המקור: לאן הולכים כספי קק"ל?

תקציב הסברה הגבוה יותר מזה של מדינת ישראל • עורכי דין שמרוויחים מיליונים, ופרויקטים גרנדיוזיים שנחיצותם מוטלת בספק • מאמצים והוצאת כספים בניסיון להימנע מביקורת של מבקר המדינה • שליחה לאוקראינה שעולה מיליון שקלים בשנה, למרות שאין לה אפשרות לגייס כספים • ודילים פוליטיים שמריחים רע • זה מה שעושים בקרן הקיימת לישראל עם חלק מ"כספי העם היהודי" • תגובת קק"ל: "איננו לוקחים שקל מכספו של האזרח משלם המסים. קק"ל עשתה, עושה ותמשיך לעשות למען מדינת ישראל והעם היהודי". התכנית המלאה לצפייה ישירה

זמן צפייה: 01:09:24

קק"ל. קרן קיימת לישראל. מה הדבר הראשון שקופץ לכם לראש? אם אמרתם קופסא כחולה, בטח לא התעניינתם בארגון הזה כמה עשרות שנים. קק"ל הוא הארגון עם הכי הרבה נדל"ן במדינת ישראל, חוץ מהמדינה - 2.5 מיליון דונם. קק"ל הוא גם הארגון הציבורי העשיר ביותר במדינה - כארבעה מיליארד שקלים בקופה. קק"ל, אנחנו נטען פה, הוא הארגון הכי בזבזני במדינת ישראל. וקק"ל הוא ארגון שעושה הרבה כדי שלא תדעו עליו את האמת. המאזן חסוי, התקציב סודי, הפרוטוקולים בכספת.

קרן קיימת נוסדה ב-1901, במטרה לרכוש אדמות בפלסטין כדי שיהיה מספיק נדל"ן יום אחד למדינה היהודית. קק"ל לא אוהבים שמזכירים להם ששני שליש מהקרקעות שלהם בכלל נרכשו בזול מהמדינה היהודית, אחרי שהיא נוסדה. "המדינה העבירה להם חלק מאדמותיה", מסביר יוסי ביילין, "כדי שאפשר יהיה להצדיק את זה שהאדמות אינן ניתנות ללא-יהודים". עדי ניב, לשעבר בכיר בקק"ל, מוסיף: "האנשים שמנהלים את הקרקעות האלה עושים מה שבא להם, ללא כל ביקורת ופיקוח".

מה עושים בעשרות מיליונים מ"כספי העם היהודי למען מדינת ישראל, נקודה"?

(51:19 דקות)

בחמש השנים האחרונות קק"ל קיבלה מהמדינה על מכירת קרקעותיה כששה מיליארד שקלים. אז יש מי שנהנה מהעלייה הגדולה במחירי הנדל"ן. איזה עוד ארגון אתם מכירים שעבור כתשעים אחוזים מהכנסותיו צריך לעשות מעט מאוד, אם בכלל?

ללא ספק הטירוף הגדול ביותר נמצא בחטיבה לגיוס משאבים. הרבה מבזבוזי העתק של הארגון מוסברים הרי בקק"ל בצורך לגייס תרומות, אז הנה המספרים. ב-2013 עלתה החטיבה יותר מ-51 מיליון שקלים. 20-25 שליחים, שעלו ב-2013 יותר מ-20 מיליון שקלים. כל שליח בגרמניה עולה מיליון ורבע שקלים, כך גם בצרפת.

לא מזמן מונה שליח חדש לאיטליה, שריאל גון, אקס לשכת אולמרט, רק שכחו להודיע לשליח המכהן באיטליה, רפי עובדיה, שכהונתו הסתיימה. הוחלט שיהיו שניים באיטליה, 850 אלף שקלים לכל אחד. "עודכנתי בדיעבד, היו צריכים להתייעץ איתי", מספר עובדיה, "(גון) אני חושב בחור חמוד, חביב". הוא לא יודע איטלקית? "מגמגם באיטלקית".

ההצדקה המרכזית לכאורה לקיום השליחים היא גיוס כספים. באוקראינה מונתה לא מזמן שליחה חדשה. ב-2012 היא תוקצבה ב-200 אלף שקלים למרות שלא הגיעה לשם בכלל. ב-2013 תוקצבה במיליון שקלים, למרות שגייסה אפס שקלים: פשוט על פי החוק באוקראינה, אסור לה לגייס. "הסיפור לא נכון", טוענת השליחה ילנה קוסטינה, "כמה גייסנו? זה... סודות". הכסף היה יכול, כנראה, להיאסף על ידי נציגי קק"ל בחו"ל בלי כל כך הרבה שליחים ונסיעות.

