות להגן על ביטחונה של מדינת ישראל, תוך שמירה על עיקרון צבא העם. במסגרת זו, צה"ל מאפשר לחייליו שירות משמעותי ומכבד ללא קשר למוצאם, מעמדם החברתי, מצבם הסוציו אקונומי ועוד. מערכת המיון הצה"לית נועדה לבחון את פוטנציאל הפרט על מנת להתאימו בצורה המיטבית למערכת הצבאית, מתוך הנחה שכל תפקיד בצה"ל הוא חשוב ותורם.

"מערכת המיון הקיימת היא מהתקדמות בעולם, נבחנת כל העת ותוסיף להיבחן בעתיד. המאבחנות הפסיכוטכניות עוברות הכשרה אינטנסיבית ובקרת עבודה מתמדת. המחקרים שנעשו בנושא מוכיחים כי הראיונות הפסיכוטכניים הם מהתקפים והמקצועיים בעולם. עם זאת, כלי המיון לרבות הראיונות הצה"לים הם רק חלק ממכלול השיקולים בתכנון כוח האדם בצה"ל. באשר לסוגיית מכוני ההכנה לצו הראשון, בימים אלו מתבצעת בחינה בנושא".