ראש הטקס ה"מסכן" שוהה באוסטרליה 31 ימים

אנשי קק"ל גם אוהבים מאוד לטוס לחו"ל: 67 נסיעות ב-2010, ואז 88 ב-2011, אבל ב-2013 עלה המספר ל-230 נסיעות על חשבון כספי העם היהודי. רובם אנשי קק"ל, מיעוטם אישי ציבור שנוסעים על חשבון קק"ל, ניחשתם נכון, לגייס משאבים. היו"ר אפי שטנצלר בילה 76 ימים בחו"ל על חשבון קק"ל בשנת 2013. 20% מהשנה. ספק אם שר החוץ היה כל כך הרבה זמן בחו"ל. סגנו בפועל, אלי אפללו? 49 ימים בחו"ל.

הארגון גם יודע לפנק אנשים נוספים. בסוף אוקטובר הוא הוציא משלחת מעניינת לאוסטרליה. השר יעקב פרי שהה עשרה ימים על חשבון קק"ל, הזוג קהלני 20 ימים, ועל כולם האפיל ראש הטקס בקק"ל, ש"התייבש" באוסטרליה 31 ימים על חשבון הקופסא הכחולה.

אירוע שהתרחש לא מזמן בפריז, ועלה יותר ממיליון שקלים, הוא דוגמא טובה לכמה מהדברים שאנחנו מדברים עליהם. קק"ל הוציאה לחו"ל 14 מאנשי הארגון, כולל היו"ר שטנצלר, סגנו אפללו, דירקטורים שאמורים לפקח על ההנהלה וכשמונה עיתונאים שפונקו בנסיעה לפריז על ידי קק"ל.

אירוע קק
אירוע קק"ל בארמון ברוניאר, פריז | צילום: נענע10

בניהו, הצל אותנו מהזעם הציבורי!

אלו שכבר תורמים לארגון - כדאי לספר להם מה קורה עם כספם. המבצע הכי מוכר של קק"ל הוא נטיעות. האם ינטעו עץ על שמך? אם אתה לא מארה"ב, לא ממש. את התורם לארי ויקר לקחו ב-2010 לנחל אלכסנדר ואמרו לו שבכסף שיתרום, יקימו פה 'ווטלנד'. "הפניתי את המימון לכך ואין לי סיבה להאמין שהוא לא הלך לאן שאמור ללכת", הוא אומר. ווטלנד, אין. בקק"ל אומרים - היו בעיות חוקיות, אנחנו מחפשים פרויקט חליפי.

האם בכלל סך התרומות שווה את כל השליחים, הנסיעות לחו"ל ועשרות המיליונים שיוצאים על זה? בשנים האחרונות ההכנסות מתרומות עומדות בממוצע על כ-110 מיליון שקלים בשנה.

פעם לקרן קיימת הייתה מחלקת דוברות קטנה וצנועה. יושב הראש שטנצלר טען כי "לפני שש-שבע שנים, התקציב של הפרסום היה הרבה יותר גדול מהתקציב היום". בעדינות, שטנצלר לא מדייק: מתקציב דוברות ויחסי ציבור של 6.1 מיליון שקלים ב-2009, הוא המריא עד תקציב דוברות והסברה של 45-50 מיליון שקלים השנה - יותר מתקציב ההסברה של מדינת ישראל, 40 מיליון שקלים!

קק"ל מעסיקה שורה של יועצי תקשורת ומסבירנים, חוץ מהדוברות הפנימית ויועץ תקשורת חיצוני. קרוב לחצי מיליון שקל הולכים למשרד "עדן תקשורת", שהרוח החיה בו היא אלי קמיר. התפקיד? הסברה בחו"ל והתמודדות עם בעיית הבדואים. לפני שנתיים הומצא תפקיד חדש גם בתוך הארגון. מנהל הסברה בחו"ל. ממלא אותו דובר "קדימה" לשעבר, שמואל דהן.

ביוני 2013 קק"ל גם שכרה בבהילות את אבי בניהו ב-300 אלף שקלים לשנה. המטרה - התמודדות עם הכעס התקשורתי בסיפור של הבאת קלינטון לישראל.

אבי בניהו בכנס העיתונות באילת
אבי בניהו בכנס העיתונות באילת | צילום: סופיאן זחאלקה

באוקטובר האחרון החליטו בקרן קיימת להעביר בבהילות לקבוצת ידיעות אחרונות קרוב לחמישה מיליון שקלים, בתמורה לחסות על פרויקט "גיבורי הסביבה". קק"ל זוכה לסיקור חיובי ומפרגן ב"ידיעות" וב-YNET. חשוב לומר - היו גם כתבות ביקורתיות על קק"ל בקבוצת "ידיעות".

קק"ל גם חתמה הסכם עם גלובס. קרן קיימת תשלם לעיתון חצי מיליון שקל ובתמורה קיבלה חסות בוועידת גלובס לעסקים. מנכ"ל קק"ל הגדיר את הוועידה כ"אירוע יחיד מסוגו", והסביר שמעבר לאירוע "תהיה פעילות ענפה עד סוף 2014 שתהיה מגובה במאמרים ובכתובים". והיו פרסומים בהתאם, למרות ש"גלובס" גם פרסם ידיעה ביקורתית על דירתו של אפללו, שממש לא אהבו בקק"ל.

לאחרונה עשתה הקרן הסכם יוצא דופן עם חברת החדשות של ערוץ 2: תמורת מיליון וחצי שקלים שתשלם תקבל הקרן מהדורות מיוחדות שתפיק חדשות 2 עבורה באנגלית, צרפתית וספרדית, בקריינותם של בכירי חדשות 2. וככה זה נמשך. ג'רוזלם פוסט מקבל המון כסף לפרסום; זכייניות ערוץ 2 וערוץ 10 קיבלו לפחות 4 מיליוני שקלים לפרסומות "דקה לשמונה". באוקטובר קק"ל הוציאה משלחת עיתונאים על חשבונה לקנדה. הסיקור היה בהתאם.

17 אלף שקל לחודש "להעביר לעיתונאים חרדים"

קק"ל אף משלמת 300 אלף שקלים בשנה ליועץ תקשורת, טוביה פיקרש, שאמור לסדר תקשורת טובה אצל החרדים. הוא מקבל גם סכום מיוחד של 17 אלף שקלים לחודש, כדי להעביר לעיתונאים חרדיים. ככה זה עובד במגזר, הסבירה הדוברת. בט"ו בשבט 2013 ערכה הקרן סופשבוע במלון ליאונרדו בירושלים למעצבי דעת קהל במגזר הדתי לאומי, ושילמה 320 אלף שקלים על שהותם לחברת הפקות בשם אשדיר. מיד לאחר מכן, התפרסמו כתבות מחמיאות על שטנצלר וקק"ל בחלק מכלי התקשורת הללו.

כל הכסף שנשפך על כלי התקשורת לא עצר את הביקורת על קרן קיימת כשהתפרסם שהארגון משלם חצי מיליון דולר כדי להביא את ביל קלינטון לארץ לחגיגות יום ההולדת ה-90 של שמעון פרס. בעקבות הביקורת הודיעה קרן קיימת שלא תשלם את הכסף; תחקיר המקור מגלה שכרבע מיליון דולר לא חזרו בקק"ל. אומרים - אנחנו מנהלים בוררות כדי להחזיר את הכסף; בהודעה שהוציאו, הודיעו שהכסף הוחזר.

יתרה מזאת: ההתמודדות עם הביקורת הציבורית עלתה לעם היהודי הרבה כסף. חוץ מבניהו, עשרות אלפי שקלים הלכו לעו"ד אלון גלרט, שייעץ בימי המשבר התקשורתי.

שמעון פרס, ביל קלינטון
שמעון פרס, ביל קלינטון | צילום: דוברות בית הנשיא

מכאן נעבור למחילה התקציבית, שנקראת שכר עורכי דין, הוצאות משפט. ב-2009 יצאו קצת פחות מ-6 מיליון שקלים מכספי העם היהודי על הוצאות משפטיות. ב-2013 קק"ל עברה את ה-13 מיליון שקלים. הרבה מאוד מעורכי הדין הבכירים שלנו משתכרים מיליונים מקק"ל ובטח עושים עבודה מופלאה.

חלקם גם נחשבים מקורבים לצלחת: עו"ד חיליק גוטמן, שמקושר פוליטית ומקורב ליועצת המשפטית של קק"ל, קיבל מקק"ל יותר מחמישה מיליון שקלים ב-4 וקצת השנים האחרונות. עו"ד יוסי כהן, שמשמש גם כעורך הדין של הזוג נתניהו, עשה 68 אלף שקלים ב-2013. עו"ד דני כהן, שמוכר היטב לאנשי מפלגת העבודה כפעיל פוליטי, קיבל לא כל כך מזמן תעודת עורך דין. בסוף 2013 הוא כבר קיבל מקק"ל שישים אלף שקלים על "ייעוץ בנושא עזבונות".

עו"ד חובב ביטון מעפולה הוא עורך דינו של אלי אפללו, מספר 2 בארגון, בתביעה רגישה מאוד שמתנהלת כרגע נגד אפללו. ב-2013 התחיל ביטון לקבל תיקים מקק"ל. באותה שנה הוא קיבל יותר מ-100 אלף שקלים מכספי העם היהודי.

כמה צריך לשלם לעורכי דין כדי לא להגיש תביעת דיבה?

הנה דוגמא לדרך בה מתומחרות ההוצאות המשפטיות בארגון הנדיב: בדצמבר 2010 פרסם הכתב שוקי שדה ב"דה מרקר" כתבה ביקורתית על קק"ל. 3 משרדי עורכי דין שונים התבקשו לחוות דעה האם יש מקום לתביעה. המרכזי שבהם הוא זה של עו"ד גדעון פישר, שנחשב מקורב לשטנצלר, ועל בדיקת הנושא והכנת טיוטה לתביעה הוא קיבל 220 אלף שקל. אם זה חשוב, בסוף כלל לא הוגשה תביעה נגד העיתון.

אלי אפללו סילבן שלום ואפי שטנצלר בוועידת קק
אלי אפללו סילבן שלום ואפי שטנצלר בוועידת קק"ל בירושלים | צילום: קרן קיימת לישראל

איך אף אחד לא אומר משהו, אתם שואלים? ובכן, מבקר המדינה באמת רוצה לפרוש את ביקורתו על קק"ל, אבל הארגון מתנגד בכל תוקף. באוקטובר 2012 ראשי הארגון ביקשו משני עורכי דין בכירים, אלון גלרט ואהרון אברמוביץ', שייעצו איך להרחיק את המבקר מהם.

המבקר, כנראה, לא השתכנע, ובאוקטובר 2013 שכרה הקרן הקיימת עו"ד נוסף שיעבוד מול המבקר וישכנע אותו לרדת מהם: עו"ד אשר אקסלרוד, עורך דין ירושלמי, שנחשב מקורב למבקר שפירא ואף ניהל עבורו את המאמצים הפומביים לבחירתו. הוא מכחיש את הדברים: "בהתחלה רצו שאתעסק בזה אבל אני ממש לא מתעסק בזה". לפי התחקיר שלנו, ההתקשרות עם אקסלרוד נעשתה עבור נושא מבקר המדינה ואפילו נשקל בתחילה לתת לו בונוס אם יצליח לשכנע את המבקר.

שיפוץ ישיבה באלון מורה, בניית בית מדרש באיתמר

ההצדקה שמצאה קק"ל כדי להתמודד עם הביילינים למיניהם: אנחנו מפתחים ושומרים על הטבע, אתם יודעים - יערות, מאגרי מים, פארקים ומשקיעים בפריפריה. התחקיר מגלה שדווקא התקציב לחלק הזה, ליבת הפעילות של הקרן הקיימת, החלק היפה שבה, לא גדל יותר מדי בשנים האחרונות, למרות העלייה העצומה בהכנסות - וירד באופן יחסי מ-49 אחוזים ל-39 אחוזים מתקציב הקרן בלבד.

ולאיזה פרויקטים הולך הכסף, בין היתר? עכשיו קק"ל בונה לא מעט בשטחים, משפצת ישיבה באלון מורה, מקימה פארק בחברון, אולי כי שר השיכון הימני עושה לה בעיות. הקרן גם נתנה בעבר הלא רחוק 1.6 מיליון שקלים לבניית בית מדרש באיתמר. הדרג המקצועי בארגון התנגד באמת לפרויקט, אבל שטנצלר מאוד רצה. למה? לא ברור, אבל יו"ר המועצה האזורית, גרשון מסיקה, שבתחומה נמצא איתמר, הוא אדם חזק פוליטית וגם חבר האסיפה הכללית של קק"ל, שבוחרת את היושב ראש. "אני חבר באסיפה מטעם הליכוד, הסכימו לעזור. לצערי הם לא עוזרים הרבה פה", הגיב מסיקה.

קק"ל נתנה יותר מ-3 מיליון שקלים לגינה בבית הנשיא של שמעון פרס. "והיה צריך מיליון להביא את קלינטון? גם לא צריך", אומר חבר הדירקטוריון צבי ורשביאק. למה בית נשיא שעולה 60 מיליון שקל בשנה צריך את כספי קק"ל? ולמה קק"ל נתנה? אולי בגלל הקרבה של שטנצלר לשמעון פרס.

פארק יצחק שמיר של קק
פארק יצחק שמיר של קק"ל במעלה אדומים | צילום: קק"ל

תומר אורני without frontiers

העברות הכספים הכי מוזרות של קק"ל מתחילות בתומר אורני. לשעבר עוזר של אריאל שרון, בסוכנות, וכיום הוא איש עסקים פרטי שחי בלונדון. אורני, שמיודד עם יושב ראש קק"ל, מכר לקק"ל בשנה האחרונה 4 פרוייקטים. ורשביאק, למשל, טוען כי לא שמע עליו מעולם.

בנובמבר-דצמבר 2012 העביר אורני מצגת מפוארת לקק"ל שמטרתה לשכנע את הארגון לחתום חוזה עם משרד לובינג בלגי, "פרומוטינג טולרנס", לו אושרו 6 מיליון שקלים ב-2013-2014. עד עתה, רק מעט מההבטחות הגדולות התבצעו. והנה עוד התחייבות: ייצור דו"ח של ארגון זכויות אדם ללא גבולות על העבודה של קק"ל עם מיעוטים. עוד נחזור להתחייבות הזאת.

אגב, לקק"ל יש שליח בבלגיה. עולה הרבה כסף. למה צריך לשלם עוד מיליונים על משרד יחסי ציבור ליח"צ בבלגיה? לשליח, אוליבייה רפוביץ', אין מושג מהפרויקט.

אורני דחף לקק"ל שני פרוייקטים בעת ובעונה אחת. בשני הוא ביקש וקק"ל אישרה עוד 8 מיליון שקלים עבור ערוץ טלוויזיה יהודי בשםJN1, שמוחזק בידי שני אוליגרכים אוקראיניים יהודיים, ודים רבינוביץ ואיגור קולומויסקי. לפי אורני, הערוץ משדר בינלאומית באמצעות לווין, כבלים וברשת. כרגע הערוץ מגיע ליותר מ-56 מיליון בתים באירופה, צפון אמריקה והמזה"ת. קשה להאמין שבכל אותם בתים גם צופים בו.

לאחרונה אורני החליט לשווק לקק"ל עוד שני פרוייקטים. תכירו את בזילה, חברה לניטור ברשת האינטרנט, ממנו קנתה הקרן הקמת מרכז בקרה עם 4 אנליסטים, אחד קורא בעברית ואנגלית, השני בספרדית וערבית והשלישי בצרפתית וגרמנית והרביעי איטלקית. סה"כ 42 אלף שקלים. הבקרים אמורים לדווח מיידית על כך אזכור של קק"ל באינטרנט בכל שש השפות. אגב, בדירקטוריון בזילה יושב אהוד אולמרט.

אורני לא נח. לאחרונה הוא מכר לקק"ל פרויקט רביעי: ארגון זכויות אדם עצמאי, Human rights without frontiers, יעשה מחקר לקק"ל בנושא הבדואים, שוב הבדואים, ויגן על קק"ל בכל מקום. "נשק יום הדין" קרא לזה אורני, וקק"ל אישרה כמעט 2 מיליון שקלים למחקר. חדי הזכרון שביניכם אולי זוכרים שאורני כבר מכר לקק"ל בסוף 2012 את שיתוף הפעולה עם הארגון הזה. כשהוא קיבל 4 מיליון שקלים למשרד יחסי הציבור הבלגי, הוא הבטיח שאחת מפעולותיו תהיה שאותו ארגון ייצר את אותו דו"ח. אם קק"ל כבר שילמה על זה, למה שוב? כשמכירים את קק"ל צריך לשאול - למה לא?

באחת מישיבות ההנהלה האחרונות הסביר אחד מאנשי השטח בצפון שנגמר הכסף לפעולות ייעור. לפרויקטים נגמר הכסף? למיזמים של אורני קק"ל אמורה לשלם בין 16 ל-17 מיליון שקלים ב-2013-2014, אלוהים יודע למה.

יער
יער "החץ השחור" סמוך לעזה | צילום: חדשות 10

רמי לוי, בעבר בכיר במשרד התיירות, הביא שני פרוייקטים משלו, שנדחפו ישירות על ידי שטנצלר: מיפוי שוק התורמים בשוק הנוצרי, ב-200 אלף דולר ("ההישגים עצומים", הסביר"), וייעוץ בענייני תורמים לחיזוק המותג, כולל עזרה עם עניין הבדואים, בעוד 200 אלף דולר.

כדי לשרוד בראשות קרן קיימת, יושב הראש שטנצלר צריך רוב פוליטי. קרקעות העם היהודי מנוהלות בעסקאות בין הסיעות הפוליטיות. בקק"ל אין בעיה אמיתית לשמור את כולם שמחים ומרוצים. בשביל תמיכת "קדימה", בזמנו, היה צריך את אלי אפללו. לשני יושבי הראש הבכירים של קק"ל יש לשכה בירושלים, לשכה בתל אביב ולשכה חדשה באמצע הדרך, בפארק שרון. אפללו גם ביקש וקיבל מקק"ל דירה בתל אביב, למקרה שיצטרך לישון בעיר אחרי ישיבת חירום לילית.

גם עם המפד"ל יש דילים, ושטנצלר היה חייב גם את איווט ליברמן, איש המפתח הפוליטי בקרב ההישרדות שניהל. לא מזמן מונתה אישה חדשה לתפקיד נחשק בקק"ל, בחברה הכלכלית החדשה: בטח במקרה זו הבת של פאינה קירשנבאום, ישראל ביתנו. על שולחן קק"ל נמצא עוד חוזה לאישור. מקורבו האולטימטיבי של ליברמן, עו"ד יואב מני, אמור לקבל, אם ההתקשרות תאושר, מאות אלפי שקלים על "פיקוח".

שליח נודד במארסיי לענייני מרוקו והסביבה

מי עוד מקבל כסף מקק"ל? ח"כ לשעבר ראלב מג'אדלה, קיבל בפטור ממכרז מאות אלפי שקלים מקק"ל. הנימוק - מג'אדלה יעזור לנו במו"מ מול בדואים שצריך לפנות מאדמותינו. מג'אדלה אמר שזו לא הגדרת תפקידו.

לפני שלוש שנים נפטר חבר הכנסת זאב בוים, איש "קדימה", שלהנצחתו הוקצו יותר מ-800 אלף שקלים באמצעות טיילת בבנימינה. ח"כ לשעבר דני בן לולו קיבל לא מזמן ג'וב נחשק, כשליח נודד שיושב במארסיי ומטפל במרוקו ובסביבה.

לאחרונה גם אושר תקציב למיזם חדש של חברת הכנסת לשעבר, אורית זוארץ, גם היא אקס קדימה, שחברה בה היא שותפה תקבל עשרות אלפי שקלים על מציאת פרוייקטים לקק"ל באפריקה ובארצות חבר העמים. "אני לא קשורה לאף אדם פוליטי מקק"ל, גם לא לאפללו", הסבירה.

צילום: רפי קוץ

לקק"ל יש למשל תקציב לא ברור עבור תמיכה בארגונים אחרים. ב-2011 הוא עמד על 700 אלף שקלים, בשנתיים האחרונות כבר הוציאו 32 מיליון שקלים כל שנה. הם הולכים לארגונים ראויים לכאורה, כמו "נפש ונפש", ומיליונים לבתי חולים, אבל מה הקשר לקק"ל? והאם התמיכה בתנועת עלייה מארצות חבר העמים "עזרא", בתנועת "בני עקיבא" ובתיאטרון "גשר", היתה מתבצעת אם שטנצלר לא היה רוצה בתמיכת הפוליטיקאים הסרוגים והרוסיים לשעבר בהמשך כהונתו?

ועוד יותר חשוב, על חשבון מי זה בא? "מחירי הקרקעות כולם בידי קק"ל", אומר עדי ניב, "ולא אף אחד אחר". כשרואים מה קק"ל עושה עם כספה, אולי באמת אפשר להוזיל את הקרקעות?

לקק"ל יש דירקטוריון, שאמור לפקח על הבזבוז העצום. בשביל התפקיד, ויש 37 חברי דירקטוריון כאלה, צריך קשרים פוליטיים טובים. הם לא מקבלים כסף על תפקידם, אבל חלקם נוסעים על חשבון הארגון ליעדים בארץ ובחו"ל, מריו דה ז'ניירו עד ניו זילנד, מגרמניה עד גואטמלה.

אפי שטנצלר הצליח בקרב הקודם להאריך את כהונתו עד תחילת 2014. אחר כך הוא הצליח לדחות את הבחירות לראשות קק"ל עד לסוף 2015. עד לא מזמן הוא עבד על דחיית הבחירות לקק"ל ל-2017, אבל מסתבר שלמרות שהוא היה כל כך נדיב לחברים, הוא לא הצליח לשכנע אותם לתת לו סתם כך עוד שנתיים.

צילום: רויטרס

קק"ל: "אנחנו ארגון יציב, מאוזן ומנוהל היטב, המבצע את תפקידו בנאמנות"

מקק"ל נמסר בתגובה: "צר לנו שתוכנית המקור בחרה להצטרף למסע מתוזמר ומתכונן של גורמים שונים המבקשים לפגוע בעצמאות הקרן הקיימת לישראל באמצעות טענות סרק מגמתיות, חלקיות ושטחיות. תוכנית המקור הפכה לשופר של גורמים אנטי ציוניים ופוסט ציוניים בציבוריות הישראלית הפועלים לפגוע ולחבל בפעילות הזרוע האפקטיבית ביותר של התנועה הציונית במדינת ישראל.

"בניגוד לתמונה הקודרת שהוצגה בתוכנית, העובדות מצביעות על ההפך הגמור מהנטען: בשנים האחרונות קק"ל עברה תהליכי התייעלות מרחיקי לכת שהפכו אותו מארגון על סף חדלות פירעון לארגון בריא כלכלית וניהולית. קק"ל פועלת בשקיפות מלאה, באחריות תקציבית ומתוך ראיה ציונית וחברתית רחבה.

"קק"ל עשתה, עושה ותמשיך לעשות למען מדינת ישראל. בשנים האחרונות ביצעה קק"ל למעלה מ- 1,000 פרויקטים בתחום הייעור והפארקים, בדגש על אזורי הפריפריה- הנגב והגליל: הוכשרו קרקעות לפיתוח תשתיות חקלאיות, נסללו מאות קילומטרים של דרכים ביטחוניות וחקלאיות, הוקמו תשתיות ל- 11 יישובים חדשים בנגב, הוקמו עשרות מאגרי מים, נסללו אלפי ק"מ של שבילי אופניים ועוד וזאת לצד שיקום רחב היקף של נזקי השריפה בכרמל. כיום משקיעה קק"ל סכומי עתק בשיקום נזקי הסופה בהרי ירושלים.

"למרות שבחרתם להתעלם מכך, חשוב לדעת, שקק"ל נאלצת בשנים האחרונות להתמודד מול חזית קשה ועוינת שנפתחה מולה בזירה הבינלאומית בשל פעילותה הציונית. מעל למאה ארגונים, חלקם פלסטינים, חלקם אנטי-ציוניים מובהקים וחלקם ארגונים המסונפים לארגוני חבלה משקיעים מאמצים כבירים כדי לפגוע במעמדה הייחודי של קק"ל ברחבי העולם, וכפועל יוצא לפגוע גם במדינת ישראל ותושביה. קק"ל ניצבת בגאווה ובראש מורם בחזית המאבק הזה.

"בשעה שבישראל חברות ציבוריות עושות תספורות לנושים, מנהלים בכירים משתכרים סכומי עתק מכספי החסכונות והפנסיות שלנו, קק״ל היא ארגון יציב, מאוזן ומנוהל היטב, שאינו לוקח שקל מכספו של האזרח משלם המסים. יש להדגיש, כי כל התרומות המגיעות מחו"ל הינן תרומות 'מיועדות' לטובת מאות פרויקטים הנמצאים ב'מאגר' הפרויקטים של קק"ל. כל שקל צבוע. לכל דולר יש כתובת. על כל דולר שמגייסת קק"ל בחו"ל, קק"ל מבצעת 'מכפיל כוח' בתקציבי 'מאצ'ינג'. קק"ל אינה משתמשת בתרומות המיועדות לטובת הוצאות שוטפות של הארגון - הכל קודש לקידום פרוייקטים.

"רבים מאוד לוטשים עיניהם לקופת קק"ל בניסיון להלאימה לצרכים פוליטיים ואחרים. קק"ל מבצעת עשייה ציונית מזה 113 שנים ומשמשמת גשר בין הקהילות בחו"ל לעשייה הציונית, ההתיישבותית והסביבתית בישראל.  אנחנו נמשיך לעשות זאת באמונה גם ב-120 השנים הבאות - לכל הפחות".

השר יעקב פרי: "מטרת נסיעתו לאוסטרליה הייתה קידום מתקן התפלת מים לטובת תושבי שער הנגב. נסיעת השר קיבלה אישור מוקדם של היועצת המשפטית של המשרד".

עו"ד חובב ביטון, עורך דינו של אפללו: "היועצת המשפטית של קק"ל פנתה אליי בבקשה למתן שירותים משפטיים לקק"ל לאחר שהכירה את יכולת המשרד שלנו במסגרת הליך משפטי בו ייצגתי תובעת נגד קק"ל, הליך שהסתיים מצידה של מרשתי בהצלחה מרובה".

ערוץ הטלוויזיה JN1: "לערוץ יש מאות אלפי צופים בטלוויזיה ביום בארבע יבשות. הערוץ גאה לתמוך בארגונים ציוניים כמו קק"ל, תוך סיקור שגרתי של החדשות. לערוץ אין פרסומות כרגע, אבל הוא מתכנן לעשות זאת בעתיד".

עו"ד גדעון פישר: "משרדנו לא קיבל את הסכומים המוזכרים על ידך כשכ"ט. משרדנו ליווה את הקק״ל בפרשה זו במשך שלושה חודשים בהם נדרשנו להתנהל מול העיתון, מה שהצריך ביצוע בדיקות משפטיות ועובדתיות נרחבות. הטענה כי 8 עו"ד עבדו על כך היא שקרית".

סגנית שר הפנים, פאינה קירשנבאום: "מעמדתכם עולה, כי ילדיהם של נבחרי ציבור אינם יכולים להיות מועסקים באף גוף מחשש לניגוד עניינים. בתה של סגנית השר התקבלה לעבודתה בהליך מסודר ותקין על פי חוק".

ידיעות אחרונות: "פרויקט 'גיבורי הסביבה של ישראל' הוא פרויקט לאומי שיזמה קבוצת 'ידיעות אחרונות'. קק"ל מממן אך ורק את המודעות המסחריות שקשורות בו, ואין לארגון כל נגיעה לתוכן הכתבות המתפרסמות בעיתון. 'ידיעות אחרונות' דוחה על הסף כל טענה ורמיזה בנוגע לאופן סיקור קק"ל, שנעשה בדרך המקצועית ביותר. רק נזכיר תחקיר גדול שהתפרסם ב'ידיעות אחרונות' לפני כמה חודשים - במקביל לתחילת העבודה על פרויקט 'גיבורי הסביבה' - ובמרכזו עמדה ביקורת קשה נגד קק"ל".

גלובס: "ההתקשרות ברובה היא לוועידת ישראל לעסקים 2013-2014, שהיא כידוע ועידה בינלאומית. מיותר לציין שכל הפרסומים בנוגע לקק"ל הינם בהתאם לשיקולי מערכת גלובס".

חדשות 2: "טענה כי ההתקשרות בין קק"ל לבין חדשות ערוץ 2 נעשתה על מנת 'לקבל סיקור חיובי' משוללת כל יסוד. חברת החדשות מפיקה את המהדורות עבור קק"ל על-פי שיקול דעתה המקצועי. אין כל הסכם בין חדשות ערוץ 2 לבין קק"ל בעניין סיקור אירועים של קק"ל בחו"ל. שירות "כוכבית 22" סיפק לקק"ל שירותי הפקה וצילום בשני אירועים שלה בחו"ל. לא היה כל קשר בין שירותי ההפקה והצילום האמורים לבין שידורינו. תמוה בעינינו מאוד כיצד ערוץ 10, אשר חתם על חוזה עם קק"ל, הכולל התחייבויות ברורות ומפורשות לפרסום תוכן שיווקי תמורת תשלום בשידורי חברת החדשות שלו, מעלה טענות כלפי חדשות ערוץ 2".

הערה: מחדשות 10 נמסר כי "בדקנו את העניין. אכן היו מגעים עם קק"ל לפני למעלה משנה, ואולם שיתוף הפעולה לא יצא לפועל לאחר שנפסל ע"י חדשות 10, שראתה בעיה אתית בשיתוף פעולה מסוג זה".